آرشیف

2015-2-6

الحاج سید محمد رفیق نادم

یـــــاد وارۀ مرحوم استاد مشعل غوری!

به همت والای مرکز علمی تحقیقی کهندیار و دانشکدۀ هنر های زیبا دانشگاه ولایت هرات به تاریخ 12/11/1393 محفل با شکوه یادوارۀ استاد توانا محمد سعید مشعل غوری به اشتراک عده ای کثیری از دانشمندان، هنرمندان، اساتید گرانمایه اعم از خواهران وبرادران در تالار دانشکدۀ مذکور تدویر یافت عده ای از مشترکین محترم پیرامون شخصیت علمی هنری و ادبی استاد مشعل توانا و چیره دست سخنرانی های جذاب و پر محتوا ارائه نمودند.استاد مشعل را یگانه کسی معرفی نمودند که به پیروی از مکتب استاد کمال الدین بهزاد هنر نقاشی ،تذهیب و مینیاتوری را در هرات بعد از سال های طولانی زنده ساخته و رونق بخشید و شاگردان زیادی را در این راه تربیه نمود و از شاهکار های هنرمندانه و شیوه های متعدد کار برد،هنر آن که در خانه زرنگار هرات که فعلا تالار جلسات مقام ولایت هرات است انجام داده به تفکیک طور مفصل معلومات داده شد که بسیار جالب و جذاب بود،از میانه محترم معاون تدریسی دانشگاه هرات ضمن سخنرانی علمی و معرفی شایسته آقای مشعل پیشنهاد نمود تا از طرف مقامات محلی هرات چند مکان به اسم استاد مشعل مسمی گردد بنوبه رئیس انجمن ادبی هرات محترم آقای بهره در بیانات نغز و زیبای خویش شخصیت چند بعدی آقای مشعل را چنان عالی ودانشمندانه و خردمندانه معرفی نمود که سامعین را سرا پا گوش ساخته بود.
آقای بهره در این محفل وعده سپرد که انشاالله در آینده نه چندان دور کتاب اشعار استاد مشعل را به چاپ میرساند،اگر چنین شود واقعاً خدمت بزرگ و قابل ستایش است.
من هم به نماینده گی انجمن فرهنگی جهانداران غوری به عنوان یک تن از فرزندان غور در پهلوی گفتنی های که به ارتباط آقای مشعل داشتم از زحمت کشی های مرکز علمی تحقیقی کهندیار دانشکدۀ هنر های زیبا اشتراک خواهران و برادران ،پشنهاد معاون تدریسی دانشگاه هرات و وعده آقای بهره اظهار سپاس و امتنان نمودم و با استفاده از فرصت شعرآقای مشعل را که درجواب شعر نه مصرعی مرحوم قاضی عبدالقدوس دانش غوری به چهل فرد جواب گفته بودند نخست شعر آقای دانش و سپس آن را به خوانش گرفتم.
قابل ذکر میدانم یکی از دانشمندان محفل از فرط عشق و علاقه اش به آقای مشعل چنین گفت:
«درست است که آقای مشعل منسوب به غور و هرات اند اما من غوری بودن شان را منتفی میدانم،آقای مشعل هرای اند .»
برای من این گفته واقعاً خشوگوار تمام نشد در سخنرانی ام نخواستم محفل به حاشیه کشانیده شود بناً سکوت اختیار نمودم و از ارائه جواب مناسب به لحاظ حفظ نزاکت مجلس خود داری نمودم ولی میتوانم هراتی بودن آقای مشعل را بپذیرم زیرا آقای مشعل غوری و هروی بودن خود را پذیرفته اند چنانچه در وقت حیات شان و ختم کار ،خانۀ زرنگار در شرق آن نوشته است «الحاج محمد سعید مشعل غوری هروی»مگر به هیچ وجه نمیتوانم انتفا غوری بودن آقای مشعل را بپذیرم اگر کسی بخواهد و یا نخواهد واقعیت چنین است که آقای مشعل غوری بود غوری هست و غوری خواهد بود.

با ابراز سپاس
سید محمد رفیق نادم