X

آرشیف

نرکوه یا سفید کوه ! (بلندترین کوه)!

بنام خداوند کوه و دامان

 

نرکوه عبارت از رشته کوهیست که از مرزِ روستاهای کاسی و قطس شروع و الی قریجاتِ مربوط به ولسوالی دولتیار ادامه میابد. ضمن اینکه سلسله کوهِ نرکوه دشوار گذر میباشد از نگاه اراضی مرزیست در بین مردم مرغاب و اقوام سلطانیار/خدایار. کاسی همان روستاییست که در منابع تاریخی معتبر به ویژه “طبقات ناصری” چون کَسی/کَشی ذکر شده است. این روستا در آن زمان ها یگانه مسیری عبوری غور – گوزگان/جوزجان بوده است. اگر درست حدس زده باشم، همین نرکوه را مردم غور در بین خود به نامِ “سفید کوه” و بند بایان/باین را که در جنوب شهر واقع است را به نامِ “سیاه کوه” یاد میکنند.

در گویش های محلی غور واژه ی “بند” به کوهِ بلند نیز اطلاق میگردد. گهی بندِ نرکوه نیز گویند، هم مانندِ “بندِ بایان” و “سیاه بند”.

علل نامگذاری: کوه واژه فارسی است که جمع آن کوه ها میباشد. این واژه را به عربی جبل به فتح نخست و دوم گویند که جمع آن جبال میباشد. بخاطر کوهستانی بودنِ ولایت غور، سران و حاکمانِ غور را در سابق و کُتُب تاریخی “ملک الجبال” ذکر کرده اند. که فخرالدین مسعود فرزندِ عزالدین حسین غوری یکی ازین ملوک بوده است.

نر، واژه فارسی است به معنی مرد، نرینه و مذکر. همچنین یکی از معانی نر “فحل” نیز میباشد که معنی برجسته و چهره دست را نیز افاده میکند. نر عموما به آن چیزی گفته میشود که از موجودات و اشیای اطرافش برجستگی، بلندی و رفاعت داشته باشد. نری، نریم، نَرمَنِش و نریمان همه از همین ریشه اند.

نرکوه یعنی کوه که از کوه ها مجاورش فرازتر و برجسته تر باشد که نرکوه ازین برجستگی در میان جبالِ ماحولش برخوردار میباشد. به سمتِ جنوب نرکوه (تا جاییکه من رفتم و به چشمِ سر دیدم) کوه های سبز و صخره یی، چشمه های خوب با آب زلال و گوارا، مراتعِ پُر علف، اراضی وسیع و فضای گرم و سوزان دارد.

تا حال نتوانستم که به تمامِ اطراف و ماورای این کوه سفر نمایم. بلند شدن به فرازِ این کوه سخت و دُشوار است و حتا ناممکن. ولی، سعی خواهم ورزید که در آینده به بلندای آن رفته و تصویر تقدیم نمایم.

با افراشتنِ پاسگاه های امنیتی به راس کوهِ نرکوه و ایجاد استحکاماتِ نظامی مجهز و مستحکم درین منطقه؛ بدون شک که به تامین امنیت شهر چغچران مفید واقع خواهد شد.

حدود اربعه:

حدود شمال: مروالرود که فعلا “مَرغاب” گویند.

سمت جنوب: چغچران و هریواالرود/هریرود.

طرفَ شرق: دولتیار.

جانبِ غرب: کاسی و اراضی که به نام “پُنبه کار” مشهور است.

تعداد چشمه ها: چشمه های نرکوه که از حدود کاسی و قطس شروع الی اراضی مربوط به مردمِ بادگاه منتهی میشود، زیاد اند. از دیر زمانی مردم نمیتوانستند که درینجا بروند و به مُلکداری خویش رسیدگی نمایند. به اساس پژوهش های که انجام دادم، فقط یک تعداد چشمه ها به قرار ذیل اند:

  1. چشمه جرِ چقور: چندین چشمه ی کوچک دیگر نیز درینجا وجود دارد که دارای آبخیزهای فراوانی میباشد.
  2. چشمه جرِ شیرک: وجه تسمیه اش درست یافت نشد. ممکن از اسم شخصِ گرفته شده است.
  3. چشمه جرِ تنگک: بخاطر تنگ بودنِ این موقعیت، چشمه هایش به این نام مسما شده اند.
  4. چشمه جرِ بیدک: نامِ بیدک از “درخت بید” گرفته شده است و این چشمه و چشمه های کوچکِ همجوارش به این نام یاد میشوند.
  5. چشمه های سیلابه: سیلابه به دو گونه اراضی اطلاق میگردد. 1. زمین های که به مسیرِ سیل واقع باشند. 2. زمین های که به ذریعه آب باران و سَیل آبیاری گردند.
  6. چشمه جرِ عثمان: طوریکه هویداست، ممکن از نام شخصِ گرفته شده باشد.
  7. چشمه جرِ استاد موشک: علل نامگذاری اش اکنون یافت نشد.
  8. چشمه سبزیافته: بخاطر سبز بودن اطراف و نواحی چشمه ها، ممکن به این نام یاد شوند.
  9. چشمه ترقک: علت نامگذاری اش درست یافت نشد.
  10. چشمه جرِ بادغیسی: ممکن از نامِ نفری گرفته شده باشد که بادغیسی ویا متعلق به بادغیس بوده باشد.
  11. چشمه جرِ تفنگ گیری: درست مفهوم نشد.
  12. چشمه جرِ سنگر: ازینکه درین موقعیت سنگرهای نظامی وجود داشته به این نام مشهور شده است. شهید عبدالستار حکیمی درینجا سنگر داشته است.
  13. چشمه جرِ شورابک: شورابک ویا “شور آبک” به جای گفته میشود که آبش مایل شوری باشند و به این نام مسما شده است.
  14. چشمه جرِ فتح الله بیک[i]: فتح الله بیک یکی از شخصیت های مشهوری این قبیله بوده است و به این نام مسما شده است. سلاله فتح الله بیک ازین قرار است: فتح الله بیک فرزندِ سعدالله بیک فرزندِ سلطانیار فرزندِ الله دوست باتور…

در فرجام از تمام دوستان و عزیزان که در تهیه معلومات همکاری و همراهی ام کردند، نهایت ممنون و سپاسگذارم. آنچه نوشته شده است، برداشت های من است و چیزهای که توانستم دریافت نمایم. حتمن این مقاله ی کوچک کمی و کاستی های دارد. با نظریات خویش ما را همکاری نمایید.

 

باعرضِ ارادت

غلام رسول مبین

غور، چغچران

5 سرطان 1401 هـ.ش.

[i] . فتح الله بیک فرزندِ سعدالله بیک فرزند سلطانیار فرزندِ الله دوست باتور.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.