آرشیف

2016-3-17

محمد حنیف قاضی زاده

نقش رسانه ها در ارتقاء افکار مردم

 

نقش رسانه ها در ارتقاء افکار مردم

در نظام دموکراتیک رسانه ها جایگا ه قوه یی چهارم دولت را دارد یعنی ناظر سه قوه دیگر دولت است در تغیر افکار مردم نقش برازنده دارد و بهترین وسیله برای سمت و سوق دهی ذهنیت جامعه می باشد.
رسانه ها از جمله ای وسایل هستند که جهان امروزی را به دهکده ی کوچک مبدل کرده است و انقلاب ارتباط را به وجود آورده است پس در یک تعریف کلی باید گفت که رسانه ها، سازمان ها یا نهاد های است که برای آگاهی دهی ، رشد دهی و سازمان دهی جامعه فعالیت میکند بناً ویژگی ها یک ژورنالیست اینست که یک انسان پویا و یک نویسنده، روزنامه نگار تمام عیار است آگاه تحلیل گر، شخصیت هوشیار، مسولیت با تعهد عمیق در قبال جامعه ی خود و مسایل آن حساس و عین حال نفوذ ناپذیر با ذهن تصور گر و دارای قدرت تشریح و تجسم که هم خوب را می فهمد و هم خوب را می فهماند و با هنرمند ترین شکل ممکن با مخاطب حرف می زند آگاهی می دهد.
رسانه های چاپی که شامل روزنامه، هفته نامه، مجله میباشد روزنامه رسانه چاپی است که روزمره به چاپ میرسد روزنامه خوانی در انکشاف رشد ذهنی انسان موثر واقع میشود انسان به تازه ترین رویداد آگاهی پیدا میکند و سطح دانش خواننده را بلند می برد آنها را در جریا ن تحول ها واقعه ها دنیا قرار میدهد انسانها با استفاده از روزنامه ها میتوانند از اختراع ها، اکتشاف ها، پژوهش ها و سایر موارد های اجتماعی فرهنگی سیاسی آگاهی بدست میآورند.
در جهان امروز را که به نام عصر ارتباطات، اطلاعات، تقابل و رسانه ها یاد میکنند ارتباطات را مستحکم کرده است مردم دوست دارند از دیدار های که در خارج از حیطه ی آنها میگذرند با خبر شوند، آگاهی در نا شناخته  ها آنها امنیت میدهند و این امکان را فراهم میکند که برای زنده گی خود برنامه ریزی و در باره آن رای زنی کنند مبادله این اطلاع ها شالوده ی ایجاد جامعه و برقراری ارتباط میان انسانها را فراهم میکند .
اهمیت روزنامه خوانی از اینست که روزنامه از یکطرف به پول کم به فروش میرسد و از طرف دیگر حاوی مطلب تازه، جذاب گیرا چاپ نکند خواننده گان آن رسانه کاهش پیدا میکند و باعث نا کامی رسانه میشود و یا اینکه مطلب شان از انترنت کاپی کرده باشد و یا هم مو ضوع های بیهوده را گنجانیده باشد مردم به آن علاقمندی ندارند و این روزنامه ها چندان کیفیت هم ندارد و خواننده گان آن روز به روزکم میشود بازار فروش آن سقوط میکند جز اینکه دکانداران به خاطر فروش متاع خود دز آن استفاده کنند.
اینگونه روزنامه ها بیشتر از طرف روزنامه نگاران حرفه ای و تخصص چاپ نمیشود فرد های بی سواد بخاطر بدست آوردن یک مقدار پول بنابر هدف های مختلف شان دست به روزنامه نگاری می زنند و چنین شخص ها علاوه از اینکه مطبوعات را به بی خاصیتی سوق میدهد. هیچ سهم در جهت آموزش و پرورش دارند ادا نمی کنند.
بناً این گونه رسانه ها به خواننده گان عوض اینکه معلومات شان را افزایش دهند خواننده گان را منحرف میکند در خریدن اینگونه روزنامه صرف نظر میکند تا اینکه روزنامه سقوط کند خواننده گان وفت پر بها خود را برای خواندن روزنامه های بی خاصیتی که هاوی مطالب بازاری خبرهای معمولی و موضوع ها کاپی شده از انترنت و جراید کشور های خارجی باشد به هدرنمی دهند.
با تقدیم احترام
محمد حنیف قاضی زاده
ژورنالیست آزاد