X

آرشیف

طالبان و سرمایه ګذاری عزیزی! 

 

به هر قیمت اعتراض انسان را ( منتقد را) خورد میسازد! 

برای مخالفت با حاکمیت طالبان در افغانستان  مسئلهٔ مشروعیت متداول  و عدم اعتراف به مشروعیت متداول از جانب حرکت  و حاکمیت  دیفکتوی طالب ، اساس مخالفت به حاکمیت تمامیت خواه طالب است و تمرکز بتید در همین نقطهٔ مرکز باشد و  است! 

از طالب  حرکت قومی و زبانی ساختن  و ایشان را نمایندهٔ قوم و تبار مشخص قومی خواندن نه تنها که درست نیست، بلکی به نقص مخالفان طالبان  و دارای نتایج معکوس و کنتراپردکتیف و آب به آسیاب دشمن و مخالف ریختن هم هست! 

علت طرفداری عدهٔ از طالبان ، حق تلفی های واضح قومی و زبانی و عدم انکشاف متوازن اقتصادی در دور جمهویت نیز بود و هست! 

اما 

هرکس در وطن خود ( در افغانستان ) سرمایه ګذار کند،  قابل استقبال است! 

هیچ کس به شمول جناب عزیزی نباید مسایل اقتصادی و سیاسی را خلط  و مزج کنند! 

 

در سیستم و نظام های کمونیستی ، اقتصاد سیاسی شد و این کار خطاء بود. 

 

سرمایه ګذاری در افغانستان، سرمایه ګذاری  برای طالب و حاکمیت طالب نیست و نباید چنین تلقی شود! 

لذا بیایید منافع و مصالح علیای کشور و مردم خویش ، اولویت بخشیم! 

 

و ها 

افغان نام دیګر قوم پشتون نیست و چنین مغالطه خطاء است! 

نام افغان از جانب ارانی ها( ایران زمین –  منظور ایران سیاسی امروز نیست!)   و هندیها بر تمام اقوام و کتله های انسانی  اطلاق شده که درین سر زمینها میزیسته و محلات مهم آن هرات و کندهارا و  بلخ و بخدی و … بوده اند! چون در مراحل مشخص از  تأریخ بود لحظات که نقش پشتونها در سیر حوادث این مناطق متبارز بوده، عدهٔ از کسان و حتی تأریخ نویسان در مقاطع کوتاه زبانی،  افغان را با پشتون مغالطه و نوشته نیز کرده اند ودر همین عدم دقت و عدم فهم عمق قضیه است که عدهٔ به نتیجه ګیری خطاء میرسند که این هویت طبعی را نباید بر بقیه تحمیل کرد! 

افغان هویت است و این مانند آمریکا که نام دوست نقشه کش هسپانوي در ایتالیا بود که بر نقشهٔ کشیده از سر زمینهای امریکا، نامش راامریګو ګذاشت! 

 این عدم دقت در فهم مغالطهٔ  پشتون ( پښتون)  و افغان مشکل ساز شده و عدهٔ را حتی نا خود آګاه عملاً به لجنزار منحط قومی و زبانی سقوط داده و حتی  عدهٔ از انترناسیونالستان کارګری دیروز، به این لجنزار منحط قومی و زبانی  سقوط کرده أند! 

تشکر 

د  ص  سعیدی 

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.