آرشیف

2014-12-12

علم عبدالقدیر

شب قدر وعرفه وعرفات

 

 

 

شب قدر،عرفه وعرفات

 

 

 

مــبادا لیلة القدرت سـر اید     گنه بر شــانه ام افـــزونتر آیــد

مــبادا مــاه تو پایان پذیرد      ولی این بنده ات سامان نگیرد

 

***

شناخت شب قدر از زبان قرآن.(إنا أنزلناه فی لیلة القدرر* وما ادراک ما لیلة القدر*لیلة القدر خیر من الف شهر* تنزل الملا ئکة والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر سلام* هی حتی مطلع الفجر*)…ترجمۀ نکات مهم سوره  اين سوره دو نكته مهم را مطرح و بيان ميكند كه يكي مسئله نزول قرآن در شب قدر و تعيين تاريخ دقيق آن و ديگري معرفي شب قدر و بيان و شرح عظمت و بركات و فضائل آن؛ ولي بطور اجمال :

*  شب قدر عظمت خودرا از نزول قرآن یافته.

*  عبادت این شب معادل هزار ماه عبادت ثواب دارد.

*  روح الامین وسائر ملائیکه بخاطر تنظیم امور نزول برکات بر زمین می ایند..

*  شب قدر ؛ شب برنامه ريزي و تقدير سالانه جهان خلقت و خلاصه، شب تعيين سرنوشتها.

*  شب سلام و عافيت و تندرستي و سلامتي.

* شب قدر تا طلوع صبح ادامه پیدا میکند.این مفاهم از متن سورۀ قدر فهمیده می شود.

شب قدریکی از شب های با عظمت وبزرگی است که خداوند ج من حیث نعمت بر بندگانش ار زانی فرموده. .علماء ومفسرین وجود این شب را در دهه أخیر ماه رمضان گفته اند وروایات که از رسول اکرم ص صورت گرفته هم مبین همین حقیقت است. خداوند ج شب قدر در رمضان وماه قمری تخصیص داده تا به بندگانش بفهماند که شب قدر در کل سال تحقق پیدا میکند چون رمضان در طول سال دوران نموده همه روز ها ولحظات سال از حلول این شب فیض گرفته به برکت عمر انسان می افزاید..خداوند ج میفرماید ماه قرآن را درین شب نازل فرمودیم ودر جای دیگر میفر ماید درین شب تمام امور تحلیل وتجزیه وتنظیم  وتمشیت میشود..پیغمبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده است.  قَد جاءَكُم شَهرُ رَمَضانَ؛ شَهرٌ مُبارَكٌ … فيهِ لَيلَةُ القَدرِ خَيرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، مَن حُرِمَها فَقَد حُرِمَ(11)؛‌ ماه رمضان، شما را فرا رسيده است؛ ماهى مبارك … كه در آن، شب قدر است كه بهتر از هزار ماه است. محروم، كسى است كه از آن شب، محروم بماند..

 

عــــرفــه وعــرفـات:

 عرفه روز نهم ذی الحجه ویا روز قبل از عیدین فطر وأضحی است وعرفات نام محلی است که در حدود بیست کیلو متری مکه معظمه موقعیت داشته حجاج روز نهم ذی الحجه درانجا بر تپه کوچک بنام جبل الرحمه وقوف نموده و تا حین غروب آفتاب به دعا وتضرع می پردازند وقیام در عرفات از ارکان حج بحساب می رود. با آنکه یک روز قبل از عید سعید فطر را عرفه میگویند ولی روز نهم ذی الحجه بیشتر به روز عرفه موسوم است.

معنی عرفه: عرفه به معنی شناخت وإعتراف ترجمه وتعبیر شده است شناخت بابای آدم  وابراهیم علیهما السلام إحکام الهی را ویا إعتراف حضرت آدم وحوا بر گناهان شان درین روز ومحل. با کلیماتیکه جر ئیل امین برایشان نشان داد وآن این است( ربنا ظلمنا أنفسنا وإن لم تغفر لنا وتر حمنا لنکونن من الخاسرین) …

در روایت های دینی آمده است که حضرت آدم بعد از خروج از جنت در سر زمین مکه فرود آمد بسیار ناله وزاری میکرد تا اینکه حضرت جبر ئیل بخاطر رهنمای اش فرستاده شد.. جبرئيل هنگام خروج از مكه، احرام بستن و لبيك گفتن را به او آموخت و چون عصر روز عرفه فرا رسيد، آدم  را به غسل فرا خواند و پس از نماز عصر، او  را به وقوف در عرفات دعوت کرد و كلماتي را كه از پروردگار دريافت كرده بود به وي تعليم داد، بعد پرسید عرفت در جواب گفت عرفت ویا دانستم ومعرفتی درین راستا پیدا کردم. وبرخی این روایت را در حق حضرت ابراهیم نیز کرده اند گویند زمانیکه حضرت جبر ئیل مناسک حج را به حضرت ابراهیم ع می آموخت چون به منطقه عر فات رسید گفت عرفت ویا یاد گرفتم.معرفت پیدا کردم.

ویا اینکه بطور عام زائرین حج بیت الله همه ساله درین سر زمین به گنا هان خود إعتراف میکنند وهمین دعای حضرت آدم را تکرار مینمایند.وهمچنین حضرت محمد ص با خواندن خطبۀ حجة الوداع در صحرای عر فات بزرگترین درس معرفت را به پیروانش داد. رسول گرامي اسلام (ص) در چنين روزي سخنان تاريخي خود را در اجتماع عظيم و با شكوه حجاج بيان داشت:

..وفرمود: اي مردم سخنان مرا بشنويد! شايد ديگر شما را در اين مکان ملاقات نكنم. شما به زودي بسوي خدا باز مي گرديد. در آن جهان به اعمال نيك و بد شما رسيدگي مي شود. به شما توصيه مي كنم هركس امانتي نزد اوست به صاحبش برگرداند…

اي مردم بدانيد ربا در آئين اسلام ، حرام است. از پيروي شيطان بپرهيزيد. به شما سفارش مي كنم كه به زنان نيكي كنيد …. من در ميان شما دو چيز به يادگار مي گذارم كه اگر به آن دو چنگ زنيد گمراه نمي شويد، يكي كتاب خدا و ديگري سنت رسول اوست.هر مسلماني با مسلمان ديگر برادر است و همه مسلمانان جهان با يكديگر برادرند و چيزي از اموال مسلمانان بر مسلماني حلال نيست مگر اينكه آنرا به رضايت به  دست آورده باشد…

 

پیام عرفه در عرفات: عرفه یعنی شناخت خود وشنا خت ذات وصفات الهی :شناخت جهان وشناخت احکام ومعارف روز واپسین، شناخت پیامبران ومعرفت آن اموریکه انسان را به حدی أعلای کمال می رساند ، مانند فرا گیری تعلیم وتر بیه، فرار از خود پرستی تکبر وخود خواهی وتبدیل نفس سر کش به نفس متواضع وفرو تن وسائر مفاهم انسانی. وسر انجام تجد ید عهد به دربار خدا با شعار، خدا یا بسوی تو روی آورده ام وبه پر وردگاریت شهادت میدهم واعتراف میکنم که تو یگانه هادی ور هنمای منی مرا با صنعت زیبا خلق و أحسن الخلوقاتم ساختی وبعد نعمت های بیکرانت را شامل حالم نمودی.اما منی قاصر توان ادای شکر نعمت هایت را ندارم اعتراف میکنم كه اگر در طول قرون و اعصار زنده بمانم و بكوشم تا شكر يكي از نعمات تو را بجا آورم، نتوانم مگر اینکه توفيق تو رفيقم شود.خدایا از برکت معرفت ادم وابراهیم ومحمد پیامبرآخر الزمان بر معرفت مان بیفزا وتوفیق إعتراف بر خسران وزیان را بر ما عنایت فرما آمین.

 

عید فظــــر:

کم کم غــروب ماه خـدا دیـده میشود       صد حیف ازین بساط که بر چیده میشود

در این بهار رحمت وغفران ومغفرت       خوش بخت آن است که بخشیده می شود

بعد از رمضان طنین فرا رسیدن عید در گوش دل وجان زمز مه میکند .نوید جان بخش مغفرت ونجات از آتش دوزخ گوش هارا می نوازد.با آن که عید است ولی دل ها در فراق هجران ماه پر برکت رمضان نیز می تپد.ودل ها بر سری دوراهی رفتن رمضان وآمدن عید قرار میگیرد، از آمدن یکی خوشحال واز رفتن دیگری محزون ودلگیر است.هر چند با آمدن عید اظهار شکران واز رفتن رمضان حیف میخورد ولی نباید فراموش کنیم همان طوریکه رمضان مبارک است مقدم عید نیز میمون ومبارک است.روزه وعید با هم پیوند نا گسستنی دارند روزه ماه زحمت وعید لحظات فراه گیری مزد وگر فتن نتیجه است لذا باید این لحظه فرا رسد تا مؤ منین مزد موعود را بدست آورند.

 

چرا این عید را جشن میگیریم؟ این نه بخاطر خوردن ونوشیدن است بلکه بخاطر اینکه درین عید مژده پاداش یک ماه عبادت خالصانه بخاطر شست وشوی روح وجان در جویبار زلال و پاک رمضان است ودرین عید پیروزی فطرت را به شهوت بجشن می نشینیم ومی زیبد با آغوش گرفتن ایام پر بار این عید همه روز هارا روز عید دانست.

این روز را بخاطر آن جشن نمیگیریم که روزه رفته است میدان را برای پر کردن شکم باز گذاشته بلکه درین روزه طعم میوۀ پر حلاوت پیروزی از درخت رمضان چیده می شود ما درین روز جائزۀ خداوندی را میگیریم بناء خوشحالیم

 

 

– See more at: http://www.firozkoh.com/archive/siasi/abdul_qadir_alam/0113_03042013_alam.htm#.VIoVPjGG9TQ