آرشیف

2016-11-5

jameghor

رئیس‌جمهور غنی به‌ منظور غم‌ شریکی با مردم ولایت غور و بررسی اوضاع عمومی امنیتی، به این ولایت سفر کرد
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان به‌منظور غم‌شریکی با خانواده‌های حادثۀ اخیر ولایت غور و بررسی اوضاع عمومی امنیتی این ولایت، قبل از ظهر امروز در رأس یک هیئت بلند پایۀ دولتی به فیروزکوه مرکز ولایت غور سفر کرد.
رئیس‌جمهور غنی و خانم اول کشور حین عزیمت به میدان‌هوایی فیروزکوه، پس از معاینۀ قطعۀ ویژۀ نظامی، با اهدای دسته‌های گل و خوانش ترانۀ میهنی از سوی شماری از نوجوانان معارف مورد استقبال قرار گرفتند. سپس رئیس جمهور در حالی‌که وزرای سکتور امنیتی و دفاعی، شماری از اعضای کابینه، تعدادی از مشاورین ریاست‌جمهوری و برخی از نمایندگان مردم غور در شورای ملی نیز حضور داشتند، از سوی مسوولین محلی، متنفذین، بزرگان، جوانان و باشنده‌گان ولایت غور مورد استقبال و مشایعت گرم قرار گرفت.
رئیس‌جمهور محمداشرف غنی ابتدا در جلسۀ امنیتی که در مقر مقام ولایت برگزار گردید و در آن برعلاوه مسوولین ارشد امنیتی و دفاعی، مقامات محلی نظامی این ولایت نیز حضور داشتند، اشتراک کرد و گزارش اجراات مسوولین امنیتی ولایت غور را استماع نمود.
مسوولین امنیتی این ولایت در خصوص پلان‌های اجراشده، اقدامات و تدابیر امنیتی در ولایت غور گزارش مفصل ارائه کردند، و به رئیس‌جمهور اطمینان دادند که نیروهای امنیتی و دفاعی با تمام توان به‌منظور تأمین امنیت و آرامش مردم غور تلاش‌های همه‌جانبه خواهند کرد و به‌هیچ گروه تروریستی اجازۀ اخلال امنیت و آرامش مردم را نخواهند داد.
رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، پس از شنیدن گزارش اجراات و اقدامات مسوولین امنیتی این ولایت، بر تحرک و تشریک مساعی بیشتر میان نیروهای امنیتی و دفاعی جهت مبارزه با دهشت افگنی تأکید کرد، و به مسوولین امنیتی غور دستور داد، تا به خاطر تأمین امنیت مردم این ولایت از تمام امکانات استفاده نمایند و نگذارند شماری از افراد تروریست باعث اخلال نظم و آزار مردم غور گردند.
سپس رئیس جمهور و هیئت همراه به منظور غمشریکی و اتحاف دعا به روح شهدای اخیر ولایت غور با خانواده های شهدای اخیر حادثۀ غور دیدار کردند.
این نشست که در فضای مملو از اندوه برگزار گردید، رئیس جمهور و خانم اول کشور با یکایک بازماندگان شهدا احوال پرسی نموده، و یک بار دیگر همدردی و غمشریکی عمیق شان را ابراز داشتند.
رئیس جمهور غنی در این دیدار گفت، درد هر کودک و هر بیوه را به حیث درد تمام ملت افغانستان میداند. غم شما، غم تمام مردم و دولت افغانستان است. او گفت که براساس شریعت و قانون، پیام یکایک تانرا برای انتقام از جنایت کاران درک میکنم.
رئیس جمهور گفت من، خانم اول و هیئت همراه ام آمده ایم تا با شما و مردم ولایت غور غمشریکی نماییم، آماده ایم تا از شما بشنویم و به مشکلات تان رسیدگی کنیم.
در این نشست یک تن از وارثین شهدا به نمایندگی از خانواده های شهدا از تشریف آوری و ابراز همدردی رئیس جمهور و خانم اول کشور تشکری کرد، و گفت که از هفت سال بدینسو برخی گروه های تروریستی دست به کشتار بی رحمانۀ مردم میزنند که جنایات این گروه ها در این مدت بی شمار می باشد.
او از مواردی چون شهادت عضو دیوان عامه غور، چهارتن از کارمندان مدیریت ترافیک، چهارده شهروند ملکی در ماه رمضان و شهادت سربازان اردو، اخلال در نظم عامه و اختطاف و گروگان گیری نام برد.
وی گفت که در آخرین مورد به تعداد ۵۶۱۳ رأس گوسفند مردم نیز توسط این گروه ها به سرقت برده شده و ۲۷ تن از مردم کاسی نیز به شهادت رسیدند. او افزود که مردم قریه کاسی تمام اموال و دارایی خود را از دست داده اند که نیاز به توجه جناب شما می باشد.
سیما جوینده والی پیشین غور گفت، آمدن شما به غور به مردم یک پیام و نوید خوش میدهد، تشریف آوری شما مرحمی به دردهای مردم غور می باشد و با آمدن خویش بر ما عزت بخشیدید. او گفت که در حکومت پیشین وعدۀ احداث سرک غور داده شده بود، اما متاسفانه این وعده عملی نشد، از جناب شما تقاضا دارم که به این خواست مردم توجه نمایید.
همچنان رئیس جمهور غنی در مراسم که با حضور متنفذین، بزرگان، علما، اعضای شورای ولایتی، فعالین مدنی و سیاسی در تالار مقام ولایت دایرگردید، اشتراک و سخنرانی کرد.
ابتدا غلام ناصر خاضع والی غور طی سخنانی به رئیس جمهور، خانم اول کشور و هیئت همراه اش خوش آمدید گفت. او افزود که مردم این ولایت از بابت حادثۀ ناگوار اخیر غور نهایت اندوه گین می باشند.
والی غور علاوه کرد که براساس هدایت رئیس جمهور هم اکنون عملیات در ساحات مختلف به منظور پاکسازی دشمن جریان دارد و مردم نیز از نیروهای امنیتی و دفاعی به گونۀ همه جانبه حمایت و پشتیبانی می نمایند.
خاضع، مشکلات و نیازمندی های مردم غور را برشمرده افزود که چالش های اساسی در این ولایت، نبود راه های مواصلاتی با ولایات، نبود برق کافی، عدم موجودیت زمینۀ رشد زراعتی، نبود مواد ساختمانی لازم و همچنان مواد ارتزاقی، بیکاری، کمبود تشکیل پولیس و کثرت گروه های تروریستی می باشد.
وی افزود که هماهنگی میان نهادهای امنیتی وجود دارد، ۹ واحد اداری در این ولایت فعال بوده و در کنترول دولت قرار دارد. او گفت که راه های مواصلاتی ولسوالی ها به روی مردم باز می باشد، اما مشکلات امنیتی در برخی از ولسوالی ها نیز چالشزا است.
والی غور گفت که مردم با یک صدا از نیروهای امنیتی و دفاعی حمایت می کنند. او پیشنهادات را در بخش های ایزاد تشکیل در پولیس، نبود ساختمان مکاتب، سرک ها، میکانیزه شدن زراعت و مالداری، سرمایه گذاری های بیشتر از طریق سکتور خصوصی، احداث راه های بیشتر مواصلاتی، احداث بند برق و تهیه آب آشامیدنی مطرح کرد.
در این مراسم، فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی، مولوی عصمت الله ندیم رئیس شورای علمای، هاجره بشیری نماینده زنان، خدایار واقف نمایندۀ جامعه مدنی ولایت غور به طور جداگانه از رئیس جمهور محمد اشرف غنی و خانم اول کشور بخاطر ابراز غمشریکی و همدردی تشکر و قدردانی کردند و به یک صدا از برنامه های حکومت اعلام حمایت نمودند.
سخنرانان گفتند: پس از سال ها اولین بار است که زعیم ملی ما در سخت ترین شرایط جهت بازدید و دلجویی با مردم غور، به این ولایت سفر می نماید و این تشریف آوری شما قوت قلب برای همۀ مردم رنج دیدۀ این ولایت می باشد.
این سخنرانان از عزم و ارادۀ رئیس جمهور بخاطر صدور امر عملیات جهت نابودی تروریستان، ابراز تشکر و قدردانی کردند. آنها اطمینان دادند که همۀ مردم غور از نیروهای امنیتی و دفاعی شان حمایت می کنند و در کنار این نیروها تا نابودی دشمن، خواهند ایستاد.
آنها به نمایندگی از مردم غور، از رئیس جمهور تقاضا نمودند تا عاملین جنایت اخیر کشتار مردم بی دفاع هرچه عاجل به سزای اعمال شان برسند تا مردم در فضای کاملاً امن زندگی نمایند.
سخنرانان پیشنهادات مشخص را در زمینه های تشکیل یک لوا از اردوی ملی و ایزاد پولیس، تکمیل کار سرک مرکزی، کابل- غور تسریع روند بازسازی و پروژه های انکشافی، توجه به صحت، سهم در توزیع بورسیه های تحصیلی، توجه به معارف به ویژه اعمار ساختمان مکاتب، مشارکت سیاسی و جذب کدرهای متخصص به خصوص زنان، محو خشونت علیه زنان و توجه به حقوق اساسی آنها، تشکیل کمیسیون به منظور حل منازعات و مشکلات محلی به رئیس جمهور مطرح کردند.
رئیس جمهور کشور پس از شنیدن خواست ها، مشکلات و پیشنهادات باشنده گان ولایت غور، از مردم این ولایت بخاطر پذیرایی و استقبال گرم شان و همچنان شریک نمودن پیشنهادات و دردهای شان تشکری کرد. او گفت: امروز من، خانم اول و همکاران ما خدمت شما رسیدیم که بگویم گلیم غم شما گلیم غم ملت افغانستان است و از بابت حادثۀ که رخ داد همه افغانها غمگین می باشند، من یکبار دیگر برای تان تسلیت عرض میکنم.
او گفت ضمن اینکه ما از این بابت سوگواریم، اما عزم و ارادۀ مستحکم جهت گرفتن انتقام خون شهدا را نیز داریم و دولت در این راستا تصمیم گرفته و به آن عمل می کند.او افزود: امروز اشک کودک غوری اشک کودک من است و صدای زن بیوۀ غور صدای زنان افغانستان است.
رئیس جمهور به مردم غور اطمینان داده گفت:" تصمیم گرفته‌شده تا عملیات نظامی در مربوطات این ولایت الی نابودی دشمن تداوم یابد و بدون اجازۀ من، عملیات توقف نمی یابد.
رئیس جمهور با تأکید گفت، دشمنان مردم افغانستان باید بدانند که نیروهای امنیتی و دفاعی در مقابل شان کوتاه نخواهند آمد و تا نابودی شان مبارزه میکنند که نتیجۀ این مبارزه تأمین ثبات خواهد بود.
رئیس جمهور از نیروهای امنیتی و دفاعی که در راستای ازبین بردن دشمنان مردم افغانستان در خط نخست نبرد و جهت تأمین امنیت و آرامش مردم تلاش می ورزند، قدردانی کرد. وی از جنرال محی الدین غوری قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر نیز بابت انسجام و تحرک بیشتر عملیات ها در ساحه تحت امرش، تشکری کرد.
رئیس جمهور غنی گفت که ولایت غور قلب افغانستان است و افتخارات زیادی دارد، در این ولایت قوت و نیروی معنوی و فزیکی لازم موجود می باشد. او تأکید کرد که نقش همه برای تأمین آرامش، مهم می باشد و باید راه های بهتر جستجو گردد.
رئیس جمهور افزود که کار سرک شرق و غرب به هر قیمتی که باشد به اتمام خواهد رسید. در زمینۀ برق رسانی تأکید کرد که برای افزایش ظرفیت برق به ولایت غور توجه خواهد شد.
وی از مردم خواست که چند ماه دیگر فرصت دهند تا بستۀ کمک های انکشافی برای شان تدارک گردد. او در خصوص مشارکت سیاسی و تأمین عدالت اجتماعی گفت که همه افغانها حق مشارکت دارند و معیارهای عدالت اجتماعی مشخص خواهد شد، سیستم های ملکی، امنیتی و دفاعی اصلاح میگردد تا هر اولاد غریب بداند که با شایستگی می تواند هر سمتی را اشغال نماید.
رئیس جمهور کشور تأکید کرد که ما در قبال ملت بزرگ افغانستان مسوول هستیم و امروز برای هر خانوادۀ شهید بابت حادثۀ اخیر، مبلغ ۱۰۰ هزار افغانی مساعدت شده است و آنها مورد توجه دولت قرار دارند.
رئیس جمهور غنی از اعلام حمایت مردم غور و نیز شورای علمای این ولایت که همواره در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی ایستادند و مردم را برای همکاری و حفظ آرامش دعوت کردند، قدردانی کرد. او گفت که علمای کرام دین وارثین پیامبر اند و رسالت شانرا به درستی انجام داده اند.
رئیس جمهور غنی از نمایندگان مردم غور در شورای ملی تشکری کرد که عندالموقع مشکلات و خواست های اساسی مردم این ولایت را با وی شریک می سازند.
رئیس جمهور محمد اشرف غنی بر حل مشکلات محلی از طریق اجماع تأکید کرده گفت، قسمتی عمدۀ مشکلات را از راه استعمال قوه نه، بلکه از راه گفتگو حل کنید. او جهت حل این مشکلات، به والی غور دستور داد تا کمیتۀ ولایتی را تشکیل دهد و گفت که از طریق مرکز این کمیتۀ حمایت خواهد شد.
رئیس جمهور کشور، شجاعت زنان غور را ستوده گفت که آواز شما رسا است و امروز شما با عزت و به زبان خود صحبت میکنید و شما افتخار زنان افغانستان هستید. او همچنان تلاش های جوانان را در نهادینه ساختن ارزش های مدنی ستود و از شیوۀ سیاست مدنی و قانونی آنان تقدیر کرد.
رئیس جمهور همچنان از دهاقین، چوپان های که در دشت و صحرا برای معیشت زندگی شان تلاش می ورزند، به نیکی یاد کرد. او گفت که من خادم شما هستم و شما حق دارید از من حساب بگیرید.
رئیس جمهور کشور تصریح کرد که از این پس تمرکز بیشتر ما روی ولایات فقیر و دورافتاده خواهد بود، تا مشکلات و نیازمندیهای مردم را از نزدیک بررسی نموده و برای حل آن اقدام اساسی نماییم.
رئیس جمهور در پایان سفر، با شماری از بزرگان و متنفذین فیروز کوه دیدار و گفتگو کرد. این بزرگان ضمن قدردانی از رئیس جمهور و هیئت همراه شان بخاطر غمشریکی با مردم ولایت غور، پیرامون خواست های اساسی مردم این ولایت صحبت کردند و به رئیس جمهور اطمینان دادند که با تمام توان از برنامه های حکومت و نیروهای امنیتی و دفاعی حمایت می نمایند.
آنها همچنان گفتند: مردم ازدست جنایات کاران به ستوه آمده اند و شماری از این افراد مواشی و اموال مردم را نیز به یغما برده اند. این بزرگان تأکید کردند که جنایات پیشه گان باید به سزای اعمال شوم خود برسند زیرا به هیچ ارزشی باورمند نیستند.
آنان پیشنهاد کردند که به فامیل شهدای نیروهای امنیتی و شهدای اخیر ولایت غور توجه بیشتر صورت گیرد، و آنانیکه در زمینۀ مبارزه با تروریستان تلاش کردند مورد تشویش و تفقد قرار گیرند.
رئیس جمهور کشور از دیدگاه مثبت و حمایت بزرگان و متنفذین غور از برنامه های دولت تشکری کرده، گفت که به خانواده های شهدا به گونۀ همه جانبه رسیدگی میشود. او به والی غور دستور داد، تا لست کامل با مشخصات هر عضو خانوادۀ شهدا را ترتیب و به ریاست جمهوری بسپارد.

رئیس‌جمهور غنی به‌منظور غم‌شریکی با مردم ولایت غور و بررسی اوضاع عمومی امنیتی، به این ولایت سفر کرد

رئیس‌جمهور غنی به‌منظور غم‌شریکی با مردم ولایت غور و بررسی اوضاع عمومی امنیتی، به این ولایت سفر کرد

رئیس‌جمهور غنی به‌منظور غم‌شریکی با مردم ولایت غور و بررسی اوضاع عمومی امنیتی، به این ولایت سفر کرد

رئیس‌جمهور غنی به‌منظور غم‌شریکی با مردم ولایت غور و بررسی اوضاع عمومی امنیتی، به این ولایت سفر کرد