آرشیف

2014-12-30

محمد داود پیمان غوری

مـــــــاه مبارک رمـضـــــــــان

تعریف روزه(صوم) :
صوم در لغت به معنی خود داری وپرهیز است.
ودرقرآن آمده است( انی نذرت للرحمان صوما فلن اکلم الیوم انسیا) {مریم:26) «من برای خداوند رحمان روزه ای نذر کرده ام ، بنابر این امروز با هیچ انسانی سخن نمی گویم. 
ومعنی شرعی صوم(روزه) عبارت است از: خود داری از خوردن ونوشیدن وآمیزش از طلوع فجر تا غروب آفتاب همرابا نیت وقصد تقر ب به خداوند بزرگ است .

فضلیت روزه وماه رمضان :
«ماه رمضان، ماه که قرآن برای رهنمایی وهدایت مردم ونشانه های هدایت وجدا کننده میان حق وباطل در آن نازل شده است ، پس کسی که در ماه رمضان حاضر باشد، باید روزه بگیرد».{بقره:185) 
ماه رمضان ماه بخشش گناهان است، ماه است که عظیم ترین کتاب الهی قرآن کریم کتاب که رهنمایی مردم، نشانه های هدایت وجدا کننده حق بر باطل است در این ماه مبارک بر پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)نازل شده است. 
در ماه رمضان شبی وجود دارد که آن شب از هزار ماه یعنی (83سال وچهارماه) بهتراست و آن شب، شب قدر است. 
«شب قدر بهتر از هزار ماه است ، فرشتگان وروح (جبرئیل ) در آن شب به اجازه پروردگار شان برای هرکاری فرود می آیند، آن شب تا طلوع فجر سلام وسلامتی است». 
ماه رمضان ماه عبادت وطاعت است، ماه نزول قرآن کریم است، درباره این ماه پر برکت فضایل بسیار آمده است که ما در اینجا به گوشه های از این فضایل میپردازیم: 
1ــ ابوهریره (رض) میفرماید: رسول الله (ص) فرمود: «کسی که براساس ایمان به خدا وامید اجر وپاداش از او ماه رمضان را روزه بگیرد گناهان گذشته اش بخشیده میشود». 
2ــ وازابوهریره (رض) روایت است که: رسول الله (ص) فرمودند:«خداوند عزوجل میفرماید: همه اعمال فرزندان آدم برای خودش است، مگر روزه که به راستی برای من است. ومن خودم پاداش آنرا میدهم . 
پس هرگاه روز روزه داری یکی از شما بود ، سخن زشت ونا سزا نگوید وفریاد نزند وهرگاه کسی به او نا سزا گفت یا با او درگیر شد بگوید من روزه ام، قسم به خداوندی (ج) که جان محمد(ص) در دست اوست تغییر بوی دهن شخص روزه دار نزد خداوند از بوی مشک خوشبو تر است. 
3ــ از سهل (رض) روایت است که میگوید: رسول خدا (ص) فرمود: «همانا در بهشت در وازه است که به آن (ریان) گفته میشود. در روز قیامت تنها روزه داران از آن وارد میشوند. ندا داده میشود: روزه داران کجاهستند؟ آنگاه بر میخیزند وازآن دروازه وارد میشوند، پس از آنکه وارد شدند در وازه بسته میشود وکسی دیگر از آن وارد نمیشود. 

{به امید سعادت وکامیابی همه دوستان}