آرشیف

2015-1-14

داكتر محمد عيسي واحدي

استقبال گرم و با محبت مردم گـرماب از والي صاحب ولايت غور

 

روز چهار شنبه ( 19 ميزان 91) والي صاحب ولايت غور از ليسه هاي گرماب ديدن نمود. درين سفر قومندان امنيه ولايت،رئيس معارف،رئيس فوايد عامه ،رئيس زراعت،رئيس احيا وانكشاف دهات،رئيس صحت عامه ،آمير ولايتي برنامه ملی ارتقا کیفیت معارفیا (EQUIP) وي راهمراهي مي كردند. الحاقیه لیسه گرماب ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور، که به ارزش یک لک دالر امریکایی ساخته شده است، درهمين سفرتوسط والی صاحب ولايت غور ورئيس صاحب معارف افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

استقبال گرم وبامحبت مردم گرماب از والي صاحب ولايت غور

 

استقبال گرم وبامحبت مردم گرماب از والي صاحب ولايت غور

این الحاقیه به کمک مالی برنامه ملی ارتقا کیفیت معارف یا (EQUIP) در طی 9 ماه اعمار گردیده است.
این تعمیر برساحه 2 هزار مترمربع زمين اعمارگرديده وداراي 10 صنف درسي ، ۳ اتاق اداري و 5 مبرز مي باشد. ساختمان بطورپخته واساسي دريک طبقه اعمارشده است. در حال حاضر بدون دیوار احاطه ميباشد.ولي څارنوال نجیب الرحمن حلیم، آمر ولایتی برنامه ملی ارتقا کیفیت معارف گفت، در آینده نزدیک کار این دیوار را نیز آغاز خواهند کرد. برنامه ملی ارتقا کیفیت معارف که از سوی بانک جهانی تمویل میگردد به منظور بالابردن کیفیت معارف در تمام ولایات کشور فعالیت دارد.
قابل ذکر است به تعداد 13 باب تعمیر مکاتب در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور که از چند سال به اینسو تحت کار بوده تا اکنون نیز کار ساختمانی آن تکمیل نگردیده است که به عنوان نمونه يكي از آنها تعمير مكتب ليسه نسوان مر كزولسوالي مي باشد . قريه اي گرماب بزركترين قريه در ولسوالي لعل وسر جنگل است كه درحدود بيشتر از400 فامل را در خود احتواكرده است،اهالي اين قريه امروز صميمانه از والي صاحب وهيئت همراه شان استقبال وپذيراي كردن.

استقبال گرم وبامحبت مردم گرماب از والي صاحب ولايت غور

 

استقبال گرم وبامحبت مردم گرماب از والي صاحب ولايت غور

والي صاحب كه از گرد وخاك وخرابي راه خسته به نظر مي رسيد در سخننانش از مهمان نوازي مردم گرماب قدر داني نموده وابراز داشت كه در حد توانش كوشش خواهند كرد تا ازمشكلات مردم كاسته شود.

استقبال گرم وبامحبت مردم گرماب از والي صاحب ولايت غور

• معرفی ولسوالی:
ولسوالی لعل وسرجنگل یکی از ده ولسوالی ولایت غور واقع در نقاط مرکزی از شرق با ولسوالی پنجاب و یکاولنگ ولایت بامیان، از شمال باولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان وولسوالی بلخاب ولایت سر پل، از غرب با ولسوالی دولت یار ولایت غور و از جنوب با ولسوالی سنگ تخت و بندر ولایت دایکندی محدود گردیده است. 
تمام ساحات ولسوالی لعل وسرجنگل کوه پایه ها است، بلند ترین کوه در ولسوالی لعل وسرجنگل بند کاشان است که 4200 متر از سطح در یا ارتفاع دارد، مساحت تقریبی در این ولسوالی 5115 کیلو متر مربع است، ارتفاع از سطح در یا 2800 متر در موقعیت جغرافیایی N=34-27-55.31;E=66-16-25-53 قرار دارد.
این ولسوالی متشکل از کو پایه ها و تپه ها است.كه رود هريرود از دودره بزرگ لعل وسر جنگل واز همین کوه پایه ها سرچشمه می گیرد که در یای سر جنگل کلان ترنسبت به در یای لعل است اما متاسفانه در نتیجه خشک سالی های اخیر بستر در یای لعل در بهارو تابستان اکثراً خشک است.
آب و هوا در این ولسوالی نا ملایم و سرد است که تقریبا 6 ماه زمستان و 6 ماه بهار و تابستان است. برف باری ها و یخبندان از برج میزان شروع و در نتیجه برف باری های سنگین راه های مواصلاتی برای 4 ماه بسته میگردد، دما در زمستان به -35 سانتی گراد میرسد. 
ریزش برف سنگین، سردی طاقت فرسا زنده گی مردم را دچار مشکلات و رنج میسازد، اکثر باشنده گان قریجات به بازار و مراکز صحی دست رسی ندارد، آنهای که وضعیت اقتصادی شان نسبتاً خوب است، برای 4 ماه خوراکه تدارک می بینند، نسبت سردی هوا و عدم وقایه امراض گوناگونی مخصوصاً سینه بغل، جان صد ها انسان را می گیرد.
نظر به سروی موئسسات، این ولسوالی متشکل از 676 قریه خورد و ریز میباشد که بزرگترین آن گرماب به تعداد اضافه تر از 400 فامیل و خوردترین با 20 فامیل که حد اوسط آن 32 فامیل میشود، زنده گی دارند. تعداد فامیل در این ولسوالی 27287 و تعداد نفوس در این ولسوالی 172300 میباشد که از مجموع نزدیک به 52% آن اناث و 48% آن ذکور میباشد.

وضعیت امنیتی:
وضعیت امنیتی درلعل وسرجنگل کاملاً نورمال است، همانطوریکه در سال 1388 نام ولسوالی صلح را از آن خودکرد، هیچ کدام موارد نا امنی و یا تهدیدي نیست، تنها بعضی سرقت ها و راه گیری ها که آن هم اکثرا در مرز با دیگر ولسوالی ها اتفاق میافتند. طور نمونه چند روز قبل چهار نفر از مسافرين در مرز دولتيار وسرجنگل مظلومانه كشته وزخمي شدند كه دستگيري عاملين اين قضيه را درين محفل مردم ما از مقام محترم ولايت خاستدار شدند.
تامین امنیت، اطاعت از حکومت مرکزی و وفاداری به قانون خواست مردم محل است. باوجود اینکه حکومت یک حکومت نا رسا و نا برابر است، در نتیجه عدم توجه دولت و دولت مردان، مشکلات زیادی اجتماعی دامن گیر این مردم است که هر چشم بینایی در چهار اطراف خود می بیند.

 

با احترام
محمد عيسي(واحدي)
گرماب سفلي 10 ميزان 1391