آرشیف

2015-1-25

عبدالقادر دژکام

نکاتی کـــــه قبل از خواب باید مد نظر گرفته شود

 

 

بسم تعالی

پيامبر گرامي اسلام (ص) پيش از خواب به چند چيز خيلي اهميت مي دانند . 
1 – نظافت : خوب است بدن انسان درهنگام خواب پاكيزه باشد . بدن انسان بر اثر كارهاي روزانه به آلودهگي دچار مي شود . شايسته است با حمام رفتن پيش از خواب اين آلوده گي ها را از خود بزداييم . اين كار ، كيفيت خواب انسان را بالا مي برد و همچنين ، زمينه را براي استفاده هاي معنوي مهيا مي سازد . 

2 – وضو گرفتن : رفتاري ديگر كه پيامبر اكرم (ص) بسيار به آن سفارش مي فرمودند و خود نيز به آن عمل مي كردند ، وضوگرفتن و طهارت قبل از خواب بود . ايشان ، بستر را محل عبادت محسوب مي كردند و خواب را وسيله ي پرواز و معراج روحاني انسان مي دانستند. به همين دليل با وضو گرفتن ، خود را براي اين سفر معنوي آماده مي كردند. 
ايشان براي نشان دادن اهميت اين كار مي فرمودند : « اگر كسي با وضو بخوابد و در آن شب ، مرگش فرا رسد ، با شهادت از دنيا رفته است. يعني اجر بسيار ، مانند ثواب شهيدان به او مي دهند. 

3 – ذكر و نیایش : پيامبر گرامي اسلام (ص) پيش از خواب آية الكرسي شریف را مي خواندند و سپس مي فرمودند : « بسم الله آمنت بالله و كفرت بالطاغوت» ؛ « با نام خدا ، به او ايمان مي آورم و به طاغوت كفر مي ورزم». وبعد اينگونه دعا مي كردند : « اللهم واحفظني في نومي و يفظتي ؛ بارخدايا ! مرا در خواب و بيداري حفظ كن .

4- خواندن سوره توحيد : پيامبر اكرم (ص) خواندن سوره توحید را قبل از خواب بسيار سفارش مي كردند.
در روايتي آمده است ، اگر كسي سه مرتبه سوره توحيد را بخواند ، گويي همهء قرآن را ختم كرده است. 
5- ذكر تسبيحات : يكي ديگر از سفارش هاي پيامبرنيز، ذكر تسبيحات ذیل پيش از خواب است. 
الله اكبر (34مرتبه) الحمدلله (33مرتبه) سبحان الله (33مرتبه).
هر گاه این تسبیحات بعد از نماز فزض هم خوانده شود،خالی از ثواب نخواهد بود

عبدالقادر"دژکام"