آرشیف

2014-12-15

مولوی سید محمد حکیمی غوری

نسخه كمياب برعدم مسح جراب

تصنيف لطيف

شكراست كه اين حسن نظرمانده زمن
منقوشه ازجهــــــــــد بصر مانده زمن 

اين نسخه كمياب كه ازحكم شرع است
برعابد هرشام وســــــــــحرمانده زمن

حكيمي غوري
 

هوالمستعان
الاستفتاء

جناب محترم مولوي صاحب حكيمي غوري 
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته وبعـد
چه ميفر مايند علماء دين ومفتيا ن شرع متين د رباره اين مسئله مسح بر بالا ي جرابهاي امروزي جواز د ارد يا خير ؟ چون اكثر مردم امروز به اين قسم جــرابها مسح مينمايند؛ كه خيليها نازك وكم گير هم مي باشد وآيا نماز  اگر بعقب اماميكه بهمين قسم جراب مسح كرده خوانده شود اعاده گرد د يا نه؟

المستفتي مولوي عبد المجيد (نصرت ) 
روز جمعه 19-7-1392-

بسم الله الرحمن الرحيم 
الجواب باسم ملهم الصواب 

اگر جرابها تاري؛ يا پشمي باشد ؛ شرط مسح برآن اينست كه ساق پا ها را محـــكم گرفته وبد ون چپلي وكفش وغيره سه 3 ميل منزل پياده د رآن شده بتواند يا اينكه جرابها (مجلد ) ومنعل) باشد منعل آنست كه زير آن چرم باشد ومجلد آنست كه برتمام جراب چرم د وخته شده باشد ؛ د ر(د رالمختار) آمده (علي ظاهر خفيه او مو قيه الخ او جوربيه ولو من غزل اوشعـــــر الثخينين بحيث يمشي فرسخا ويثبت علي الساق بنفسه ولايري ما تحته ولا يشف الخ والمنعلين والمجلد ين الخ د رالمختار ج 1ص- 246- فتاوي دارالعلوم ديو
بند ج -1- ص -202- 203 – (2) برجراب تاري وپشمي وجراب هاي مروجه امروزي شرايط مسح به اين قسم جرابها موجود نيست ومسح برآن جايز نيست؛ ونماز بعقب او جايز نمي باشد و اعاده نماز لا زم است چونكه امام نماز؛ بد ون شرايط لازمه بر جرابها مسح كرده است ؛ اوجوربيه ولو من غزل او شعر الثخينين بحيث يمشي فرسخا ويثبت علي الساق بنفسه ولا يري ما تحته ولايشف (د رالمختار ) حيث علل عـد م جواز المسح علي الجورب من كرباس بانه لا يمكن تــتا بع المشي عليه ؛ ردالمحتار  ج1- ص-248- ثم المسح علي الجورب اذا كان منعلا جايز اتفاقا واذ كان لــم  يـــــكن منعلا وكان رقــيقا غير جايز اتفاقا غ بحرالرائق ج -1- ص -192 – 

{{ بيان اختلا ف مسح برجراب }}
علامه ابن رشد د ربدايته المجتهد ج- 1 – ص -19 – نوشته است كه د رباره مسح بر جوربين يك قوم قايل بر عد م جواز اند ؛ امام ابو حنيفه (رح) امام ما لك (رح) وامام شافعي (رح) قايل برعد م جواز اند؛ ويك قوم قايل برجواز اند امام ابو يو سف ؛ محمد ؛ وسفيا ن ثــوري مي گويند كه جايز است بشرط كه  ثخين باشد ؛ امام خطابي د رمعالم السنن ج – 1 – ص – 121 – بيان ميكند كه مسلك امام احمد ؛ واسحاق بن راهويه همين است؛ امام ترمذي در ج – 1 – ص – 29 – همين قول سفيان ثوري ؛ ابن المبارك شا فعي ؛ احمد و اسحاق را بيان كرده است ؛ مبا رك فوري د ر تحفته الا حوذي ج – 1- ص –103 – نوشته است اصل سخن اينست كه جمهور گفته است كه مسح بر جور بين جايز نيست وقتيكه ثخين نباشد چرا كه وظيفه هاي غسل است كه به نص قرآني ثابت است عد ول ازآن الي المسح ذ ريعه احاد يث صحيحه ممكن است وآن فقط د رباره مسح بر خـفـــين است نه كه د رباره مسح بر جوربين چرا كه اين احاد يث صحيح نيســتــند ( جورب ) موزه تاري يا پشمي را گويند جراب اگر به د وطرف آن چرم پيوسته شود آنرا ( مجلد) گويند ؛ واگر صرف به حصه پاين آن چرم باشد ويا پيوسته شود آنرا ( منعل ) گويند ؛ واگر تمام موزه از چرم باشد آنرا ( خفين ) گويند ؛ باشد به خفين جوربين مجلد ين ؛
وجوربين منعلين ؛ به اتفاق مسح جايز است واگر جوربين ؛ مجلد يا منعل نباشد؛ ورقيق بوده يعني شرا يط ثخين د رآن موجود نباشد به اتفاق مسح برآن جايز نيست ؛البته د رمسح بر جوربين غير مجلد ين وغير منعلين ثخين اختلا ف است ؛ مطلب ثخين اين است كه د رآن سه 3 – شرايط موجود باشد.

 

1- شفاف نباشد ؛ يعني اگر آب به آن بريزد به پاي ها نرسد ود يده هم نشود

2- مستمسك بغــــير استمساك باشد ؛ يعني بد ون بستن به چيزي خــود جراب محكم باشد : 
3- د رآن تتابع مشي ممكن باشد؛ يعني رفتن پي د رپي د رين نوع موزه ويا جراب د رجوازمسح بر آن اند ك اختلا ف است ؛ مسلك جمهور يعني ؛ائمه ثلا ثه وصاحبين اينست كه مسح برآن جايز است؛ اصل مذهب امام ابوحنيفه رحمه الله عد م جواز مسح بر آن است لكين صاحب هدايه وصاحب بدائع كه عبارات كتاب هاي شان بعدا تحرير ميشود؛ نقل نمود ند كه اما م صاحب رحمه الله د راخير به مسلك جمهور رجوع نموده است ؛ د رمجمع الا نهر ؛ نگاشته اند كه اين رجوع نه 9- روز ويا سه 3- روز قبل از وفات  وي رحمه الله بوده است ود ريك نسخه د يگر قلمي ؛ جامع الترمــذي از عــلا مه عابد سند هي رحمه الله يك عبارت د يگر موجود است ؛( قال ابو عيسي سمعت صالح بن محمد الترمذي قال سمعت ابا مقاتل السمر قندي  يقول د خلت علي ابي حنيفته رحمه الله في مرضه الذي مات فيه فدعا بماء فتوضا وعليه جوربان فمسح عليهما ثم قال فعلت اليوم شيآ لم اكن افعله مسحت علي الجوربين وهما غير منعلين )؛ كذافي طبعته الحلبي للترمذي تصيح الشيخ احمد شاكر المحد ث ؛بهر حال ازين هم معلوم ميشود كه  امام صاحب رحمه الله د رآخر عمر ؛ به قول جمهور رجوع نموده بود ؛ پس حالا به اين مسئله اتفاق بوده كه مسح برجوربين ثخين جائيز است؛ اما قابل تذ كر است ؛كه جوازمسح برجوربين د رحقيقت به علت تنقيح المناط بوده است ؛ يعني د ركدام جوارب كه سه 3 – شرائط متذ كره ملاحظه گرد د آنها د رخفين داخل اند وحكم جواز مسح بر آن مي گردد ورنه د ركدام رواياتي كه ذ كر مسح بر جوربين است همه ضعيف انـــد؛ يا اقلا خبر واحد است كه به سبب آن زيا د ت بر كتاب الله جائيز نيست ؛ بلكه جواز آن از احاد يث مسح بر خــــــــفين بطور عــلت؛غايــت است

آيااحاد يث مسح برجور بين صحيح است يا ضعيف ؟
عن المغيرة بن شعبته قال توضأ( النبي صلي الله عليه وسلم) ومسح علي الجوربين والنعلين؛ جامع الترمذي ج – 1 ص – 29 – سنن ابن ماجه ج – 1 – ص -42- سنن ابو داود ج -1 – ص- 24 – مشكواة المصابيح ج -1 – ص -54 – نيل الا وطا ر ج – ص- 158 – امام ترمذي ميفر مايد : هذا حد يث حسن صحيحغ؛ امام ابو داو د د ر ج – 1- ص – 24 – ميفرمايد :قال ابو داود كان عبد الرحمن بن مهدي لا يحد يث بهذالحد يث لان المعروف عن  المغيرة ان النبي (ص) مسح علي الخفين وروي هذاايضاعن ابي موسي  معروف از روايت مغيرة اينست كه آن حضرت بر خفين مسح نموده اين روايت از ابو موسي نيز شده است؛ روايت او د ر ابن ماجه ج -1 – ص -42 – سنن الكبري ج -1 – ص -284 – وطحاوي ج – 1 ص – 58 – است عن النبي صلي الله عليه وسلم انه مسح علي الجــوربين وليس بالمتصل ولا با القوي ؛ مباركـــپوري د ر تحـفته الا حوذي ج- 1- ص- 100 – زيــلعي د ر  نصب الرايه ج – 1 ص- 184 – خطابي د رمعالم السنن ج 1- ص – 122
بيهقي د رسنن الكبري -ج -1 ص- 284 – وابن القيم د رتهذ يب سنن ابي داود – ج 1- ص -112 – نوشته است كه بالاي اين حــد يث ا مام نسائي د ر سنن الكبري تنقيد كرده است وبيهقي وغيره ميفر مايند كه امام احمد ؛ عبدالرحمن بن مهدي يحي بن معين ؛ علي بن مد يني : وامام مسلم وغـيره همگي اين حد يث را ضعــــيف ميگويند؛ وبه حواله امام مسلم نوشته مي كند كه ما مفهوم ظاهري كتاب الله را بخاطر روايت (ابو قيس ؛ وهزيل )چرا ترك كنيم ؟
ود رخود تحفته الاحوذي؛ نوشته است كه امام نووي ميفر مايد كه ائمه حديث  بر تضعيف اين حد يث متفق اند اگر از اين امامان متذ كره فوق يك امام هم اين حد يث را تضعيف ميكرد بر تصحيح امام تر مذي مقد م ميشد چه جائيكه همگي بر تضعيف متفق اند؛ روايت ابو موسي اشعـــري ( رض) است وبه حواله ابو داود؛ گذ شت كه اين حــد يث نه متصل است ونه قوي ميباشد؛ مباركپوري د رتحفته الاحوذي -ج 1- ص- 130 – نوشته است كه روايت حضرت بلا ل است كه تخريجــش را علا مه زيـــلعي به حواله طبراني كرده است لكين او هم صحيح نيست ؛ د رين مورد كلام زياد كرده است ود ر –ج -1 ص – 102 نوشته است كه هيچ حد يث مسح بر جوربين نيست ؛كه خالي از جرح باشد اما ثخين چونكه بمعني خف است : لهذا مسئله او جدا ست اقوال فقها را بعدا ذ كر مي كنم لا زم است كه قول بعـــضي شان را بنويسم؛

10
د ربحرالرائق -ج 1- ص -182 – است كه معني ثخين ؛ او جرابي است  كه گشتار به آن بد ون بستن طوريكه قبلا ذ كر شد آسا ن باشد؛ د رشر ح الوقايه -ج 1 – ص-11 – وهدايه تصريح است كه امام صاحب رجوع بقول صاحبين كرده است ؛ چونكه سخن د رمورد صحت و ضعف حد يث است قد ربيشتر نظر اندازيم ؛ قاضي ابو بكر بن العربي د رعا رضته الا حوذي -ج -1 ص -136 – نگاشته كه معــــروف از مغـــيرة اينست كه آن حـضرت بر خـــفين مسح كرده اما ابو قيس همان اودي است ونام ابو قيس عبدالرحمن بن ثروان ميباشد وآن به اين حد يث منفرد است وشناخته نشده غير از ابوقيس ؛ وابوقيس را ائمه مخالفت كرده اند؛ ود رص – 137 –قاضي ابو بكر نوشته است كه اين حد يث ضعيف ميباشد واگر جرابها مجلد

11 
ين باشد : خفين ؛ ميگرد د اين حد يث تحت احاد يث خف داخل است ؛امام شوكاني د رنيل الا وطار ج – 1- ص- 158 – نوشته كه اين حد يث حجت شده نمي تواند چرا كه ضعيف است نه متصل است ونه قوي؛ ود رسند اينحد يث ( ضحاك بن عبد الرحمن ) است كه اين حد يث را از ابي موسي شنيده د رحال كه سماع آن ثابت نيست ؛ ود راسناد ش عيسي بن سنان ضعيف است نيز به حواله عــون المعبود ؛ ج -1 – ص – 104 – اين حد يث چه جائــــيكه متصل نيست از جهت ضعــف راوي قوي هم نمي باشد ؛ د رنيل الا وطار ص – 158 – امام شوكاني نگاشته است حد يث با جميع روايات خود دلا لت برجواز مسح برموقين ميكند كه يك نوع از خف اند ؛ شرح معاني الا ثار د ر –ج -1 ص – 17 – اين حد يث را ذ كر نموده وبه ضعـف آن نيز تصريح كرده است ؛ صاحب

12 
د رس ترمذي د ر –ج -1 – ص – 336 – 337 – نوشته است د رتصحيح اين حد يث از امام ترمذي ؛ تسامح گرد يده است؛ چنانچه اتفاق محد يثين بر ضـعـف اين حد يث بوده است ؛از امام ابو داود : يحـي بن معــين : عــلي بن الــمد يني؛ عــبد الرحمن بن مهدي؛ وامثال شان تضعــيف اين حد يث منقول است ؛ وعــلت ضعـف آن ؛ ضعـف ابوقيس وهزيل بن شر حبيل است

( مسح بر نعلين صحيح است يا خير ؟ )
اجازه مسح بر نعـلين نيز از هيچ يك ائمه اربعه ثا بت نيست ؛ لهذا جواب اين چنين است ؛ كه حد يث مزبور ضعيف است چنانچه وضاحت را بعـدا ملا حظه خواهد كرد  وچنين گفته ميشود كه آن حضرت ( ص) باوجود نعـلين؛ بر جــوربين مسح نموده  است ؛ نعلين به پا داشته بر جوربين مسح نمود كه د ست مباركش به نعلين هم تما س نمود اما مسح نعـلين مقصود نبود وراوي آنرا به مسح علي النعلين تعبير نموده است ؛

13 

چند جواب ديگر 
ج 1- اين روايت ضعيف است كما مر ج 2 – علا مه زيلعي د رنصب الرايته  ج – -ص -188 – نوشته است :كه مسح بر نعـلين به ارتباط وضوء بروضوء  است ؛ امام ابن خزيمه ؛ وابن حبان ؛ اين قول را پسند يد ند؛ واختيار كرد ند ؛  ج – 3 امام طحاوي د ر -ج – 1 – ص -58 – نوشته است كه مقصود مسح بر جوربــــين بود ؛ مسح بر خفين ضمنا شد ؛ د رآن زمان شكل نعــل به نـــمونه چــپلي قــيچي مي بود نه به شكل بوت وپا پوش بند ار ؛ ج -4 – د رمعالم السنن ج – 1 – ص – 122 – امام خطابي اين جواب امام بيهقي را نقل ميكند كه مراد از مسح بر نعــلين غسل پاي است ومسح به معـناي غسل مي آيد ؛ اين جواب را  زيلعي هم د رنصب الرايته – ج – 1 – ص- 189 – به حواله امام بيهقي نقل كرده است : ج 5 – بعضي حضرات حرف واو را به معناي مع گرته اند و معني كر

14
ده اند (جوربين منعــلين ) خطابي د رمعالم السنن -ج – 1 ص- 122 – وامام شوكاني د رنيل الا وطا ر ج – ص – 200 – اين جواب را داده است ؛ وقتيكه  جوربين منعلين باشد مسح جائيز است نه اينكه بالاي نعــــــــــلين ج 6 – د ربين السطــور تــرمذي به حواله شيخ عـبدالحق مـحد ث دهــلوي نوشته است كه مسح  منسوخ است ؛ كذا في سنن دار مي وترمذي خزائن السنن -ج – 1 ص – 143 –  سوال شخص به مطلق جراب مسح ميكند وبرايش گفته ميشود ؛ كه مسح به اين جراب نازك وتاري د رست نيست ؛ چرا كه فقها د رارتباط مسح بر جراب شرائط را وضع نمود ند ؛ وآن شخص د رجواب ميگويد كه فـقها مرد مان كم دانش ومسخـره وبي خبر از آيات واحاد يث بود ند: ومن د رحد يث عمل ميكنم پيامبر بر جراب مسح كرده است : حكم آن د ر شريعـت چيست ؟ 
جواب _ اين شخص د رحد يث كه عمل ميكند صحت وضعـف آنرا نميداند ؛ واگر بداند

15 
به چنين حد يث نخواهد عمل كرد ؛ قبلا د رمورد صحت وضعف آ ن بحث شد :اميد  است كه چنين شخص پـيدا نشود كه اين گــونه بي با كانه سخن گـويد ؛ د رهر حال كسيكه چنين الفاظ را تلفظ كرده ؛ فاسق ؛ عاصي ؛ جاهل وكافر است ؛ اگر به كتاب هاي فقه شريف او واقف ميبود هر گز چنين نمي گفت ؛ وقد ر و منزلت علمي فقها را پي مي برد: نبي كريم (ص) به موزه هاي چرمي مسح كرده است ؛ واگرجراب ها ي تاري يا پشمي باشد شرائط مسح بر آن بايد وجود داشته باشد ؛ ضخيم وسخت باشد كه خود ش به سا ق پاي محكم شود وآب د رآن داخل شده نتواند ؛ وسه 3 ميل پياده وپا به رهنه رفتن د رآن شده بتواند ؛ پاره نشود ؛ وخار داخل نشود د رين حال مسح برآن جواز دارد واگر شرائط ذ كرشده د رآن نبود مسح بر آن جواز ندارد كذا في الد رالمختار ؛ اوجوربيه الثخينين بحيث يمشي فرسخا ويثبت علي الساق بنفسه ولايري

16 
ما تحته ولايشف الخ ج – 1 – ص – 248 – ازين عبارت حال شرائط جوازمسح بر جراب معلوم شده مي تواند ؛ واين هم واضح است كه د ر جراب هاي حالي ومروجه كه تاري ويا پشمي است اين شرائط پيدا نميشود ( ثم قال اوالمنعلين اوالمجلد ين وفي الشامي ماذ كره المصنيف من جوازه علي المجلد ين والمنعلين متفق عليه عند نا واما الثخين فهــوقولهما وعنه انه رجع اليه وعليه الفتوي) رد المحتار – چ – 1 ص-  249 – الجورب اذاكان من الجلد ؛ ويلبس معهما النعلين جاز في قولهم ؛ واذاكان من الصوف فهما ثخينين ؟ فيه خلا ف معروف عـند ابي حنيفته رحمه الله لا يجوز وعــند هما يجوز وروي محمد بن سلمته با سناده عن ابي حنيفه انه مسح علي الجوربين قبل
موته بثلا ثته ايام فرجع الي قولهما ؛ وعليه الفتوي ؛ الفتاوي الولوالجيته -ج -1 – ص – 61 – ( ولا فرق ايضا في المتخذ من اللبد وما بعـد ه بين ان يكون منعـلا اي 

17 
موضو عاله جلد في اسفله او مجلد ا اي موضو عاله في اعلا ه وفي اسفله اولم يكن كذ لك ويسمي المتخذ منها جوربا : والجــورب ما يلبس في الرجل كا المعـــروف با  الشراب في زمــانـنااو كا الا خذ يته المصنوعــته من الصوف اوالقـطــن فانه يــصح المسح عـليها اذا استكملت الشروط وقد ثبت المسح عـلي الجورب بما رواه المغيرة بن شعــبته من ان النبي (ص) مسح عـلي الجوربين والنعـلين رواه ابوداود واحـمد  والترمذي وقد روي ايضا جواز المسح علي الجوربين عن تسعته من اصحاب النبي (ص) الخ ويشطرط في صحته المسح علي الجورب ان يكون ثخينا فلا يصح المسح عـلي الرقيق الذي لا يثبت عـلي الرجل بنفسه من غير رباط ولا عـلي الرقيق الذي لا يمنع وصول الماء الي ما تحته وكذ لك لايصح المسح عـلي الجورب الشفاف الـذي يصف ما تحته رقيقا كان او ثخينا) الفقه علي المذاهب الاربعته –ج -1 – ص –93 – الفتح الرحماني -ج -1 – 91 – 

18 
واعلم المسئله علي ثلاثه وجوه ان كانا رقيقين غير منعلين لا يجوز المسح عليهما اتفاقا ؛ وان كانا ثخينين منعـلين جاز اتفاقا ؛ وان كانا ثخينين غير منعـلين فهو محل الاختلا ف كما في الخانيه :حاشيته الطحطاوي – ج 1- ص – 186 – واما المسح علي الجوارب ؛ فلا يخلو : اما ان كان الجوارب رقيقا غير منعل ؛ وفي هذا لوجه لا يجوز المسح بلا خلا ف ؛ واما اذا كان ثخينا منعلا الخ المحيط البرهاني – ج 1- ص – 189 – تا ص -190 – بدائع الصنائع -ج -1 – ص -183 – تا ص- 184- ولايجـوز المسح عـلي الجوربين عند ابي حنيفة( رح) الاان يكونا مجلد ين او منعـلين وقالا يجوز اذا كانا ثخينين لا يشفان لما روي ان النبي عــليه السلام مسح علي جوربيه ولا نه يمكنه المشي فيه اذا كان ثخينا وهو ان يستمسك علي الساق من غير ان يربط بشيء فاشبه الخف وله انه ليس في معني الخف لا نه لا يمكن 

19
مواظبة المشي فيه الا اذا كان منعلا وهو محمل الحد يث وعنه انه رجع الي قولهما وعليه الفتوي ؛الهدايه -ج -1 ص- 61 – ملتقي الا بحر – ج -1 ص – 50 – عالمگري – ج- 1 – ص – 32 – ولا يجوز المسح علي الجوربين الا ان يكونا مجلد ين اومنعلين وقالا يجوز اذا كانا ثخينين لا يشفان : مختصر القد وري – ص -13 – سراجيه – ج – 1 – ص – 26 – مجموعته الفتاوي -ج – 1 – ص – 52 – مستخلص الحقائق – ص – 88 – فتح القد ير – ج – 1 – ص –139 – بحرالرائق -ج -1 – ص – 317 – منحته الخالق وبحر الرائق -ج -1 – ص -318 – قد وري – ص – 21 – نورالايضاح – ص – 45 – الفقه الاسلا مي واد لته -ج -1- ص- -498 – تا -ص – 499 – مراقي الفلا ح -ج – 1 – ص -21 – مغني المحتاج – ج – 1 – ص – 66 – المهذ ب – ج – 1 – ص – 21 –

20
وان مسح علي الجوربين فهو علي وجوه ان كانا رقيقين غير منعلين لا يجوز المسح عليهما في قولهم : وان كانا ثخينين منعلين جاز المسح عليهما في قولهم : والثخين ان يقوم علي الساق من غير شد ولا يسقط ولاينشف ؛ فتاوي قاضي خان – ج – 1 – ص – 25 – خلا صة الفتاوي – ج – 1- ص -29 – اوجور بيه الثخينين اي بحيث يستمسكان علي الساق بلا شد منعلين او مجلد ين حتي اذا كانا ثخينين غير منعلين اومجلد ين لا يجوز عند ابي حنيفة (رح) خلا فالهما وعنه انه رجع الي قولهما وبيه يفتي ؛ شرح الوقايه -ص -111 – شرحالياس -ج- 1 – ص – 57 – 

تمت باالخير
ود رخا تمه براي خود و هم براي مسلمانان ؛ از الله تعالي توفيق ميخواهم تا براه راست ورسا مارا روان كند واز راه ضلا لت وگمراي مارا دور نگا ه دارد ومارا به طريقه حبيب خود ش آشنا سازد واز د رياي رحمت خود براي ما علم با عمل عنايت بفرمايد ؛ ومارا د رميدان محشر از شفاعت محمد رسول الله ( ص) بي نصيب نسازد ؛ وائمه اربعه دين را مغفرت سازد ؛ وجنت الفرد وس را جايگاي شان نمايد ؛ واز شما خواننده گرامي اميد دعا دارم وصلي الله علي نبينا محمد و علي آله واصحابه ومن سارعلي نهجه الي يوم الد ين آمين ثم آمين ؛؛؛ از ارجمند عزيزالقد روگرامي غوث الد ين جان ( محمدي ) تشكر ميكنم كه د رتا يپ اين رساله زحمت فراوان را متحمل شد واز الله ذ والجلا ل برايش خير دارين را تمنا دارم 

العبد العاجز مولوي سيد محمد ( حكيمي ) غوري 
( 1-8 -1392ه ش)