آرشیف

2015-1-9

محمد داود حسین زاده غوری

نـواقــــض اســلام

 

مقدمهء مترجم:
الحمد لله وسلام على عباده الذين اصطفى أما بعد:
)يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ(102)(. [آل عمران].
[اي مؤمنان، از خداوند چنانكه سزاوار پرواى اوست پروا بداريد و جز در مسلماني نمیريد].
)يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا(1)(. [النساء].
[اي مردم، از آن پروردگارتان پروا بداريد كه شما را از يك تنِ يگانه آفريد و همسرش را از او خلق كرد و از آن دو مردان و زنان بسياري پراكند. و از خدايي كه به (نام) او از هم ديگر درخواست مى كنيد، و از (گسستن) رابطه خويشاوندي پروا داريد، بى گمان خداوند بر شما نگهبان است].
)يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولوا قَوْلاً سَدِيدًا(70)يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا(71)([الأحزاب].
[اى مؤمنان، از خداوند پروا بداريد و سخن استوار بگوييد. تا كارهايتان را براي شما اصلاح كند و گناهانتان را براى شما بيامرزد، و هركس كه از خداوند و رسول او اطاعت كند (بداند كه) به كاميابى اي بزرگ نايل آمده است].
برادران فارسى زبان جهان اين كتاب كه در حقيقت حجم آن كوچـك ولى محتواى آن بسيار مهم است و (نواقض اسلام) يعنى مخالفت با اسلام نام دارد و علامهء بزرگ مفتى عام عربستان سعودى آنرا نوشته به شما تقديم مى داريم تا برايتان سرمشقى در پيروى ي از آئين پاك اســــلام باشــد، زيرا ممكن است انسان اين كارها ـ يعنى مخالفتها ـ را انجام دهـد بطورى كه جاهل و نادان است، و جهل و نادانى او سبب كفر او گردد.
پس با خواندن اين كتاب و عمل به آن برايتان واضح خواهد شد كه نواقض اسـلام يعنى چه، و آن نواقض و مخالفتها چه چيزها هستند.
از خداوند خواستاريم اين عمل ناچيز را خالص براي رضا و خشنودى خود قرار دهد.
و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين .
وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
عربستان سعودى ـ رياض
16 شوال 1413هـ . ق .
إسحاق بن عبدالله دبيرى 

مقدمه
الحمد لله رب العالمين، والعاقبة للمتقين، وصلى الله وسلم على عبده ورسوله نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان أما بعد:
اي برادر و خواهر مسلمان بدان كه خداوند تبارك و تعالي بر تمامي بندگان خود دخول در دين مبين اسلام و تمسك و پايداري به آئين آنرا واجب كرده است و از مخالفت با آن بر حـذر داشته است، پيامبري بنام محمد e براي دعوت مردم به اين ديـن مبين بسوي آنان مبعوث فرموده است، پس هر كس اطاعت اين پيامبر را بكند از هدايـت شـدگان است، و هـركس معصيت و نافرماني او را بكند از گمراهان است.
خداوند متعال در بسياري از آيه هاي قرآن مجيد مسلمانان را از ردت و برگشتن از دين و ساير انواع شرك و كفر بر حذر داشته است.
و علماي اسلام ـ رحمهم الله ـ در باب حكم مرتد() ذكر كرده اند كه ممكن است مسلمان مرتد و از دين خارج شود، آنهم با ارتكاب و انجام بعضي از اعمال كه آنرا نـواقض و مخالفت با اسلام ناميده اند.
و آن نواقض سبب مى شود جان و مال او حلال شده از دايره اسلام خارج گردد.
و شديدترين اين نواقض ها ده چيزاند كه علما و دانشمندان اسلام آنرا در كتابهاي خود ذكر كرده اند، و ما آنرا بطور مختصر براي شما برادران و خواهران مسلمان ذكر مى كنيم تا از آن مخالفتها و نواقض اسلام بر حذر باشيد، با مختصر توضيحي در بعضي از مخالفتها كه به دنبال آن ذكر خواهيم كرد.

نواقض اسلام
اول: شـرك آوردن در عبادت خـداي يكتا و براي او شريك قائل شدن.
خداوند مى فرمايد: )إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء(116)(. [النساء].
[خـداوند نمى بخشد كه به او شرك آورده شود، و جز آن را براي هركس كه بخواهد، مى آمرزد].
ومى فرمايد: )مَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ(72)(. [المائدة].
[بى گمان كسى كه به خداوند شرك آورد، خداوند بهشت را بر او حرام مى گرداند و جايگاهش آتش (دوزخ) است، و ستمكاران ياوراني ندارند].
و از جمله شرك در عبادت خـداوند متعال دعا كردن مردگان و طلب مدد خواستن از آنهاست، و همچنين نذر كردن و ذبح و قرباني براي آنهاست() .
دوم: كسيكه بين خود و بين خدا واسطه قرار دهد و از آن واسطه چيزي بخواهد(يعني دعاي خود را متوجه او سازد) و از او شفاعت بطلبد و بر او تـوكل كند، چنين اشخاصى اجماع علماء و دانشمندان اسلام بر كفر آنان است.
سـوم: كسيكه مشركان را كافر نداند، و يا اينكه در كفر آن مشركان شك و ترديد داشته باشد، و يا اينكه مذهب آن مشركان را صحيح بداند كافر است.
چهارم: كسيكه اعتقاد داشته باشد كه هدايت و دستورهاي غير رسـول اكرم e كاملتر و بهتر است از هدايت و دستورهاي رسـول اكرم e، و يا اينكه بگويد حكم و قضاوت غير رسول الله e بهتر است از حكم و قضاوت پيامبر e، مانند كسانيكه حُكْم و قضاوت طواغيت(قوانين رسمي كشوري)را كه غير شرعي باشد بر قوانين شرعي و ديني برتري مى دهند و اينها همه كافر مى باشند.
پنجم: كسيكه به چيزي از آنچه رسول الله e براي امت اسلامي از هدايت بشري و قضاوت و حُكْم به قرآن و سنت آورده، بُغض ورزد، اگر چه به آن حكم عمل كند، در حاليكه از آن نفرت دارد، باز هم جزو كافران مى باشد.
خداوند متعال مى فرمايد: )ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ(9)(. [محمد].
[اين از آن است كه آنان آنچه را كه خدا نازل كرده است ناخوش داشتند، در نتيجه خداوند اعمالشان را تباه كرد].
ششم: هر كسيكه به چيزي از دين مبين اسلام مسخره و ريشخند كند، همان ديني كه رسـول الله e آنرا از طرف بارى تعالي آورده، و يا از ثواب و نيكي و پاداش آن، و يا از جزا و عقاب و كيفر آن، كافر شود، و دليلش قول تبارك و تعالي است كه مى فـرمايد: )قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِؤُونَ(65)لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ(66)(. [التوبة].
[بگو: آيا بخدا و آيات او و رسولش ريشخند مى كرديد؟ عذر نياوريد، به راستي كه پس از ايمانتان كفر پيشه كرديد].
هفتم: سحر و جادوگري و آنچه شامل آن مى شود از قبيل طر و دستي بين دوستان و جلبِ آن براي ديگران و كسى كه آنرا انجام دهد، و يا از آن راضي شود كافر گردد و دليل قول تبارك و تعالي است كه مى فرمايد: )وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ(102)(. [البقرة].
[و(آن دو فرشته) به هيچ كسى (جادو) نمى آموختند مگر آنكه مى گفتند: ما تنها (مايه) آموزني هستيم، پس (با به كار گيري جادو) كافر مشو].
هشتم: پشتيبانى كـردن از مشركان و ياري كردن آنان بر ضد مسلمانان، و دليل آن قول بارى تعالي است كه مى فرمايد: )وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ(51)(. [المائدة].
[و هركس از شما آنانرا(يهود و نصارى ) دوست گيرد، براستي كه خود از آنان است، بى گمان خداوند گروه ستمكاران را هدايت نمى كند].
نهم: كسيكه معتقد باشد كه بعضى از مردم مى توانند از شريعت و دين محمد e خارج شوند كافر مى باشد.
خـداوند تبارك و تعالي مى فرمايد: )وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ(85)(. [آل عمران].
[و هركس دينى جز اسلام بجويد، هرگز از او پذيرفته نمى شود و او در آخرت از زيانكاران است].
دهم: روي گرداني و اعراض نمودن از دين خدا و نياموختن اسلام و عمل نكردن به آن.
و دليل آن خداوند مى فرمايد: )وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ(22)(. [السجدة].
[و كيست ستمكارتر از كسى كه به آيات پروردگارش پند يابد آنگاه از آن روي بگرداند، بى گمان ما از گناهكاران انتقام خواهيم گرفت].
و در تمامي اين نواقض و مخالفتها بين اينكه انسان جـدي باشـد و يا اينكه شوخي كنـد و يا از انجام آن بترسد، هيچ فرقي وجود ندارد، مگر كسيكه مكره يعني مجبور شود به انجام آن عمل در حاليكه او راضى نيست.
و همه اينها از امور خطرناكي است كه ممكن است مردم در آن واقع گردند.
پس بر مسلمان لازم است از آنها بر حذر باشد و بترسد از اينكه در اين گناهان بيفتد و بايد از آن اجتناب و دوري ورزد.
ملاحظه شود:
در مخالفت و نواقض چهارم بعضي از مسائل وارد مى شود كه برايتان توضيح مى دهيم.
هركس اعتقاد داشته باشد كه قوانين وضعي و رسمي كشور كه مردم آنرا اختراع كرده اند و از ساختهء بشر است از دين مبين اسلام بهتر است.
يا اينكه بگويد دستور اسلام براي قرن بيستم غير قابل قبول است.
و يا اينكه بگويد شريعت الهى ـ دين اسلام ـ سبب خسارت و عدم پيشرفت، و سبب عقب ماندگي مسلمانان در قرن بيستم شده است.
يا اينكه بگويد دين اسـلام فقط واسطه و رابطه اي است بين خدا و بنده، و هيچ ربطي در ساير شؤون زندگي ندارد، پس كسيكه اين اعتقاد را داشته باشد نيز كافر است.
هركس معتقد باشـد كه بريدن دست دزد و سنگسار كردن زن يا مرد زنا كاري كه قبلاً ازدواج كرده و يا در حال حاضر متأهل است براي اين زمان غير قابل قبول است نيز كافر مى باشد.
هركس عقيـده داشته باشد كه حكم نمودن و قضاوت كردن در معاملات خريـد و فروش و حدود الهي بغير از حكم خداوند عز وجل جايز است كافر مى شود، اگر هم به اين عقيـده نباشد كه آن حكم از حكم خداوند بهتر است.
زيرا با اين عمل و اعتقاد آنچه بطور اجماع مسلمانان خداوند آنرا حـرام كرده، او آنرا حلال دانسته است، و كسي چيزي از آنچه خداوند حرام دانسته و حرمت آن واضح و آشكار باشد، مانند زناكاري و شرابخواري و رباخواري و قضاوت و حكم بغير از شريعت الهي آن شخص به اجماع مسلمانان كافر است.
بار الهي! ما از غضب و خشم و عقاب دردناك تو، به تو پناه مى بريم.
وصلى الله على عبده ورسـوله نبينا محمد وعلى آله وأصحابه وأتباعه بإحسان.

عبدالعزيز بن عبدالله بن باز
مفتي عام عربستان سعودي ورئيس كبار علماء 
و رئيس دايرهء بحثهاي علمي و فتواي شرعي

() كسى كه از دين برگشته باشد او را مرتد گويند.
() مانند كسى كه بر سر قبرستانها قربانى كند.

برادر شما محمدداود((حسین زاده )) غوری