آرشیف

2014-12-26

سناتور معاون احمد

سخنی با ملت شریف غور

 

1-  جا دارد که پیش ازهمه از زحمات  وتلاش های سایت محترم جام غور وسایر قلم به دستان عزیز به خاطر خدمت به سرزمین محروم غور تقدیر و تشکر نمایم. در دنیای که هرکس به فکر خود و غم نان خود است اگر کسانی پیدا می شوند که در راه فرهنگ و دانش جامعه،  ایثار و فدا کاری می کنند و وقت خود  را روی آن می نهند ،  باید قدر شان را دانست و ارج شان گذاشت.
2-  کشور ما سی سال با جنگ و نا بسامانی گریبانگیر بوده  و این فضای خشونتبار و خشماگین ممکن است  در روح و روان اکثریت مردم ما ، مق پیدا کرده باشد و به آسانی بعضی مسایل باعث ناراحتی ما شود؛  اما روی همرفته در شرایط کنونی میهن ما ، به آزادی بیان  و گفتن حقایق و به اصطلاح خالی کردن  درد دلها ضرورت دارد ، که باید با تحمل و بردباری با آنها برخورد نماییم و اجازه دهیم که مردم،  درد دل خود را بگویند که ممکن است این درد دلها ، گاهی دامن خود ما  را هم بگیرد. اما با این حال هرکس  از مردم ما ، در هرموقعیتی که هستیم خوب است که کوشش کنیم که حد اقل خودمان ،  باعث رنج و آزار بیشتر همدیگر نشویم و کوره های داغ را  داغ تر نسازیم. 
3- من با وجود مصروفیت های که دارم و به تعبیر همان ضرب المثل قدیمی که «با خلق بودی به حلق هستی» در حد توان دنبال کارهای  وظیفوی و مردمی هستم ؛ اما اگر گاهی وقتی میابم به خاطر اینکه عمری را در معلمی گذرانده ام  و سر و کارم  با کتاب و قلم و تخته و تباشیربوده،  دوست دارم برخی مسایل را بنویسم و با مردم در میان بگذارم که متاسفانه گاهی برداشت های نادرست وغلط فهمی های هم از آن نوشته ها صورت می گیرد.
4- اخیراً  یک هموطن ما ، به اسم انجنیر اویانی  به آدرس من وسایر وکلای غور ،  چیزهای نوشتند که صادقانه عرض کنم از آن نوشته چیز زیادی درک نتوانستم. اما نوشتن و بیان کردن ،  حق تمام مردم است و هموطنان ما حق دارند گاهی درد دلها و دیدگاه های  خود  را در صورتی که توهین و تحقیر به افراد واشخاص نباشد نشر نمایند و از مامسوولین  بازخواست وپرسان داشته باشند.
انجنر عزیز! هیچ انسانی از اشتباه خالی نیست  و هرکس اگر وکیل باشد یا غیر وکیل ، ممکن کارهای بکند که غلط باشد. من تا آنجای که در توان دارم کوشش می کنم این مسوولیتی را که ملت به من سپرده ، به وجه احسن انجام دهم. اما واقعیت است که کشور ما ، حکومت ما  و دولتمردان ما مشکلات بسیاری دارد. قبول می کنیم که ما به اندازه انتظارات مردم خود شاید  کار نتوانسته باشیم؛  اما این  بدان معنا نیست که ما عمداً  کار نکنیم.  واقعیت این است که  چیزهای را که برای مردم خود می خواهیم در عمل نمی توانیم وامکانات در دست ما نیست. کشمکش های پارلمان با حکومت چیزی نیست که پنهان باشد. حکومت هم ، در واقعیت آن قدر امکانات ندارد که توقعات تمام مردم افغانستان را  برآورده سازد. حتا در بین بزرگان هم گاهی همصدایی و همنوایی کامل وجود ندارد و اصلا در صحنۀ عمل هرکار سخت است؛  اما از بیرون هرکار آسان به نظرمی رسد ولی  واقعیت چیز دیگری است.
4- همانگونه که می دانید بسیاری مشکلات مردم به  وکلا  ارتباط ندارد و به قوه اجراییه  و اداره محلی و حکومت مرکزی ربط می گیرد. وظیفۀ اصلی یک وکیل،  قانونگذاری است که با وجود چالش های فراوان ، ما همیشه حداکثر تلاش خود را می کنیم تا قوانینی وضع شود که به خیر مردم باشد؛  اما همین قوانین هم در صحنه عمل به خوبی تطبیق نمی شود و مشکلات خود را دارد. علاوه براین در مورد گرفتن  حق غوری ها از حکومت ، ما همیشه صدای خود  را کشیده ایم  و بالای حکومت فشار وارد کرده ایم؛  اما لیس للانسان الا ماسعی. امیدوارم که مردم به اندازه توان و وسع ما از ما توقع داشته باشند.
5- باتمام مشکلات ومعایبی که ممکن است  در آزادی بیان و بیان حقایق وجود داشته باشد به نظرمن ، جامعۀ ما به خاطر رشد فرهنگی ، سیاسی ، علمی، اقتصادی وحتا اخلاقی به آزادی بیان و نشرحقایق ضرورت دارد. من از سایت جام غور آرزو می کنم که با دلگرمی خاصی به کار شان ادامه بدهند و در امر نیکو و  پسندیدۀ  اطلاع رسانی به جامعۀ خود خدمت نمایند. ما هرکس در هرمقام و جایگاهی  که  هستیم ابدی نیستیم و دیر یا زود  ، هرکس به دنبال سرنوشت خود می رویم ؛  اما کارهای فرهنگی وعلمی مانند جام غور در تاریخ غور جاوید خواهند ماند.
برای غور ومردم آن آرزوی خوشبختی و سعادت می کنم. همیشه تلاش کرده ام  از حقوق آنها به خوبی دفاع کنم و اگر گاهی به خاطر مشکلات و موانع  نتوانسته باشم  وظیفه ام  را به درستی انجام دهم از مردم خود توقع گذشت و بخشش دارم. شما مردم ، به گردن ما مسوولین واقعا بسیار حق دارید.  کاش بتوانیم مسوولیت مان را همۀ  ما به خوبی انجام بدهیم  و غور را به جایگاه شایسته وبایسته و تاریخی اش برسانیم. این کار به کوشش وهماهنگی وتلاش و فداکاری همه غوری ها میسر است و در توان یک شخص ودو شخص نیست. غور از ماست و ما باید برای آن باتمام توان تلاش نماییم. آیا شما ملتِ با عزت ، برای آبادی این سرزمین در کنار ما هستید؟ اگر بلی ، انشاالله این وطن پرافتخار،  به همکاری همۀ عزیزان به زودی آباد خواهد شد. من به توانایی و تعهد شما ملت شریف باور کامل دارم، ما به کمک همدیگر وبه خواست خداوند بزرگ غور را آباد می کنیم. زنده باد کشور عزیزما افغانستان وزنده باد سرزمین نامدار غور باستان.