X

آرشیف

انسان بی شرف! 

 

شرف ملکه ، جوهر و قاضی است که انسان را به معیار ها و اندازه ګیری های اخلاقی با قضاوت داخلی و خودی از کردن کاری که باید نه شود،  و از نه کردن کاری که باید شود ، باز میدارد و کارش را استقامت میدهد! 

برتری ایمان و اخلاق مانند قاضی داخلی، همان برتری است که انسان غیر معتقد به خالق لایزال، آنرا ندارد! 

هر انسان بلا استثناء ملکه، ضمیر و وجدان قاضی داخلی دارد! این ملکه و قاضی داخلی را دئوس و وطن فروش و قاتل هم دارد، ولی این ملکه، ضمیر و جوهر داخلی به مرور زمان با عدم ممارست و ارتکاب جرایم خورد و بزرګ زیر خاکستر شده و به تدریج تأریک و تاریکتر  میشود! این به تاریکی رفتن به چنان مراحل در ابتداء میرسد که با ارتکاب جرم و جنایت معمولاً ودر ابتداء  مرتکب تخلف نیز  احساس شرم و خجالت میکند! احساس نا آرامی و نا راحتی میکند و ضمیر انسان شخص متخلف را در داخل، آزار و أذیت میکند. ولی غرور، تکبر، جهالت و تداوم در ارتکاب جرایم، مثلاً مرتکبان جرایم در سطح بزرګ و خورد، مرتکبان جرایم جنګی در کوریا، ویتنام، جنګ جهانی اول، دوم، انقلاب کبیر اکتوبر ۱۹۱۷ …  و در ۵۰ سال أخیر در افغانستان و منطقه  و در عصر حاضر در عراق، یمن، مصر، افغانستان و بلاخره جنایات حاکمیت اسرائیل در شرق میانه و علیه فلسطینی ها و عملکرد های ګروه های افراطی و عدهٔ از عمال حاکمیت دیفکتو و از جمله تعذیب های وحشتناک و قتل های ماورای قانون  و از جمله تعذیب و شهادت رسانید مخالفین سیاسی خود و از جمله قتل و به شهادت رسانیدن سه خانم که اخیراً بعد از دستګیری توسط عمال حاکم در افغانستان دستګیر و اجساد شان اخیراً یافت شد، همه و همه، ګپ به جای میرسد که آن حالت طبعی خجالت و چشم خمی از ارتکاب جرم و جنایت به ګردن فرازی و ارتکاب جرم بدون خجالت میرسد و این حالت حالت بس خطرناک و درد آور است که انسان مانند أشرف المخلوقات چنانیکه به معراج و بلندترین راههای صعودی را میپیماید، به همان انداز سیر نزولی و انحطاط را تا اسفل السافلین، پیموده میتواند و میپیماید! ذلیل و خواري هم ازهمین سلسله است! از پولیس و حاکم قانون با داشتن حق استعمال سلاح و امکانات قهریه ای مشروع علیه متخلف ، بدون مبرر شرعی و قانوني،  جنایتکار تأریخ و جلاد بی شرم و بی عزت مبدل میشود و ماها میګوییم فلان کس وجدان و عزت ندارد! بلی پولیس میتواند بخاطر توقف و متوقف ساختن متخلف حتی از وسایل ناریه و جارحه کار بګیرد. أما اګر متخلف را اسیر و یا ناتوان سخت ولی به تشدد علیه وی ادامه میدهد، دیګر آن حق و مقام اولی را ندارد، متخلف، قاتل و بی وجدان و بی ضمیر پنداشته میشود. دستګیر مخالف سیاسب و بعد یافتن اجساد شان از همین ارتکاب جرم و جنایات است که حد اقل ثبت تأریخ خواهد شد و محاکمهٔ الهی ج حتمی وجود دارد! 

در کل با مغز آرام به یقین ګفته میتوانیم که در واقعیت تمام انسانها ملکه و جوهر شرف، ضمیر و قاضی داخلی را دارد، ولی به مرور زمان و عدم ممارست، حالن به جای میرسد که میګویم« آن شخص بی شرف و بی وجدان و بی ضمیر است!»، در حالیکه این مطلقیت مبنی بر نداشتن  وجدان ، شرف و ضمیر، تأکید غیر دقیق و نادرست است! 

همهٔ انسانها چنین ملکه  و جوهر را کم و لیش دارند! 

الهی ما را هدایت نیکی کن و توان اعطاء فرما تا با عبادت ،  ممارست و صیقل کردن روزمرهٔ وجدان و جوهره و شرف  داخلی خود، آنرا براق و براق تر سازیم و به مرحلهٔ برسیم که در آخر أمر رسالت زندګی را اداء و پوره کرده بتوانیم! 

و من الله التوفیق

داکتر صلاح الدین سعیدی

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.