X

آرشیف

خیال رفع تنازع انتخابات

در روزگار قدیم ، وقتی که پادشاه می مُرد ، فوری جار زده می شد(اعلان می شد) که پادشاه جدید انتخاب می گردد ، طبق رسوم ، تمام مردم قلمرو سلطنت در مرکز کشور گرد می آمدند و همه  بلا استثنا کاندید می شدند ، آنگاه با مراسم شانداری از فراز یک برج بلند ، مرغ دولت(گویا مرغی از جنس همای) را رها می کردند . این مرغ بر بلندای آسمان شهر، چهل دور می زد ، در میان مردم فرود می آمد ، بر سری هرکسی که می نشست ٬ پادشاه می شد . طبق روایات افسانوی ٬ مرغ دولت بر سری شخصی دهاتی می نشست که کَل بود و گاوچران(کل گاوچران) ، بعد وی را با لباس شاهانه می آراستند و بر تخت شاهی می نشاندند ، همه برایش سلامی می زدند ، بی قید و شرط از وی اطاعت می نمودند، هفت شهر را آزین می بستند ، چراغان می کردند و جشن تاج پوشی می گرفتند. چون دستگاه دولت استحکام داشت ، مشاورین پادشاه و سران سپاه همه افراد حکیم ، خبیر و کار آزموده بودند ، دیری نمی گذشت که کل گاوچران رسوم دربار را می آموخت ، به یک پادشاه تمام عیار ، معروف و عادل مبدل می گردید ، آوازۀ عدالتش از قاف تا قاف می پیچید و مردم دنیا از جابلقا تا جابلسا آرام می گرفتند.
القصه در انتخابات جاری کشورما همه می دانیم که برگزاری انتخابات و تعیین مرجع اقتدار مملکت ولو در حالت مصالحه٬ با امکاناتی آزموده شده جز اسراف پول و آبرو ٬ بطور قطع ممکن نیست ٬ بنا براین، میتوان از شیوۀ قدیم با تفاوت اندک الگوی ساخت تا تنازع  برطرف گردد طوری که : چون در زمان ما نسل مرغ سعادت (همای٬سیمرغ یا عنقا) گویا منقرض شده و روزگار آخر زمانه است ، باید یک کرگس پیر را بحیث مرغ دولت برگزید ، ازینکه تمام مردم اشتیاق ریاست جمهوری  ندارند پس تعدادی در حدود دو صد نفر را که هوس پختۀ تاج و تخت هستند بحیث کاندید ٬  قرار ذیل برگزینند:
اول. تمام کاندیدان فعلی با معاونین آنها که در انتخابات ثبت نام شده اند٬
دوم. چند نفر از طرفداران پروپا قرص همین کاندیدان که مرغ شان یک لنگ دارد ، در تلویزیون ها فلسفه می بافند و منطق می جنگانند تا بر حریف غلبه کنند و دل یخ نمایند٬
سوم . کاندیدان دوره های قبلی که رای نگرفتند و در حسرت مقام به تیم های چندگانه پناه آورده اند،
چهارم. همه اعضای برجستۀ کمیسیونهای قبلی و فعلی انتخابات بشمول آنهای که متهم به تقلب هستند ،
پنجم. بعضی از گردانندگان تلویزیون ها که خود را خیال افلاطون می کنند و تمام روزها پوف می زنند و مردم را نصیحت می نمایند .
ششم. همه سرکرده های همان طالبان که با زلمی خلیل زاد ٬ در قطرچانه می زنند و متکی بر امتیازسیلاب خونی که در کشور جاری کرده اند ٬ هریک خود را در  قالب سلطان محمد فاتح یا صلاح الدین ایوبی تصور می کنند.
هفتم . همان طالبانی که بعضی شان از گوانتانامو آمده در کابل زیر سایه شتر امریقا  به سر می برند ٬ در قالب سخنگوی طالبان ظاهر می شوند ٬ قتل عام مردم را در انتحار های هولناک با اشتیاق نظاره گرهستند و خم به ابرو نمی آورند.
هشتم . فرزندان اسامه بن لادن را به شمول همان دختر هنرمند خواهرش(خواهرزاده اش) که در سالون های معروف اروپا نیمه به رهنه ٬ کنسرت می دهد.
نهم . جهت تعادل جندر ٬ سه نفر از عروسان اروپایی داعش که با چوچه های داعشی در کمپ جنگ زده های سوریه با فرضیات متحجر هنوز زمین به دندان می گیرند و بی سرنوشت هستند.
 تمام اینها را بر یک سکوی تشریفات داخل ارگ گرد آورند ٬ هیچ کل گاوچران را در نزدیک نگذارند تا چانس انتخابش حتمی نگردد.
 بعد ازان کرگس لاشخوار را که یک هفته گرسنه نگاه داشته اند تا چشمانش سیاهی کند و بلند پروازی نتواند ، از بلندای برج پوسیده و نیمه ترمیم شدهء دروازه ارگ ٬ بر فراز تمام این تشنگان قدرت و مدعیان خدمت ٬ پرواز دهند ، برسری هرکسی که نشست٬ بلامنازع ٬ کل اختیار مطلق مملکت گردد ، گزینش نام صمت دولتی به اختیار خود وی: رئیس جمهور ٬ سلطان ٬امپراطور٬ باچا٬ تولواک٬ امیر ٬ خلیفه٬ رهبر یا  کیم چونگ پونگ ٬ باشد. آنگاه همه از مناقشه دست کشند ٬ سر فرود آرند ٬ هفت شهر را چراغان کنند ، شیپور زنند ٬ جشن گیرند٬ توبه کنند و آرام شوند . کرگس دولت را در قفس طلائی بقُفلانند ، در شاخۀ همان درخت پدهء ارگ(  پنجه چنار ارگ) بیاویزند و مادام العمر وی را غذای تهیه شده ٬ از مغز سرخر٬ بخورانند  تا یاد گار انتخابات  باشد و سمبول روزگار.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.