آرشیف

2015-1-14

سید حضرت علوی

زعــفــــــــــران

 

زعفران خوراکی (نام علمی:crocus sativus) زعفران نبات کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر میباشد. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می‌شوند. از وسط برگ‌ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می‌شود. گل‌ها بسیار زیبا و دارای ۶ گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریتی‌ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند. گل‌ها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله سه شاخه به رنگ سرخ متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این نبات، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می‌باشد.

زعفران به دلیل کشت و برداشت آسان، نیاز به آب کم و همچنین سازگاری با محیط جغرافیایی افغانستان به ویژه غرب افغانستان و از همه مهمتر قیمت بالای آن، زراعت کاران افغان را واداشته که کشت این نبات با ارزش را سال به سال بیشتر کنند.
یک دهه پیش، کشت این نبات از یک مزرعه بسیار کوچک در هرات آغاز شد و آنگونه که مسئولان اداره زراعت در هرات می گویند هم اکنون بیشتر از ٣٧٠ هکتار زمین، در هشت ولسوالی هرات زعفران کاشته شده است.
این نبات با قیمت بالایی که دارد، می تواند علاوه بر خشخاش، جایگزین مناسبی برای دیگر محصولات زراعتی که قیمت کمتری دارد نیز باشد. 
افزایش تولید زعفران نیازمند کمک های مالی وزارت زراعت و موسسات خارجی است که در زمینه تقویت زراعت در افغانستان فعال اند. افزون براین دهاقین نیاز دارند تا روش کشت و بهره برداری درست این محصول را نیز بیاموزند.
این نیازمندی ها تا حدودی با توزیع پیاز زعفران و ابزار مختلف زراعتی مخصوص کشت زعفران، به دهقانان اکثر ولایات و گذاشتن دوره های آموزشی برای آنان برطرف شده است که این آموزش ها به دهاقین کمک می کند تا آنان بتوانند زعفران تولیدی خود را به صورت استاندارد و معیاری بسته بندی کرده و به بازارا عرضه کنند.
غفار حمیدزی، مسئول شرکت افغان زعفران که از تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده زعفران در غرب افغانستان است می گوید دهاقین افغان توانسته اند که کیفیت محصولات خود را بهتر کنند. آقای حمیدزی گفت، کیفیت زعفران افغانستان در حد استاندارد های بین المللی است.
به گفته آقای حمید زی، حد معیاری زعفران جهانی عطر زعفران، بین ٢٠ تا ۵٠ درجه است در حالی که به گفته او، زعفران افغانستان همواره بالاتر از ۴٠ درجه بوده است و این امر باعث شده تا این محصول، جایگاه خاصی در بازار جهانی بیابد.
تولید کنندگان زعفران افغانستان می گویند، کیفیت زعفران افغانستان به حدی است که آنها توان رقابت با سایر تولید کنندگان این محصول در سطح جهان را دارند..
با توزیع بیشتر پیاز زعفران در هرات و دیگر ولایات افغانستان، در سال های آینده کشت زعفران بیشتر شده و به دنبال آن تولید و صادرات این محصول نیز افزایش یافته، کشت، تولید و بسته بندی محصولات زعفران، نیروی انسانی زیادی نیاز دارد، هم اکنون بیشتر از هزار نفر تنها در شرکت “افغان زعفران” در هرات و در بخش های کشت، تولید و بسته بندی زعفران کار می کنند.
دهاقین در افغانستان امیدواراند، با افزایش رونق زعفران افغانی در بازارهای جهانی، بتوانند فرصت های کاری بیشتری بیابند و میزان بیکاری را کاهش دهند اما مهم تر از اینها در افغانستان زعفران به عنوان نبات دیده می شود که می تواند رقیب خشخاش باشد و افزایش آن یکی از راه هایی است که می تواند این کشور را در مبارزه علیه خشخاش کمک کند.
همچنان مدیریت عمومی تحقیقاتی زراعتی زیاست زراعت، آبیاری ومالداری ولایت غور قرار است که روی زعفران در ولایت غور تحقیق کنند که بعد از تحقیق برای دهاقین این ولات ترویج کند.

بااحترام
ارسال توسط: علوی