آرشیف

2015-1-16

انجینر نصیراحمد رامش

فوائد فــــراوان میوه جات و سبزیجات در اورگانیزم انسان

 
 
فوائد فراوان میوه جات و سبزیجات دراورگانیزم انسان
 
فوائد فراوان میوه جات و سبزیجات دراورگانیزم انسان
 
 

میوه ها و سبزی ها و یتامین ها و مواد معدنی فراوان را در بر دارند که در هیچ گونه از مکمل های دیگر یافت نمی شوند. در هر یک از میوه ها و سبزی ها بارنگ های مختلف خواص و مزایای متفاوتی نهفته است . درین مقاله قصد دارم تا چیزهای بیشتری در باره بعضی سبزیجات و فوائد انار برای تان یاد آوری نمایم. طوریکه واضح و روشن است تنها ماده غذائی که بر طرف کننده تمام نیازهای بدن می باشد میوه جات و سبزیجات بوده که هیچ ماده غذائی وجود ندارد که 80 درصد آب داشته باشد. مگر میوه جات تازه در خود 80 در صد آب را دارا می باشد البته سبزیها نیز حاوی مقادیر زیادی آب هستند. لازم به ذکر است که میوه جات سوخت اساسی مغز است و تاثیر مثبتی بر روی مغز می گزارد . اگر میزان مصرف میوه جات بالا باشد مغز می تواند اطلاعات را سریع تر و آسان تر باز خوانی کند.
 
و همچنان مصرف میوه احساس خوبی را در انسان به وجود می آورد و افسردگی را بر طرف می نماید. برای جلوگیری از بیماری های مزمن مصرف میوه و بالاخص سبزی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. سبزی ها حاوی مواد با ارزش غذائی می باشند که میزان آنها نیز تثبیت شده است و برای بدن مفید می باشند و شکر موجود در آنها نیز متعادل بوده و انرژی بیشتری را برای بدن فراهم می آورند و بجز همه این موارد سیستم ایمنی بدن را نیز ارتقا می بخشند.
 
رنگ هایی که در سبزیجات و میوه ها ی مختلف به کار می رود دارای خواص منحصر بفرد خود هستند که به طریقی خاص به سیستم ایمنی بدن سود می رسانند . تحقیقات اخیر دانشمندان حاکی ازاین امر هستند که مصرف میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف این امکان را برای افراد فراهم می آورند تا بتوانند تمام مواد مورد نیاز بدن را بدست آورندو. لازم به یاد آوریست که در میوه ها و سبزی های تازه 180 نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف نیز یافت می شود واورگانیزم ما نیز برای عملیه میتابالیزم (استقلاب ) نیازمند آنها می باشد.
 
به هر حال زمانیکه سالاد درست میکنید مطمئن شوید که تنوع گوناگونی از میو ه ها و سبزی های مختلف را درآن بگنجانید سعی کنید که حداقل 5 رنگ متنوع در سالاد وجود داشته باشد. از سایر رنگ ها نیز به طور مجزا در رژیم غذائی روزانه خود استفاده کنید. سعی کنید که هر روزه خودتان را به 8 تا 13 وعده میوه و سبزی نزدیک تر کنید تا بدن تان قادر شود مواد غذائی مورد نیاز خود را بدست آورد.
فوائد بی شمار سبزیجات بر کسی پوشیده نیست , اما شاید همان بحث طولانی بودن خرید تا مصرف آن نقش سبزیجات را در رژیم غذائی خانواده ها کمرنگ کرده است چرا که در وطن عزیز ما افغانستان فقر , بیکاری و اقتصاد ضعیف تاثیرات خود را در تمامی امورات زنده گی مردم مانده که ایجاب می کند به یک بحث جداگانه. در باره فوائد بی شمار سبزیجات با ید اظهار نمود که
 
اولین نکته میزان کالری پائین آنها است بنابر این به افرادی که رژیم های لاغری می گیرند مصرف سبزیجات توصیه می شود از سوی دیگر چربی سبزیجات نیز بسیار پائین و فاقد کلسترول است از این رو می تواند از بروز بیماری های قلبی در افراد جلوگیری کند.
 
سبزیجات دارای سودیم  پایینی هم هستند سدیم بیش از حد باعث بروز فشار خون در افراد می شود علاوه برآن سبزیجات منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی می باشند و از بروز انواع سرطان ها جلوگیری می نمایند. با استفاده از فرصت دراین مقاله خواستم تا  فوائد و ارزش های خوردن و استفاده از  کاهو , بادنجان رومی ,مرچ, گشنیز, نعناع,  سیر و از میوه جات فوائد انار و نیز پیشنهادات خویش را جهت رشد بهتر میوه جات و سبزیجات در داخل کشور  بشکل خلاصه برای تان تهیه و به رشته تحریر در آورم.
 
کاهو
کاهو از سبزی هایی است که علاوه بر خواص درمانی مصرف غذائی نیز دارد, کاهو خون را صاف و تمیز می کند و خواب آور و آرام بخش است . کاهو از آنجا که دارای آهن فراوان است از طبیعی ترین درمان های کم خونی است همچنین برای تقویت بینایی و ضعف اعصاب نیز موثر است کاهو ضد خشکی بدن و چهره را با طراوت می سازد.
 
بادنجان رومی:
, املاح و مواد معدنی از جمله کلسیم , فاسفورس, سدیم , پتاشیم , مگنزیم , آهن و مس است.  ,ها رومی سرشار از ویتامین . مصرف بادنجان رومی سبب کاهش ابتلا به سرطان و پروستات می شود. کیلوپن موجود در بادنجان رومی مانع ایجاد کلسترول در خون می شود و از این رو از بروز حملات و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. مصرف بادنجان رومی ضامن سلامت و شادابی پوست بدن به ویژه صورت است . نکته جالب اینکه بادنجان رومی داروی مناسبی برای رفع عصبانیت است و مصرف مداوم آن سیستم عصبی بدن را تقویت می کند. بادنجان رومی به علت داشتن فیبر در کاهش وزن نیز موثر است.
 
مرچ (فلفل)
این دسته از سبزی ها از فلفل سبز دلمه ای گرفته تا فلفل تند دارای خواص مفیدی برای بدن هستند . افزایش جریان خون تحریک سیستم عصبی , افزایش اشتها و رهایی از سوء هاضمه از جمله خواص این سبزیجات است همچنین این سبزی باعث کاهش کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال های درد در بدن می شود و از انعقاد خون در  رگ ها نیز جلوگیری می کند.
 
گشنیز:
این سبزی نیز معطر است خوردن گشنیز با غذا از ترش کردن جلوگیری می کند مسمومیت های غذائی را می گیرد . برای برطرف کردن بوی بد دهان نیز موثر است همچنین این سبزی ضد نفخ است و دل درد ی را برطرف می کند . مصرف گشنیز برای دهان و دندان نیز مفید است و درد دندان را برطرف می کند.
 
نعناع:
نعناع علاوه بر کمک به هضم غذا باعث می شود تا افراد حالت  هوشیاری و بیداری خود را حفظ کنند . نعناع آرام بخش نیز هست.
 
سیر:
قند خون را کاهش می دهد , اثر سمی نیکوتین حاصل از دود سیگار را برطرف می کند, کم کردن چربی خون, کاهش فشار خون , ضد سرطان , ضد اسهال , ضد عفونی کننده معده , نشاط آور قلب, پاک کننده مجاری تنفسی و هزاران خاصیت دیگر از جمله فواید بی شمار این سبزی است.
 
فوائد خوردن انار
حضرت محمد (ص) فرموده اند هر کس انار بخورد کینه و دشمنی را از خود دور کرده است. انار اولین بار در شرق ایران یافت شد و بعد به هندوستان , افریقا , چین , اروپا و آمریکا برده شد. برای هزاران سال انار به عنوان گنجینه قدرت شناخته می شد . انسان ها برای زیبا تر شدن از این میوه استفاده می کردند . در مصر, مردگان را با انار دفن می کردند. در چین هسته انار را شکر می زنند و در چشن عروسی برای خوشبختی عروس و داماد آن را می خوردند. انار جزو ی از نشاط و سمبل نجابت در بین مردم اسپانیا است و همچنان باید یادآور شوم که انار سمبل باروری و ازدواج و  همچنان به عنوان رنگ برای پارچه نیز یاد شده است .
 
حال 15 فایده مهم و اصلی انار را برای شما بیان می کنم.
1: انار برای سلامتی قلب و عروق , جلوگیری از تصلب شریانها  و سکته ها جلوگیری از پیری زودرس و آلزامیر و پیشگیری از سرطان پروستات مفید است. 
2: آب انار خاصیت میکروب کشی و ضد عفونی کنند گی دارد.
3: یک انار معمولی 40 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را تامین میکند . همچنین انار منبع خوبی از اسید فولیک پتاشیم و آهن میباشد.
4:انار خون ساز و تصفیه کننده خون است.
5: انار برای درمان اسهال , زردی و بواسیر مفید است.
6:انار تقویه کننده کبد و کلیه ها می باشد.
7:خوردن انار برای التهاب معده مفید است.
8:برای رفع دل دردی روی دانه های انار نمک و فلفل زده وآن را میل کنید.
9:برای رفع تب یک گیلاس آب انار همراه با زعفران بنوشید .
10:پوست انار را در زیر آفتاب خشک کرده و تبدیل به پودر کنید . سپس آن را با کمی فلفل سیاه و نمک مخلوط کرده و همراه با خمیر دندان دندانها را مسواک بزنید این مخلوط باعث سفید و درخشان شدن دندانها شده و برای سلامتی لثه ها نیز مفید است.
11:دانه انار برای حل کردن سنگ کلیه و مثانه مفید است.
12:بطور اوسط اگر روزانه سه یا چهار گیلاس آب انار بنوشید و این کار را مدت سه ماه انجام دهید مقدار آکسیجن بیشتری به قلب می رود و باعث سلامتی قلب می شود.
13:اگر می خواهید جوان بمانید انار مصرف کنید زیرا خوردن انار باعث می شود که 6 سال جوان تر به نظر آیید.
14: انار موجب کاستن  استرس و پریشانی ناشی از عوامل مختلف می گردد.
15:مادران باردار روزانه نصف گیلاس آب انار مصرف کنند تا از زود به دنیا آمدن و از صدمات مغزی نوزاد خود جلوگیری کنند.
 
پیشنهادات جهت پرورش و رشد بیشتری میوه جات و سبزیجات در افغانستان
طوریکه واضح و روشن است , صنعت و زراعت رکن اقتصاد یک مملکت بوده هر گاه بنیه اقتصادی بشکل از اشکال اخلال شود اقتصاد ناسالم را  به بار می آورد.
 
پس گفته می توانیم که زراعت تولید کننده مواد خام برای صنعت بوده بنا جهت حرکت بهتر و دوام دار صنعت وطن عزیز ما افغانستان نیازمند به یک سکتور موفق و پیشرفته زراعتی دارد که امید است توجه جدی در بهتر ساختن سیستم زراعت افغانتسان در آینده نزدیک بوجود آید.
 
جهت رشد مطلوب میوه جات و سبزیجات در داخل کشور پیشنهادات ذیل را یاد آوری می نمایم.
1:سرمایه گزاری بیشتر در ایجاد فابریکات پروسس میو ه جات و سبزیجات در داخل کشور.
2:باز سازی و احداث سرک ها بین شهر ها و ولایات جهت انتقال به موقع حاصلات باغداری و سبزیجات در مارکت های فروش.
3: همکاری همه جانبه با تولید کننده گان و صادر کننده گان میوه جات و سبزیجات در داخل کشور.
4:ایجاد فارم های بزرگ و مدرن سبزیجات توسط دولت و تشویق دهاقین کشور به کشت و زرع حاصلات حلال.
5: توزیع ادویه جات ضد آفات زراعتی و رهنمائی دهاقین از امراض و آفات میوه جات و سبزیجات توسط افراد مسلکی و متخصصین زراعت
6:ترویج اشجار اصلاح شده و فرهنگ پیوند در بین دهاقین کشور.
7: استفاده از روش های مدرن آبیاری و همچنان به دسترس قرار دادن وسایل میکانیزه و مدرن زراعتی از طرف دولت برای دهاقین در ولایات مربوطه شان.
8: وارد کردن اشجار مثمر اصلاح شده از خارج  ذریعه وزارت محترم زراعت و توزیع آنها برای باغداران کشور.
9: ایجاد نمایشگاه های بیشتر جهت معرفی  حاصلات میوه جات و سبزیجات افغانستان در بیرون از کشور.
10همکاری با تولید کننده گان جهت معرفی حاصلات شان از طریق تلوزیون ها , اخبار و رسانه های ملی و تشویق مصرف کننده گان به خرید و مصرف تولیدات داخلی مخصوصا میوه جات تازه و خشک داخل کشور.
 
واسلام
تهیه کننده : انجینر نصیراحمد رامش