X

آرشیف

شب یلـدا: چلـه کــــــــلان
 
آخرین روز ما قوس و شب اول ماه جدی که به عقیده بعضی ها بلند ترین شب زمانه است به شب یلدا مسمی است ، در این شب اعضای چند فامیل نزدیک گردهم جمع شده زیر یک صندلی ( کرسی) می نشینند و از دیوان حافظ برای خود فال انتخاب می کنند آنانیکه خورد تراند نیت کرده و به بزرگی که کتاب حافظ بدست آنست می گویند فال مرا بخوان و این با با با نزاکت غزلیات حافظ را می خواند و دیگران برسم تأئید سرهای شانرا می جنبانند و برای نیت کننده در صورتیکه شعر موزون  و روان باشد  دست خوشی یا مبارکی می گویند .
اکثر این محافل در کشور ایران رواج بیشتر داشته و به تعبیر های مختلف آنرا برگزار می کنند ، اما در کشورما و بخصوص در هرات باستان که نزدیکی های فرهنگی با آستان خراسان یا مشهد دارد نیز این شب مقلدانه تجلیل میگردد ، در این شب علاوه از غذا های معمولی ( کچری گوشت لند) میوه جات چون تربور ، انار ، سیب ، مالته و میوه های خشک چون پسته ، خسته ، چهار مغز و آجیل ها مانند خسته کدو، تربوز…. نیر در سفره یلدا چیده شده و با مقابله نمودن جوک ها ، خواندن اشعار ، دلقک بازی ها و نمایشات کوتاه شب طولانی را به آخر می رسانند.

 شب یلدا ( چله کلان)

همآنطوریکه گفته شد این شب به عقاید و مفکوره های گوناگون بر گذار میگردد، یکی از این برداشت ها ی فولکلوریک گریز از نحسیات و یاشب و روز های سخت و سرد زمستانی است که آنرا به فال نیک گرفته و ازخداوند فصل میمون و مصئونی را میخواهند که از آخرین ساعات این شب به آغاز گرفته اند و دعا می کنند که خداوند هیچ گزندی به ایشان در این زمستان نصیب نگرداند.
برخی ها روز و شب های ملایم خزانی را که به رنگهای گوناگون آغاز گردیده بود و به لوچ شدن درختان و خشکیدن سبزه ها انجامیده جشن میگیرند وآنرا گرامی میدارند .
عقاید مذهبی دیگری را از زردشت و بعضی ادیان آتش پرست نیز در این شب به استقبال می کشند که اکثرأ حالت استوره ای و گاهأ خرافی داشته است ، زیرا خداوند عالم زمان را آفرید و به زمان قسم یاد کرد که انسان در زیان است بجز کسانیکه ایمان بخداآورده و عمل نیک انجام داده و در این وقت سال به بینوایان مساعدت انسانی کنند از زیان در امان خواهند بود .

 شب یلدا ( چله کلان)

به هر صورت این گونه جشن ها و برگذاری ها گریز از یک زمان به زمان دیگر یست که ما بخود قناعت میدهیم که باید چنین می بود و شاید چنان می شد…
در حال و هوای کنونی برگزاری چنین شب ها فقط سپری کردن لحظاتی است که آدم ها آلام ،رنج ها و نا هنجاری های زمان را صرف به ورطه ای فراموشی سپرده ، از لجبازی وسیاست های کنونی کشور شان خود را دور ساخته و دم را غنیمت می دانند زیرا هیچ فردی را اطمینان به آینده در شرایط کنونی نیست ، جز هوسبازان و قدرت مندانیکه خود را مالک سایر آدم های این مرز وبوم می شمارند و بر تقدیر دیگران مسلط اند . همه شب ها یلدا و همه روز ها بهار لاله زار.
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.