X

آرشیف

طالبان مخاطبان بدون ګوش! 

 

به سلسلهٔ مشوره های بدون شنونده قبل از همه برای طالب مشوره داده وسفارش دارم: 

دربین ۱۲ تن که از اروپا به کابل جهت دادن مشوره ها به طالبانرفتند، سه تن شان دوستان من و از نزدیک میشناسم. خوش بودم به اقدام شان، آما رفتند با کسانی از طالبان ببینند که خود نیز تقریباً عین موقف را دارند! نتیجه!؟ . مرجع تصمیم ګیرنده کیست و چرا؟ سؤال که هم جواب دارد و هم ندارد. یک جواب این است که پنجاب و باداران شان از مردم ما انتقام تأریخی خود را میګیرند! جواب دوم: اګر قرار شد که ټیکه داران جنګ و باروت، اردوی پاکستان اګر ټیکهٔ حدید اهدام دحاکمیت در افغانستان را بدست آورد، حد اقل بهانهٔ ظراهری داشته باشد تا دالر های معامله را هضم کرده بتواند! جواب سوم: …. و یا همهٔ این جوابها درین میان جایګاه خود را ثابت دارند.  

میدانیم و عقل سلیم حکم میکند که اولاً ګزینهٔ جنګ مانند اولین ګزینه راه انسانی و درست نیست و بوده نمی تواند!

از موضعګیری های اولی من این بود که مردم افغانستان به کمک ضرورت دارند و حال که سرباز و مردم بنابر دلایل موجه و یا غیر موجه از جانب زمامداران و قومندانان  شان به مرحمت دشمن شان ګذاشته شدند و ایشان ( طالبان) متهم اند که مخالفین خود بستند، کشتند و ظالمانه کشتند و سیاست عفوه اسلامی اصلاً ، عملی نه شد و کس بر آن نظارت هم ندارد. طالبان مدعی أند که این افواه انتقام علیه شان کذب و دروغ است و اما ما تصاویر و مستندات از قتل و کشتار بی رحمانهٔ نظامیان  قبلی را در میدیا میبینم، که انکارش دشوار است! لذا به حاکمیت طالبان در افغانستان سفارش و مشورهٔ دیګری رایګان ذیل دارم: 

اعلان کنید و مکرراً اعلان کنید که سیاست انتقام سیاست رسمی ما نیست و ما وجود تخلفات ممکن را بررسی داریم و اینک کمیتهٔ خاص نظارت درین عرصه تعین و در هر سه ماه از اجراات خود در مورد ګزارش خواهیم دادو مسؤولین عدلی و قضایی ایکه از پیګرد تخلفات کم آمده أند، محاکمه میکنیم! (تا سیه روی شود، آنکه در او غل و غش است!). 

 و ها 

نمی دانم که میدانید و یا نمی دانید، ولی قوت و ضعف یک حرکت، سازمان سیاسی، حاکمیت و مخالفین آن درین نهفته است که این و یا آن حزب، حرکت و مبارز سیاسی موجود در حاکمیت و یا مخالف آن در مورد سؤالات مطرحه در جامعه چګونه میاندیشد و چګونه برنامه دارد؟ 

طالبان متهم به تخلفات در مورد انتقام ګیری از افراد حاکمیت قبلی أند و طالبان منکر أند، راه حل و اقدام مشخص اقدام بالا است! 

 

خطاب به مقاومت!؟  و مخالفین مسلح و غیر مسلح حاکمیت موجود دیفکتوی طالبان در افغانستان! 

به این سؤالات جواب ارايه کنید:

کیستید؟،  کی بودید؟، چه را از دست دادید؟، چه را میخواهید احیاء کنید؟، چګونه؟، تصور جایګاه و مقام شما در حال حاضر و در آینده؟ شما، حزب، حرکت، تیم و حلقه ای شما و توانایی های عملی شما، در انتقال و تغیر ممکن و در آیندهٔ افغانستان  و خواستن و توانستن  شما در کدام حد أند؟ 

اتکای مردمی و ملی و اتکای خارجی و دال ری شما و توکل شما به الله متعال در اعتقاد به حق بودن شما و درین راستا عمل شما؟ 

پشتوانهٔ شما، نقش مبارزهٔ  سیاسی، مسلحانه و غیر مسلحانه، متحدین داخلی، خارجی و در خارجی، نقش همسایه های طماع و از جمله نقش استابلشمنت  ایران و خاصتاً استابلشمنت پاکستان؟ نقش جامعه ای اروپا، نقش انګلیسها، روس ها، چینایها، آمریکایها، و نقش سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای جهانی و اسلامی را درین رابطه چګونه ارزیابی و مقام شان در کجا و تا چه حد است؟ 

مخالفت شما علیه طالب جهت برانداختن حاکمیت شان در افغانستان و یا براندازی افکار طالبانی و یا نابود کردن شان از ستیج سیاسی و افغانستان  و امکانات عملی و تجربه شده درین میان؟

شما خو به ارزشهای قبول شده ای ملی چون سرود ملی، بیرق ملی، سمبول و نشان ملی، به قانون اساسی و به میان آمدن نظام و حاکمیت ملی به اساس اراده و خواست ملت افغان، یک شهروند و یک رأی باور دارید و یا باز هم همان اصل قومی، زبانی، سمتی، مذهبی و اشاعهٔ تجارتهای قومی، مذهبی و زبانی بیست ساله درین مورد تأکید دارید و مانند بیست سال جمهوریت آنرا تشدید کردن و  ادامه دادن،  میخواهید؟ 

سیاسی کادری شما همچنان مانند بیست سال ګذشته جمهوریت و ا

بر همین این مسایل قومی و زبامی استوار است و یا چطور؟ 

آیا از تقسیم کرسی های دولتی به پوست ها سیاسی که به اساسس نتایحج انتخابات و پوست های مسلکی، که به اساس فهم و دانش مسلکی ، صورت میګیرد، آګاهی دارید و یا تا هنوز هم بر قاعدهٔ  «دروس جبل السراج»  که ګفته شده« ما قبول کردیم که اصل اقوام و قومها بزرګ اساس ماست و به اصل حزب و سازمان سیاسی برنامه محور قولاً و عملاً مخالفت کردید!». 

فکر، راه حل، برنامه، طریق حصول، اولویت کاری شما برای ورود تغیرات و اصلاحات درین عرصه هاو نقش ملت افغان در نهایی سازی آن؟ استفاده 

از روش هلی انقلابی که اینک سه سال ادامه دارد؟ 

به این و دهها سوال مشابه اندیشیده اید و برتی آن جواب دارید؟ 

هر حزب و سازمان سیاسی و حاکمیت ایکه به این سؤالات مطروحه جواب درست ارایه نه کند و مواضع اش به اساس قوت و ضعف اش در جبههٔ جنګ باشد، حاکنیت تجرید شده، مطلق العنان وخطاء است و اګر قبل ازینکه دیر نه شده در تصحیح آن اقدام  عملی نه کند، راه جهالت، جنګ و شرارت را در پیش ګرفته و دیر دوام نه خواهد داشت! 

انتخاب با شماست! 

و من الله التوفیق 

داکتر صلاح سعیدی 

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.