X

آرشیف

ما موجودات کدام اسفل السافلین ایم؟

دکتور اقبال شاعر و فیلسوف لاهوری که «علامه» نیز خوانده میشود؛ گفته است:

مسلمان فاقه مست و ژنده پوش است
ز کارش جبرئیل اندر خروش است !

بیا ؛ طرح دیگـر  ملت  بـریـزیم ؛
که این ملت؛ جهان را بار دوش است.

اینکه فکر و نظر اقبال منجمله همین داعش ها و القاعده ها و طالب ها و آی. اس. آی و ملیتاری پاکستان  و عربستان و همانند ها بوده است یا کمتر یا بیشتر از آنها؛ از کوتاهه شعر استنتاج شده نمی تواند.
با اینهم؛ هیچگاه صرف و فقط و فقط یک گونه «مسلمان» وجود نداشته است که صرف و فقط و فقط «فاقه مست و ژنده پوش» و «جهان را بار دوش» باشد. اینچنین هیچگاه صرف و فقط و فقط یک گونه «انسان» وجود نداشته است که صرف و فقط و فقط چنین یا چنان باشد.
ناتوانی شعر و اسطوره در شناحت و تبیین جامعه و جهان و در برخی حالات بیراه سازی و گمراه سازی مردمان؛ فلاکت بار و هلاکت آور است ولی بدبختانه روزگارانی بسی طولانی؛ بشر جز شعر و اسطوره و ادامه آن؛ دین و مذهب چیزی نداشته است و همین ها؛ حیوانی را رفته رفته انسان کرده اند و مناعت و غرور و اعتماد به نفس … بخشیده اند.
جریان هایی که عام و مجرد؛ «اسلام اسلام» میکنند و حتی امروز؛ علی الرغم فرقه های بیشمار و چه بسا تشنه خون هم؛ گویا صرف و فقط و فقط یک گونه «مسلمان» دارند و متباقی هرچه هست و نیست؛ را «کفر» میدانند و آماج جهاد های فی سبیل اللهی آنهم از نوع انفجاری و انتحاری قرار میدهند؛ جریان هایی اند که در صدر اسلام؛ شاید مویی از خط کج شده ولی در 14  قرن و به ویژه در قرون خروشان علوم و ساینس و تکنولوژی های بیحد و حصر نوین؛ به حدی از اسلام و فکر و فرهنگ و خرد و اخلاق حسنه اسلام های اعتدالی دور شده اند که به نظایر این طرفه ها منتهی شده است:
 

ادامه مطلب در اینجا

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.