X

آرشیف

حذف غیرمنصفانۀ نثاراحمدحبیبی از شهرداری کابل
شهرناهمگون کابل ، شمالاً از کاریزمیر تا دشت سقاوه(مرزلوگر) در جنوب ، شرقاً از پلچرخی تا حومۀ میدان وردک در غرب امتداد دارد . دامنه های علی آباد ، سیلو ، افشار، باغ بالا ، بنی نیزار ، ده افغانان ، جوی شیر ، دهمزنگ، بالاحصار ، خواجه صفا، شیر داروازه ، گذرگار ، جنگلک ، شمال خیر خانه و صدها منطقه را قشلاقهای می پوشانند که مطابق معیارهای شهرداری طراحی نشده اند ، همچنان حدود هشتاد فیصد قسمت های هموار در آن با داشتن کوچه های تنگ و طویل بر مبنای اصول و نقشۀ شهری بنا نگردیده ، کانالیزاسیون و مجاری فاضلاب در این شهر وجود ندارد . رشد ساخت و سازهای غیرمعیاری مداوم در همه جا، ازدهام ترافیک ، عدم همکاری مردم و ده های عامل از این قبیل ، اداره و تنظیف شهر را غیر ممکن میسازند.
وقتی ، باران می بارد، مواد گند و فضولات متعفن طور جانگداز و مرگ آفرین ازکوه ها، تپه ها ، دامنه ها ، کوچه های دور و دراز سرازیر می شوند. فرهنگ اینکه « همه کثافات را ازخانه به دروازه ، از دروازه به کوچه بیاندازو به آدرس شهرداری فحش بگوی » در همه جای این شهر مستولی است. بلی هموطن عزیز! تنظیف چنین شهری با امکانات بی تناسب و وسایل اندک کار آسانی نیست : 
کار هرکس نیست خرمن کوفتن *** گاو نر می خواهد و مردکهن
به جرعت میتوان گفت که اگر شهردار های بزرگترین شهر های جهان در همین تنظیف و سرسبزی کابل منسوب شوند ، بحال خود در می مانند و کاری کرده نمیتوانند.
از روزی که حبیبی بحیث رئیس تنظیف و سرسبزی کابل،منسوب شد ، آنچه از دسستش برآمد هرگز دریغ نکرد. در روزها، درشبها ، در رخصتی ها ، همه اوقات با همان لباس نارنجی تنظیف ،همقطار نارنجی پوشان تنظیف، در صحنه حضور داشت. او در بسیاری ساحات ، قیافۀ شهر را تغییر داد . جنگلات ، نهالخانه ها ، درختان ، گل های زیادی در مناطق مختلف شهر، سر بر آوردند. همه وقت از طریق رسانه ها به سولات مردم پاسخ می داد و نیازمندی های شهری را منعکس می ساخت . او انسان وظیه شناس ، با کفایت ، بافرهنگ ، پرتلاش ، بلند همت و همیشه فعال بود.
بالآخره در این روزها، نثار احمد حبیبی را از وظیفه عزل کردند ، چرا؟ بخاطری که در کشور ما کارهای عمدۀ دولتی مرجعی مسئولیت نیستند، بلکه استراحتگاه نازدانه های دور وبر مراکز اقتدار شمرده می شوند، تا بنا بر مصلحتی بر آن تکیه کنند و دل یخ نمایند. اما حبیبی هرگز،از آن دل یخ کن ها نبود و وظیفه اش را بالاتر از توانش انجام می داد ، در مملکت ما اصالت کار و کارکن را نمی دانند و نمی خواهند بدانند:
در کارخانه ای که ندانند قدر کار *** از کار هرکه دست کشد کاردانتر است
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.