آرشیف

2015-9-23

علم عبدالقدیر

در حاشیه عید قربان

(هر روزی که انسان در آن گناه نکند آن روز عید است.حضرت علی کرم الله وجهه.)
اما عید قربان  عید ایثار وفدا کاری بخاطر جا ودانگی شرافت وانسانیت وعید رهائی  انسان از اسارت نفس .عید شکوفایی ایمان و یقین است. عید قربان.  یعنی روزاثبات عشق و تسلیم در برابر امر الهی، روز بلند شدن به قله بزرگ معرفت وخود شناسی ومنزل گزیدن در  مشعر الحرام  جهت رسیدن بمقام  والای معرفت وشناخت الهی  این روز ،روزی پاک کردن غبار گناه با زلال اشک ندامت و جلوه گاه تعبّد و تسلیم و قرب مسلمانان به خداوند است. عید قربان مجرای فیض الهی و بهانه عنایت رحمانی به بندگان مؤمن و مطیع است. پس بیایید در این روز، با عبادت و راز و نیاز، گناهان گذشته را از صفحه دل بشوییم و خود را برای بهره وری بیشتر از فیوضات این روز آماده و مهیّا سازیم.
تجلیل از ایثار ابراهیم خلیل الله.
ایثار وفدا کاری روح فر هنگ اسلامیست عید قربان که عید ایثار از اعیاد بزرگ اسلامی است که یادآور زیباترین نمونه ایثار وفدا کاری انسان در برابر خداوند متعال است. عید قربان، عید فداکاری، ایثار، قربانی، اخلاص و عشق است. فدا کردن فرزند دلبند خود، در راه خدا، امتحانی الهی برای حضرت ابراهیم علیه السلام بود که عید قربان یادآور آن است. اسلام نیز خواسته است که مسلمانان هر سال عید قربان را جشن گیرند وهمیشه  آماده هرگونه ایثار و فداکاری باشند.
فلما بلغ معه السعی قال یا بنی إنی اری فی امنام أنی آذبحک قال یا ابت افعل …الایه
. قربانی نمودن فرزند و یا ذبح گوسفند، مطلوب اساسی نیست، بلکه هدف، پرورش افکار ناب، دل های پاک و جان های منزه است. خداوند در قرآن می فرماید: پس همین که ابراهیم و اسماعیل سر تسلیم فرود آوردند و ابراهیم، او را بر پیشانی بر زمین خوابانید، ندایش دادیم که ای ابراهیم! بحق، تصدیق مأموریت در خواب نمودی و مابه نیکوکاران این چنین پاداش می دهیم و این گونه بود که ابراهیم و اسماعیل به عموم جهانیان نشان دادند که آنچه عیار گوهر انسانیّت را بالا می برد و او را موجودی شریف می گرداند، همان حالت خضوع و تسلیم در برابر حق تعالی است.
چون شب هشتم ذی الحجه (فرا رسید، حضرت ابراهیم بعد از انجام وظائف عبادی، سر بر بالین استراحت نهاد و در خواب به او ندا شد:«ای خلیل گر تشنۀ وصال مائی برخیز و با کارد تیز فرزند دلبند خود را قربانی کن!»ابراهیم از هیبت این خطاب بیدار شده و با خود گفت آیا این امر رحمانی است یا وسوسه شیطانی؟ شب عرفه نیز همان خواب را دید ودر شب نحر(عید قربان) نیز همین خواب را دید و یقین او زیاد شد و صبح روز عید قربان ابراهیم خلیل با همسرش هاجر وداع کرده و با اسماعیل از خانه به سوی منی روی نهادند. وقتی به منی رسیدند، جریان خواب خود را به فرزندش بازگو کرد و اسماعیل در واکنش به این سخن پدر چنین گفت: ای پدر بزرگوار من اگر هزار جان داشتم، همه را به فرمان الهی قربان می‌کردم و تسلیم امر الهی می‌شدم
ابراهیم چون در منی به جمره اول رسید، شیطان آمد که او را تعرض کند، هفت سنگ به سوی او انداخت و در جمره دوم و سوم هم هفت سنگ پرتاب کرد. این رمی جمرات ثلث از جمله مناسک حج شد. پس هنگامی که پدر و پسر حکم خدا را گردن نهادند، ابراهیم پیشانی پسر را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما ذره‌ای از پوست و گوشت و رگ او بریده نشد و سرانجام از طرف حق سبحانه و تعالی ندا آمد که عمل ابراهیم مقبول درگاه ما شد و آنرا پسندیدیم.
تکبیرات تشریق:
واذکروالله فی ایام معدوداة:روز های دهم ویازدهم ودوازدهم ذی الحجه روز های تشریق وتکبیر وبزرگداشت الهی است.این روز هارا ایام تشریق میگویند بخاطر اینکه عرب ها گوشهای قربانی را قطعه قطعه میکردند وبخاطرر خشک شدن در آفتاب داغ وسوزان میگذاشتند تا خشک شود. ویا اینکه حا جیان بعد طلوع وشروق آفتاب قربانی را ذبح میکردند.ودر بعد معنویت درین روز ها روح وجان انسان های با دیانت به نور ایمان واسلام میدرخشید.به همه حال مسلمانان ما مور شده اند تا درین روز خدارا با صدای بلند والفاظ الله اکبر الله اکبر یاد کنند. وزهای ذکر خداوند متعال و روزهای شکرگذاری اوست، گرچه حق این است که همیشه یاد خداوند و شکر او به جای آورده شود اما در این روزها ذکر و شکر او بیشتر مورد تاکید است.الا بذکر الله تطمئن القلوب..ذکر خدا با عث اطمینان وآرامش قلب میگردد. هر که خداوند را در همه حال یاد کند دنیا و آنچه در آن است برایش آسان خواهد شد و در آن راه بدبختی نخواهد پیمود، زیرا او خالق این دنیا را یاد می‌کند و می‌داند که آنچه نزد خداوند است بهتر و ماندگارتر است.
لسفه قربانی در عید قربان
تمام دستورات و قوانین اسلام بر اساس حکمت یا حکمت‌های بسیار دقیق و سودمند به حال مخلوقات وضع شده است. از جمله قوانین و احکام اسلام این است که بر حاجیان واجب است در روز عید قربان در سرزمین منی قربانی کنند. بعضی از حکمت‌های  قربانی در حج عبارتند از: توجّه حاجیان به قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره، کسب تقوا و تقرّب به خداوند، کمک به مستمندان و…  اوما عدۀ که دین ستیز اند  حس مواسات وهمدردی شان در روز عید نسبت به حیوانات جوش زده ذبح ایشان را در روز عید قربان ظلم بر حیوانات میدانند.این کوته اندیشان نمیدانند  در تمام روز های سال قصابیها باز است وحیوانات ذبح میشوند وگوشت شان فروخته میشود واما اسلام ذبح حیوانات را در یک روز سال  ایثار وفدا کاری دانسته تا گوشت آن به مستمندان ومسا کین توزیع شود ودر این روز همه دروازه های قصابی های مسلما نان هم بسته است..در هیچ روزی به دفاع از حیوانات بر نمی خیزند واما در روز عید قربان نشخوار حیوانی میکنند که شاهد بر دین ستزی شان است وبس.قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است. همان‌طوری که دستور خداوند به حضرت ابراهیم (علیه السلام) در مورد ذبح حضرت اسماعیل (علیه السلام) برای این منظور بوده است تا آن‌حضرت در پرتو این عمل با سرسخت‌ترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و با اطاعت از خدا تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد..