آرشیف

2017-6-20

علم عبدالقدیر

در پرتو شب قدر وروز صدقه

در پرتو شب قدر وروز صدقه
ماه رمضان علاوه از فضائل وبرکات بیکران دیگر دو فضیلت دیگر را نیز نصیب انسانها ساخته یعنی شب قدر وروز صدقه فطر در دهه آخر ماه مبارک رمضان همه از شب قدر میگویند  شبیکه قرآن با آیات بیانتش جهت هدایت بشر نازل شد واین شب در ماه مبارک رمضان آن هم در دهه اخیر پیام خود سازی وافزایش قدر ووزن انسان  را به بندگان خدا میدهد .هر انسان در دهه شب قدر با انجام اعمال نیک خودرا بسازید وبا دادن صدقه وخیرات به نیاز مندان کمال انسانیت  را به نمایش بگذارید .درین لحظات خجسته اعمال صالح چندین برابر پاداش داده میشود.خداوند ج در مورد فضیلت شب قدر  که یقینا در ماه مبارک رمضان نهفته است چنین فر موده است.شهر رمضان الذین انزل فیه القرآن  هدی للناس وبینات من الهدی.بقره..پس رمضان تنها امساک وتحمل گر سنگی وتشنگی نیست بلکه رمضان ماهی است که مقدم قرآن را به استقبال نشست تا  در پرتو انوار بیکرانش انسانها از جهالت وگمراهی نجات یابند این ماه ماه آموزش وپرورش است ماه تر بیت انسانها تا رسیدن به قله های سعادت ونیک بختی است.ماه فضیلت رحمت وبر کت.ماه نزول قرآن.با این ندائی ملکوتی.(إ نا اءنزلنه فى ليلة القدر (1)و ما اءدرئك ما ليلة القدر (2)ليلة القدر خير من اءلف شهر (3) ما آن (قرآن ) را در شب قدر نازل كرديم . و تو چه مى دانى شب قدر چيست؟  شب قدر بهتر از هزار ماه است
رمضان ماه
تنزل الملئكة و الروح فيها بإ ذن ربهم من كل اءمر (4)
سلم هى حتى مطلع الفجر (5)
 .فـرشـتـگـان و روح در آن شـب بـه اذن پـروردگـارشـان بـراى (تـقـديـر) هـر كـار نازل مى شوند. شبى است مملو از سلامت (و بركت و رحمت ) تا طلوع صبح  واین روشنی وصفائی زندگی انسانهارا پو شش میدهد.دلیل فضیلت این شب بر سایر شب ها به اعتبار اموری است که در این شب صورت میگیرد. وگرنه اجزای زمان یا مکان، درجه و رتبه وجودی شان یکی است و بین آنها تفاوتی وجود ندارد. بلکه این فضیلت مربوط به  به ارشاد الهی میشود که فرمود(فیها یفرق کل امر حکیم) شبى است سرشار از سلامت (و بركت و رحمت) تا طلوع سپيده دم صبح  و هم قرآن در آن نازل شده، وهمه امور درست تنظیم میشود. عبادت و شب زنده داری آن معادل هزار ماه است، هم خيرات و بركات الهى در آن شب نازل مى‏شود، هم رحمت خاصش شامل حال بندگان مى‏گردد، و هم فرشتگان و روح در آن شب نازل مى‏گردند. بنابر اين شبى است سر تا سر سلامت و نور و رحمت از آغاز تا پايان. در شـب قـدر سـرنـوشـت انـسـانـهـا بـراى يكسال ، بر طبق لياقتها وشـايـسـتگي هاى آنها، تعيين مى شود، بايد آن شب را بيدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لياقتى بيشتر و بهتر براى رحمت او پيدا كرد. وچه خوب است با دادن صدقه وکمک وهمدردی با همنوع  نیاز مند خود قدر ومنزلت خودرا افزایش دهیم..
صدقه فطر :روزه بخاطر این نیست تا مسلمانان تشنگی وگر سنگی را تحمل کنند بلکه ضمن ده ها حکمت وفلسفه دیگر تحمل گر سنگی بخاطر سیر ساختن دیگران است یعنی  فقراء مساکین نیاز مندان وهمه اصناف وگروه های مستحق  که در قرآن شریف به آن اشاره شده وفر موده.إنما لصدقات للفقراء…) در یک ماه کامل مصارف را کاهش میدهیم تا میزان کمک به نیاز مندان را افزایش دهیم ودر روز های آخر ماه مبارک رمضان یکمقدار کمک را بنام صدقه فطر برای نیاز مندان تقسیم میکنیم تا در روز عید وخوشی هیچنوع محرومیت وکمبودی را احساس نکند وفاصله های طبقاتی کاهش یابد.در حدیث شریف حکمت وفلسفه صدقه فطر دو چیز بیان شده اول اینکه صدقه فطر داغ ها ولکه های روزه را که از اثر بی توجهی در گفتار ورفتار روزه داران ایجاد شده پاک میسازد یعنی پاک کننده وصیقل دهنده وتکمیل کننده روزه روزه دار است وهم کسب رضا الهی است.چون رضاء مردم موجب رضائی خداست. آری! دین اسلام می‌خواهد همه مردم در روزهای عید شاد باشند، حتی فقراء با دریافت گوشت قربانی و صدقه فطر نیازهای اصلی‌شان تامین می گردد و از غم نان و گدایی بی خیال اند . چون پیامبر صلى الله علیه وسلم فرموده است:«أَغْنُوهُمْ فِى هَذَا الْیَوْمِ» (رواه الدارقطنی)؛ یعنی فقرا را در این روز از سؤال بی‌نیاز كنید..
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ«فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ زَكَاةَ الْفِطْرِ طُهْرَةً لِلصَّائِمِ مِنْ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ وَطُعْمَةً لِلْمَسَاكِینِ، مَنْ أَدَّاهَا قَبْلَ الصَّلاةِ فَهِیَ زَكَاةٌ مَقْبُولَةٌ وَمَنْ أَدَّاهَا بَعْدَ الصَّلاةِ فَهِیَ صَدَقَةٌ مِنْ الصَّدَقَاتِ». (رواه أبو داود: 1371)؛ قال النووی: بِإِسْنَادٍ حَسَنٍ.
ابن عباس می‌گوید: پیامبر صلى الله علیه وسلم فطریه را فرض نمود تا روزه از (آلودگی) لغویات و سخن زشت پاك بشود و صدقه فطر طعمه‌ای است برای مساکین (یعنی عیدی و روزی بدون زحمت است)، هر کس آن را پیش از نماز عید ادا کند آن صدقه به عنوان صدقه فطر پذیرفته می‌شود و هر کس آن را بعد نماز عید ادا کند، پس آن صدقه‌ای مانند سایر صدقات است.
در این حدیث دو فایده برای صدقه فطر ذکر شده است:
فایده‌ی نخست پاک کننده روزه از آلودگی‌ها از این جهت به صدقه فطر، زکاة الصوم، زکاة الرأس یا زکاة البدن گویند. فطریه شکرانه‌ای است بر نعمت بدن زنده و سالم؛ از این جهت بر همه کوچک و بزرگ واجب است و سرپرست خانواده باید از خود وافراد تحت تکفل خود را ادا کند