آرشیف

2014-11-10

khatibi

غور سرزمین سرشار از حماسه و هنرها

اگر به پیشینه این سرزمین کهن مرد خیز به دیده عمیق بنگریم پس منظر از حماسه ها، فداکاری ها، جان نثاری ها، بردباری ها و حوصله مندی ابنای این دیار بخطوط زرین و طلائی برمیخوریم که صفحات تاریخ را افتخار بخشیده است .
کارنامه های شاهان غور بر گسترش دین مبین اسلام و پهنا وری امپراطور در شرق بجاگذاشتن یادگار های مهم هنر معماری سرتاج فلکلور هنر های آن زمان بوده که اکنون از جمله مباهات بشمار می رود در سطح ملی و بین المللی در جایگاه خاصی قرار داشته و می درخشد .
منار باستانی 63 متره جام این مصنی عصر غوری ها در دل کوه پایه های خطه باستانی در مسیر دریای خروشان هریرود تجلی هنر است که 800 سال قبل از امروز قد برافراشت واکنون هم با قامت زیبا و سر بلند از میان دره های پرخم و پیچ جام در آسمان نیلگون هرگزغبار فراموشی در چهره اش نخواهد نشست.
این منار با عزمت از حیث معماری و تزئینات عالی با نوشته های کوفی خود از جمله عجایب هفت گانه جهان محسوب می شود که در زمامداری سلطان غیاث الدین، محمد ابوالفتح بن سام غوری پا به عرصه وجود گذاشت .
مسجد جامع بزرگ هرات یادگاردیگر اسلامی است که سجده گاه هزاران مومن است که همه روزه به درگاه پروردگار عالم به نیایش می پردازند با بجا آوردن اوامرش به معبود خود راز و نیاز می کنند طلب مغفرت و رستگاری دارین می طلبند .
قطب منار دهلی سمبول شکوه و عظمت امپراطوری غوری ها در گوشه دیگر نیم قاره آسیا قلب هزاران مشتاق را به پرواز می آورد و به سوی خود می کشاند .
دها آبده و آثار دیگر تاریخی در قلب کوه پایه های مرد خیز غور نا مکشوف مانده که هزار ها راز نهفته را تا هنوز با خود پنهان دارد . با زبان بی زبان خود تقلا دارند تا دستی بسوی آن دراز شود نقاب از چهره خاک بیرون کنند. وادریغا! تاکنون در خفا مانده کسی به وعده هایش ایفا نکرده که ( غور در گذرگاه تاریخ ) سیمینار پژوهشی و تحقیقی براه افتد. عملی نکرده تا به غنا مندی تمدن اعصار گذشته مدد رسان شود.
صنایع دستی که با دستان ظریف فرزندان با احساس این مرز و بوم رقم می خورد که زیبای و جذابیت خود را از اعماق قلب های پرامید صنعت گر به نمایش می گزارد متاسفانه که از محدوده جغرافیا خانواده و قریه پا بیرون نگذاشته تا رونق بازار و مارکیت گردد.

 

غور سرزمین سرشار از حماسه و هنرهاغور سرزمین سرشار از حماسه و هنرهاغور سرزمین سرشار از حماسه و هنرها

در مجموعه تصاویر که بیننده اید شمه کوچک از صنایع دستی خواهران است که تازه می خواهند به غنا مندی هنر صنعت دستی از طریق نهاد فرهنگی و اجتماعی استاد فگار جان تازه بخشند با گشایش نمایش گاه صنایع دستی می خواهند قدم در رشد و توسعه صنایع دستی بردارند تا باشد در غنا مندی هنر پربار صنعت دستی پیش گام پیشینه باشیم یکبار دیگر رسم و کیش اجدادی را در سطح ملی و بین المللی با زرق و برق هرچه تمام تر به نمایش بگذاریم .
هموطن عزیز! غوری های امروز در همه عرصه ها چه در عرصه سیاسی، چه در وحدت و همدلی، چه در جهاد و مقاومت در برابر سرکشان متجاوز، چه در برابر حوادث طبعی، چون فقر و محرومیت اقتصادی از آزمون روزگار موفقانه و سرفراز بدر آمده اند با چشیدن زهر تلخ نفاق و دورنگی دیگر باورمند نیستند که در انزوای محرومیت قرار داشته باشند .
بزرگ قوم، عالم دین، روشن فکر بیدار ذهن، دهقان زحمت کش ، تجارت پیشه خیرخواه ، خانم خانه ، کهن سال با تجربه شاگرد در حال آموزش هرگز حاضر نیست که دیگر غور در گمنامی بسر برد. توکل به خدا به فرموده رب جلیل ( هیچ قومی بسوی وحدت و یکپارچگی و ترقی گام بر نمی دارند تا که تغییر در خود نیاورند) تمسک نموده در خیزش مردمی گام های موثر و نیکی برداشته و می دارند.