آرشیف

2017-12-11

ISI پاکستان خطرناکتر از اسرائیل؟؟؟

چکیده مقاله:
سیاست جهادیسم اسلامی افراطی آی اس آس پاکستان در قدم نخست در برابر قدرت کشور هند تعریف گردید. اما گذشت زمان سیاست‌های بلندپروازنه‌ی آی اس آی پاکستان،  استراتیژی نا امن سازی منطقه با ابزار قرار دادن جهادیسم اسلامی بسط و گسترش داد.
دعوت از افراطیان دینی- اسلامی عرب در برابر حکومت افغانستان نقطه‌ی آغاز برای تبدیل شدن پاکستان به عنوان بازیگر محور شرارت و بی ثبات سازی منطقه گردید.پاکستان از تمام امکانات مادی و معنوی در جهت نابود سازی زیر ساخت‌های  سیاسی، اقتصادی و نظامی کشورهای  هند و افغانستان استفاده کرد. اما متاسفانه در برابر این سیاست های شیطانی و نیرنگ آمیز آی اس آس پاکستان، افغانستان بدلیل نداشتن بستر اتحادِ مردمی قوی تبدیل به حیات خلوت و بازی نظامیان پاکستان گردید. هجوم وحشیانه طالبان ، قتل عام مردم و آتش زدن مزارع و باغهای کشور، افغانستان را در گام نخست بطرف فاز صوبه سرحد شدن پاکستان و در گام بعدی در مسیر  تهدید بزرگ  برعلیه کشورهای آسیانه میانه و روسیه در حرکت بود.
مقدمه"
شمار مدارس دینی در پاکستان به ویژه در ایالت پنجاب، وزیرستان, ایالت بلوچستان و مناطق قبایلی وزیرستان رو به افزایش است. بر اساس آمار رسمی که مسئولان اتحاد تنظیمات مدارس در این کشور ارایه می کنند، حدود بیست هزار مدرسه دینی در پاکستان ثبت شده است و صدها مدارس غیر رسمی که پایگاه های اصلی تولید و پرروش تروریسم و انتحاری است در پاکستان دوباره فعال گردیده است.
تاج محمد لنگاه، رهبر حزب سیاسی موسوم به "پاکستان سرائیکی پارتی" می گوید بیشتر مدارس در جنوب پنجاب از سوی جمعیت علماء اسلام (جی یو آی) به رهبری مولانا فضل الرحمن اداره می شوند.
آقای لنگاه می گوید: "طالبانی که در افغانستان هستند و طالبان که در پاکستان هستند همه مربوط جی یو آی هستند."
او می افزاید: " گروه های موسوم به سپاه صحابه، لشکر جنهگوی، تحریک ختم نبوت و لشکر محمد، همه اینها نیز وابسته به جمعیت علماء اسلام (جی یو آی) تحت نظارت نظامیان آی اس آی (ISI) هستند."
این رهبر سیاسی می گوید: "منطقه سرائیکی از نگاه سیاسی مرکز جی یو آی تلقی می شود و افراد زیادی از این منطقه برای فعالیت در ایالت خیبر- پختونخواه (سرحد سابق) و مناطق قبایلی مورد استفاده قرار می گیرند."
زمانیکه به مولانا فضل الله فرمانده طالبان در دره سوات و رهبران طالبان پاکستانی از جمله بیت الله محسود و دیگران اشاره شد، مولانا صفی الله گفت که این دو ، نتیجه یک توطئه‌اند و آنان بر اساس اصول مدارس گامی بر نداشته اند. نهادهای بین المللی در گزارش خود گفته اند که حدود هفده گروه بنیاد گرای مذهبی که برخی آنان قبلا غیر قانونی اعلام شده اند، تحت نام های مختلف دوباره فعال شده اند. برخی آگاهان ابراز عقیده می کنند که مدارسی در پاکستان وجود دارد که از حمایت برخی نهادهای مسوول در دفاع از حاکمیت این کشور برخوردار هستند. تحلیل گران مسایل سیاسی و اجتماعی می گویند، تا زمانیکه رهبری سیاسی و حکومت پاکستان راهکاری به منظور مبارزه با گروه‌های تندرو مذهبی اختیار نکنند و دست از  بنیادگرایی به طور کامل برندارد آتش جنگ و تروریسم در منطقه شعله ور خواهد بود.
تمویل منابع مالی مدارس دینی پاکستان توسط آی اس آی  (ISI)
در بیش از بیست هزار مدرسه دینی در پاکستان نزدیک به دو میلیون نفر مصروف آموزش هستند و برای تمامی این محصلین دینی غذا و محل اقامت رایگان توسط آی اس آی (ISI) مساعد میگردد. اخیراً در جهان این پرسش به شدت مطرح است که میلیون ها دلار هزینه‌ای که در مدارس دینی به مصرف می رسد از کجا می آید؟؟؟؟
عایشه صدیقه، تحلیلگر پاکستانی می گوید که «تامین نیازهای مالی مدارس دینی در پاکستان کار مشکلی نیست چرا که علاوه بر زکاتی که از خود پاکستان توسط آی اس آی ((ISI) پاکستان جمع آوری می شود، پول هنگفتی هم از منابع خارجی وارد پاکستان می شود و روحانیون پاکستانی در ماه رمضان برای دریافت هزینه های مدارس به عربستان سعودی و کشورهای خارجی  سفر می کنند. لذا مسوولان مدارس می پذیرند که افراد بلند پایه نظامی پاکستانی در تامین هزینه های مدارس دینی نقش مهمی دارند.
نهادهای بین المللی در گزارشی که به وزارت داخله پاکستان  ارائه کرده اند، از آغاز دوباره فعالیت های مخفیانه گروه هایی که در این کشور غیر قانونی اعلام شده اند، خبر داده است. این گزارش در حالی تهیه شده که اخیراً تقویت و نفوذ روز افزون طالبان و داعش در پاکستان به ویژه در ایالت پنجاب سبب نگرانی های جدی دولت هند و جامعه جهانی شده است. نهاد های استخباراتی در گزارش خود گفته اند که حدود هفده گروه بنیادگرای مذهبی که برخی آنان قبلا غیر قانونی اعلام شده اند، تحت نام های مختلف گردهمایی های مذهبی تشکیل می دهند و از این طریق از آی اس آی (ISI)  هرینه های مالی لازم را دریافت میکنند. و با پول های جمع آوری شده امکانات تسلیحاتی مورد نیاز برای حمله بر کشورهای منطقه مانند هند و افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان استفاده صورت میگیرد.
در این گزارش که از سوی سازمان ملل به وزارت داخله پاکستان ارائه شده آمده است که گروه های مذهبی به خصوص در شهر های راولپندی، چکوال، پند دادن خان، مندی بهاء الدین، اتک، کهاریا، فیصل آباد و گوجرانواله فعالیت های مخفیانه خود را توسط رهبری نظامیان پاکستان  از سر گرفته اند.به گفته "خدیجه عسکر یکی از باشندگان شهر کویته پاکستان، تقریبا تمام مدارس در مناطق آن سوی مرز توسط نظامیان پاکستان حمایت می شوند و به طور آشکارا از جنگ ِطالبان و داعش در افغانستان حمایت می کنند.  بسیاری از این مدارس مثل مدرسه العربیه پاکستان و  دارالعلوم حقانیه اکنون به اردوگاه تربیتی سربازان برای طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر تبدیل شده‌اند".
لیست مدارسی که برای القاعده، داعش و طالبان تروریست و انتحاری تربیت میکنند"
1- مدرسه العربیه پاکستان
2- دارالعلوم حقانیه
3-جامعه اشرفيه- لاهور
4-مدرسه دارالعلوم- ملتان
5-جامعه اسلاميه- بهاولپور
6-دارالعلوم حقانيه- اكوره ختك
7- جامعه نعيميه- لاهور
8-جامعه اشرفيه – پيشاور
9- مدرسه رضويه- رحيم يارخان
10- مدرسه حنفيه فريديه- بصيرپور
11- مدرسه انوارالعلوم- ملتان
12- مدرسه امجديه – كراچي
13- مدرسه مؤمن – راولپندي
14- مدرسة مشارع العلوم- حيدرآباد
به نظر نهادهای بین الملل آی اس آی (ISI)  پاکستان به دلیل ماهیت فکری فرا مرزی و جسارت ورود به کلیه منازعات جهان اسلام در حال تبدیل شدن به یک گروه اسلام گرای افراطی در منطقه جنوب آسیا و شبه قاره است. این سازمان نظامی  از ابتدا دارای روابط حسنه با القاعده و شخص اسامه بن لادن بود اما بعد از ظهور داعش سعی در تقویت روابط خود با این گروه تروریستی نموده است. در تحلیل آینده این گروه دو فرضیه مطرح است. "اول اینکه به نظر می رسد این گروه تروریستی به دلیل اشتراکات متعدد فکری و عملیاتی با داعش در آینده نزدیک به یکی از هم پیمانان جدی این گروه خشونت طلب و افراطی در منطقه جنوب آسیا و شبه قاره تبدیل گردد".
"فرض دوم باید توجه داشت که این گروه می‌تواند راه دیگری را در پیش گیرند و یک خلافت مسلمان کُشی رقابتی را در منطقه جنوب آسیا و آسیای مرکزی بین کروهگ های تروریستان ایجاد کند؛ زیرا آی اس آی (ISI)  پاکستان به دلیل سابقه بیشتر در عرصه جهادیسم اسلامی و دارا بودن نقش رهبری نه تنها همانند اسرائیل بلکه خطرناکتر از این کشور اشغالگر در منطقه بین کشورهای اسلامی خطرناک خواهد بود."
لذا امروز باید تمام کشورهای اسلامی منطقوی باید ابعاد تهدید و خطر پاکستان را به عنوان ماری در آستین در بین امت اسلامی بدرستی واقف شود و نگذارند که پاکستان با ایجاد ناامنی برای رسیدن به اهداف شوم/شیطانی خویش پیروز شود.

پژوهشگر: محمد رضا "مبارز"