آرشیف

2015-1-24

داکتر محمدعمر لعلزاد

چند نکته پيرامون مسواک خــــوب و خمير دندان

 

 بارها و بارها شده که بيمارا از من در مورد مسواک خوب و اينکه چه خميردندانی را مصرف کنيم ….. سوال کرده اند..و اين سوال فکر ميکنم در ذهن خيلی های ديگر باشد بخصوص با اينهمه مسواک و خمير دندانی که در بازار هست و تبليغات زيادی که وجود دارد انسان گيج ميشود که معيار انتخاب خمير دندان خوب و مسواک خوب چيست؟ در اين نوشته کوشش ميکنم که چند نکته را در جهت افزايش آگاهيتان نسبت به اين موضوع متذکر شوم …….

  1. در مورد خمير دندان بايد بگويم که اصلا حساسيتی نسبت به اين موضوع نداشته باشيد …. چرا ؟ راستش را بخواهيد خميردندانهای مختلف فرق آنچنانی با هم ندارند ….. بخصوص که در رعايت به حفظالصحه دهن و دندان نوع خمير دندان حداقل نقش را دارد …. واقعيت را بخواهيد همه خمير دندانها شامل اين مواد هستند…. مواد شوينده …. مواد ساينده …. مواد کف کننده …. مواد مواد خوشبو کننده …. مواد حاوی فلورايد و يک بيس که ماده اصلی خمير دندان را تشکيل ميدهد ….. همه خمير دندانها اين مواد را دارند و فرقی که دارند با هم جزئی است و بسته به نوع مواد خوشبو کننده و يا نوع بسته بندی خمير دندانها شايد اختلافی باهم داشته باشند که اين اختلاف هم نقش چندانی در حفظالصحه دهان و دندان بازی نميکند …. به عنوان مثال برايم خميردندان سيگنال با پاوه هيچ فرقی ندارد و هر کدام که بدستم بياید استفاده ميکنم …. و به لحاظ طبی هم همينطور است و اينطور نيست که بگيم حالا سيگنال چی هست؟! به تبليغات در اين موارد اهميت ندهيد……

  2. نوع مسواک بر خلاف خمير دندان از اهميت فوق العاده ای برخوردار است …. چرا …؟ چون نقش اساسی در حفظالصحه دهان و دندان دارد. شما بدون خمير دندان ميتوانيد بخوبی دندانها را پاک کنيد اما اگر مسواک خوبی نداشته باشيد اين امر غير ممکن است برای همين کوشش  ميکنم شرايط يک مسواک خوب را برايتان مفصل توضيح بدم ….


يک مسواک خوب آن است که بعد از اينکه مدتی استفاده شد پرز های آن پخش  نشود …. عکس بالا را نگاه کنيد اين مسواک قابل استفاده نیست ميبينيد که چقدر پرز های آن پخش  شده شايد بگویید که همه مسواک ها همچنين هستند و بعد از يک مدتی پخش  ميشوند….. نه اينطور نيست …. مسواک اگر خوب باشد به جای اينکه دو هفته ای  کار کند سه چهار ماه بدون اينکه پرز هايش مشکلی پيدا کنند کار ميکنند..
 

اين مسواک حدود چهار ماه است که استفاده ميشود …. ميبينيد که پرز هايش صاف  هستند …. حال چرا بايد به پرز های مسواک  اهميت داد؟ واقعيت اين است که اگر به نوشته ای که در مورد نحوه مسواک زدن داشتم دقت کرده باشيد تميز کردن دندانها وقتی ميسر است که پرز های مسواک خاصيت flexibility  يا خاصيت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند …. خاصيت ارتجاعی پرز مسواک به اين حالت گفته ميشود که وقتی پرز مسواک را خم کرديم به حالت اوليه خود برگردد… اين حالت باعث ميشود که پرز ها مواد غذائی را بخوبی تميز کنند اگر اين حالت نباشد پرز های مسواک موقعی که بروی دندان ميکشيم به جای اينکه مواد غذائی را تميز کنند از روی آن  رد ميشوند …..
          حال اگر مسواک خوبی داشته باشيم ماهها پرز های آن خاصيت ارتجاعی خود را حفظ ميکنند …. به این دو تصویر نگاه کنید به خاطر اطفال بدانند شکل کارتون به ان ها داده شده
 

چند نکته در مورد مسواک …..
 

اين عکس را ميبينيد ….. اين مسواک قابل استفاده نمی باشد !!!!!!….. برعلاوه که پرزه های آن تیت شده ود خیلی غیر صحی میباشد  …..

  • زياد پشت ان نگردید که مسواک  که مسواک نرم بخرم يا زبر و….. آنچه که مهم است دقت در تميز کردن است و وضعيت پرز ها ی مسواک….. معمولا از تجربه  خود در زمينه اينکه چه مارکی از مسواکها خوب هستند استفاده کنيد چون هر کشوری فرق ميکند و در ضمن چندين مسواک با مارکهای متفاوت هستند که همه خوب هستند و در هر شهری ممکن است که مسواک خوب در دسترس متفاوت باشد لذا از ذکر اسامی مارک های خوب خودداری ميکنم…. 

  • دقت کنيد که اگر پر کردگی های کهنه دندان داريد يا دندانهای پوسيده داريد که دارای لبه های تيز هستند اين حالت ها به مسواک شما آسيب ميرسانند و با شکستن پرز ها عملا اين خاصيت ارتجاعی پرزهای مسواک را از بين ميبرند …. سريعا نسبت به ترميم دندانها و پر کرددگی  اقدام کنيد و مسواک را هم عوض کنيد ….. مسواک هر چقدر هم خوب باشد در مقابل لبه های تيز دندان پوسيده نميتواند مقاومت کند …. لذا در اين حالت ها پخش و پلا شدن مسواک را به گردن نوع مسواک نيندازيد

———- ودر اخیر از ابراز نظراستاد عالیقدرفاضل دانشمند جناب فضل صاحب ابراز تشکر میکنم که بانظرات سودمند شان در اخیر هر مطلبم باعث تشویق وترغیب من در این امر مهم شدند وامید وارم همه بیننده گان این سایت استفاده اعظمی را ببرند چون بسیارکوشش میکنم که ساده وعام فهم ینویسم  
 
تشکر