آرشیف

2017-4-28

8 ثور روزی پیروزی مجاهدین برعلیه نظام اشغالگر قشون سرخ درا فغانستان

8 ثور روزی پیروزی مجاهدین برعلیه نظام اشغالگر قشون سرخ  درا فغانستان

هشــت ثـــور 1371 مصادف است به اولین روز پیروزی مجاهدین که در آن آخرین سنگر پوشالی رژیم تحت الحمایه شوروی، سقوط کرد و بیرق سبز مجاهدین با شعار کلمه مقدس (لا اله الا الله محمد الرسول الله) بر فراز ارگ ریاست جمهوری و تمام نواحی شهر به اهتزاز در آمد. این پیروزی شکوهمند مجاهدین یکبار دیگر حماسه پیروزی غازیان افغان بر قوای اشغالگر انگلیس را که 74 سال قبل از آن اتفاق افتاده بود تکرار نمود.
از هشت ثور 1371 تا کنون 25 سال می گذرد و این پیروزی حاصل 14 سال جهاد مقدس و آزادی بخش افغان ها علیه قشون متجاوز شوروی و برگ زرینی است در تاریخ معاصر افغانستان که حروف و واژه های آن با خون پاک بیش از دو میلیون شهید نگاشته است.
 باوجود اینکه دشمنان این سرزمین تلاش میکنند تا ماهیت این جهاد مقدس را کمرنگ کنند، اما با گذشت زمان قدسیت این روز  بیشتر میشود. چنانچه همه شاهد هستند سیل سیاه تروریزم طالبانی نیز نتوانست نهال سبز حماسه 8 ثور را از جای برکند و حکایت خون شهیدان اسلام و آزادی را از حافظۀ تاریخ و دفتر خاطرات میلیون ها افغان محو نماید.  باید نسل های این سرزمین از 8ثور به عنوان یک روز پر افتخار ملی در تاریخ افغانستان همیشه گرامیداشت بعمل بیاورند. زیرا مجاهدین  با دستان پاک ومقدس ، باکمترین امکانات جنگی ، با ایمان راسخ وباورهای دینی ومذهبی درمقابل  بزرگترین غول های جنگی  دولت کمونیستی وقت برخواستند وحکومت کمونیستی را به زانو نشاندند، وافتخار بزرگ را به خظ زرین درتاریخ افغانستان نوشت.
اكثر كشور ها بدين باور بودند كه اتحاد شوروي هيچگاهي در افغانستان شكست نخواهد خورد؛ اما عزم راسخ مردم مسلمان بالاتر از تمام پيشبيني ها بود. تا بالآخره در هشتم ثور سال 1371 خورشيدي، بهای یک ونیم ملیون شهید، معلول و آواره، ارتش اشغالگر و  اصطلاح شکست ناپذیر سرخ را به زانو در آوردند، و طلوع پيروزي در سرزمين ما درخشيد ونظام دست نشانده شوروی سرخ با تلفات سنگین با دستان خون آلود شان  رخت سفربستن وخواب وخیال اشغال ا افغانستان را ب یک عالم یس وناامیدی با خود بردند.
 این را باید بدانیم که هرکارنامه که امروز ثبت میگردد نمونه از توان وقدرت مجاهدین واقعی است، عزت وبزرگی ملت افغانستان درآغوش جهاد است زیرا مجاهدین  بودند که این کشور را ازاد کردند. بنابرین مجاهدین واقعی هرگز فراموش نشوند.
تجربه ثابت کرده است که هیچ قدرت مهاجم، برده و غلام نمی تواند افغانستان را برای مدت طولانی در اشغال خود نگه دارند. شاید کشور های که چشم اشغال واستعمار افغانستان را دارند وبه نام این وان متغیرهای جدید صدا بلند میکنند ودرپشت پرده انتظاردریدن بیشتر از این مردم افغانستان را دارند به ارمان شوم شان نخواهند رسید.
يكي از درس هاي كه از حماسه ۸ ثور مي توان یاد نمود،  تفرقه افگنی درمیان اقوای ،‌تعصب ،‌ زبانی ،‌قومی  ودینی درمیان مجاهدین وجود نداشت وزیر یک پرچم با شعار( نعره تکبیر) و(الله اکبر) درمقابل دشمن درمیدان نبرد با بیل کلند پیروز شدند.
بناءً درین روزها دشمنان این سرزمین خصوصا روسها یکباردیگر  با لباس جدید سروکله بلند میکنند، چشم دوخته اند تا به افغانستان علم بردارشود، تاریخ نشان میدهد که دشمنان این سرزمین  بدانند افغانستان کشور اشغال ناپذیر و افغان ها ملتی آزاده و بیگانه ستیزند. حماسه ای هشت ثور درس بزرگ است برای روسها و کشور های دیگر که چشم در راه دریدن افغانستان دارند.
 بناً روسها به عوض چشم دوختن به افغانستان باید از گذشته یعنی7 و 8 ثور بیاموزند  که افغان ها گوهر استقلال و شرف ملی خود را به پای هیچ بیگانه و متجاوزی ومداخله گر نخواهند ریخت و روح استقلال طلبی افغان ها برای هیچ غلام و برده ای، اجازه تسخیر درازمدت این سرزمین را نخواهد داد.
درین تحقیق میتوان گفت که ارزش وقدسیت جهاد ومقاومت را  یک تعدادی سوء استفاده گر، امتیاز خواه ازنام جهاد  که شمار آ نان اندک هم بوده با سرنوشت این مردم بازی کرده ، از نام دین و جهاد به نفع شخصی خود استفاده کرده‌اند و امتیاز های بزرگ را بدست آوردند وروی اصلی سکه را تغیرداده اند  و حال به تاجران بین المللی تبدیل شده ، ماهیت وقدسیت جهاد را به فراموشی سپردند.این درحالیست که مجاهدین  واقعی وعلم بردار جهاد  هنوز  یا خانه کرای دارد یا درخانه گلی نشسته ونان خشک را به مشکل میتواند پیدا کند که ازان کسی هرگز یاد نمیکند.
ارزش 8 ثور را ما ازاینجا میدانم : اکنون ما با داشتن 40  کشور بزرگ دنیا که دررآس آن امریکا قراردارد؛ با سلاح های سبگ وسنگین  مانند (مادربمب ها) را استعمال میکند قادرنیست درمقابل یک نیروی تروریستی که گاهی با  با برچم  (سفید و گاهی هم با پرچم سیاه) ظهور میکند ،  آدرس اش تا هنوزدرست  تعریف ومشخص نشده نفس گیرمانده است. هرروز ازشهروندان قربانی می گیرند.  بطورمثال (200) نفردربزرگ ترین شفاخانه دولتی درزیردهن ارگ و نیروهای خارجی( نیروها ناتو)  ترور میشوند، (150) سرباز درقول اردو 209 شاهین جان هایشان را ازدست میدهند وغیره موارد دیگر که پایان اش معلوم نیست  هر روزماتم ملی اعلام می کنیم ،این نشان میدهد که درمبارزه ما صداقت واراده سالم وجود ندارد که اشغا لگران از يكسو و تروريست ها از سوي ديگر افغانستان را به ميدان جنگ ، خشونت و تاخت و تازهاي مسلحانه خود تبديل نموده و امنيت و ارامش نسبی وخواب راحت را  ازچشمان  اين ملت سلب كرده اند ومردم را به خاک خون کشانده اند.
در فرجام  متیوان گفت دیگر فریب دوستی های میانی خالی را کنار بگذاریم دست به دست هم داده بخاطر حفظ و توسعه دستاورد های عظیم جهاد بر حق شهدای گلگون کفن کشور گرد هم بیایم و، به سهمگیری و مشارکت فعال  در فرایند های جدید سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی ، اجتماعی . تحکیم حاکمیت قانون و نظام کشور را حمایت نمایم وافتخارات سرزمین برای همشه جاودانه حفظ نمایم زیرا بدوان خود افغان ها دیگر هیچ کسی صداقت ودلسوزی بخاطر ابادی وسربلندی این کشور را نخواهد داشت از خدا وند لایزال تمنا دارم که به ما ملت افغانستان وحدت و همدلی، صلح و صفا، سعادت و رفاه توان کار و سازندگی و رستگاری دنیوی و اخروی را نصیب گرداند و توفیق عنایت فرماید تا دستاورد ها و افتخارات گرانبها جهاد ومقاومت رابه نحوی شایسته ان  پاسداری نمایم.

گلاب میر" رحمانی "
استاد دانشگاه
 وپژوهشگر مسایل سیاسی -اجتماعی