آرشیف

2017-6-7

علم عبدالقدیر

ادامه درس های از قرآن در ماه رمضان

ادامه درس های از قرآن .
درین مبحث به آموزه ها وهدایات قرانی در مورد نحوه سیاست داخلی وخارجی اسلام توجه میکنیم که در پرتو دسا تیر الهی رهبران مسلمان با شهروندان ومردم خود شان چگونه  رفتار وتعامل داشته باشند وب اینکه در بعد سیاست خارجی باا غیر مسلمانان چگونه رفتار کنند. قرآن کریم هدف از بعثت پیامبران را برپایی عدالت و انصاف به  مردم معرفی کرده. وفلسفۀ ارسال رسل  راتعلیم کتاب ودرس حکمت، تزکیه و تهذیب مردم از رذائل اخلاقی، فراهم سازی زمینه رشد وکمال  فرد و گسترش عدالت در جامعه بیان فرموده  است واینکه نیک و بد در جامعه زادۀ دست خود مردم است و تغییر در تفکر و رفتار آنان با عث تغییر ودگر گونی در جامعه میشود. سنت تغییرناپذیر الهی بر این امر استوار است که تا تغییر و تحولی، نیک یا بد، در فکر و رفتار مردم روی ندهد، اوضاع و احوال بیرونی جامعه تغییر نخواهد کرد..إن الله لا یغییر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم }

  1. سیاست داخلی  اسلام در محور ایه ذیل قابل درک  است. (فبما رحمةالله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لا نفضوا من حولک…)  ای محمد ص به  اساس رحمت الهي، با آنان نرمخو وپرمهر شدي. اگر تند خو وسخت دل بودي بي‌شك از تو پراكنده مي‌شدند،وپیامبر بزرگوار اسلام هم  به امتش میفر ماید( یسروا ولا تعسروا سکنوا وتنفروا..ودر برخی روایات بشروا ولا تنفروا..به همه حال
     اسلام در رفتارهاي فردي واجتماعي ومراودات معمولي خشونت را جايز ندانسته واز آن نهي كرده است. سفارش اسلام به اصلاح ذات البين، رعايت اخلاق خانواده، احترام به حقوق اقليت‌هاي مذهبي وحفظ كرامت انسان و انسانيت و پرهيز از هر گونه خشونت در روابط اجتماعي، نشان دهنده آن است كه اسلام براي مدارا اهميت ويژه قائل است. پيامبر اسلام (ص) نيز در رفتارهاي فردي واجتماعي، پيام آور صلح وصفا بود. انبيا نيز به سراغ قلب‌ها مي‌رفتند و همين رفتار مسالمت آميز آنان، يكي از راهكارهاي بسيار موفق آنان در جذب مردم وتسخير قلب‌ها بوده است. پيامبر اسلام (ص) در برخورد خشونت آميز ديگران، نيز از قهر وخشونت بهره نگرفت: وقتي پيامبر (ص) در مكه براي دعوت مردم به خدا پرستي ظهور كرد، با عكس العمل شديد قريش مواجه شد قريش از هيچ گونه آزار وشكنجه، اهانت و افترا دريغ نورزيدند، واو را فردي كذّاب، ساحر، مجنون و… معرفي مي‌كردند …[ولي] عكس العمل پيامبر (ص) اين بود (اللهم اغفر لقومي بانهم لايعلمون..)

اما در بعد سیاست خارجی :  ایه مارکه ( لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوا کم فی الدین ..راه روشن را بما رهنمائی مکیند. چون اصول سیاست خارجی  اسلام شامل اصل توحید، اصل  عدم تسلط دیگران بر مسلمانان، اصل حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و اصل احترام متقابل بین المللی و نهایتاً اصل وفا به عهد در معاهدات وپیمانها می‌باشند که به وسیله مصداق‌های قرآنی مورد تأیید و تأکید قرار می‌گیردوخداوند ج.میفر ماید: لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ).خداوند شمارا از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه با شما در امر دين پيكار نكردند و شما را از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهى نمی كند" (" چرا كه خداوند عدالت‏پيشگان را دوست دارد" (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ).
" خدا شما را تنها از دوستى كسانى نهى می كند كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه و ديارتان آواره نمودند، يا كمك به بيرون راندن شما كردند آرى خدا شما را از هر گونه پيوند دوستى با اينها نهى می كند" (إِنَّما يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ وَ ظاهَرُوا عَلی  إِخْراجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ).
" و هر كس آنها را دوست دارد ظالم و ستمگر است" (وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ). که این روش میتواند مارا به أهداف سیاست خارجی اسلام که عبارت از یجاد حکومت واحد اسلامی در جهان.2.ایجاد عدالت اجتماعی.3.سعادت بشریت. 4.توسعه ارزش‌ها و آیین اسلام. 5.حفظ صلح و امنیت بین‌المللی. 6.ظلم ستیزی و منع جنگ و تجاوز است نزدیک سازد
 متأسفانه آناني كه اسلام ومسلمانان را متهم به خشونت كرده‌اند يا بين اين دو معناي خشونت خلط كرده ويا دين ستيزاني هستند كه كمر به نابودي دين اسلام بسته‌اند. از سوي ديگر آناني كه اسلام را دين خشونـت معرفي كرده‌اند وخود را پرچمداران تسامح وسهل انگاري مي‌دانند، خشونت گراترين انسان‌ها هستند..
نوت: در برخی تفاسیر آیات مدارا، همگرائی وهم پذیری انسانهارا قطع نظر از خصوصیات دینی و مذهبی با آیه پنجم سورۀ توبه(فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ) نسخ شده اما از آنجا ئیکه ممکن ومنطقی نیست هر مشرکی را ببینیم وبکشیم میگو ئیم تمام ایات غلظت وخشونت  مربوط به شرائط جنگ وتجاوز کفار ومشر کین است.
در نتیجه به این حقیقت میرسیم که وجود اندیشه های مختلف یک امر طبیعی بوده وقرآن کریم بر وجود تکثر اندیشه ها صحه میگذارد. وایات خشونت  مربوط به شرائط خاص دوران جنگ و.تجاوز کفار ومشرکین است.اینطور نیست که مشرکین را از خانه های شان بیرون آوریم وبکشیم ویا در راه ها ایشان را گلوله باران کنیم.برخی تفسیر ها متا ثر از نفوذ  ملاأ ومترف وزور مداران است .ورنه خداوند ج ایات فراوانی فرستاده که حد مارا بما معرفی میکند.واین ایات مفهوم وپیامی روشنی دارد نمیشود بخاطر تشویق به جنگ همه آیات قرآن را منسوخ شده اعلان کنیم.نعوذ بالله.در بسیاری موارد برخی مفسرین بخاطر تو جیه وتشویق  خشونت وجنگ ایات قرآن را مطابق خواست ارباب قدرت وسلطان وقت منسوخ معرفی کرده اند.که از خداوند ج پناه میخواهیم.خداوند ایات زیاد فرستاده که مارا از تفتیش عقیده وحاکمیت بر قلب دیگران بر حذر میدارد.
*لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی…)
*ولو شاء ربك لآمن من في الأرض كلهم جميعا أفأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين ().
وما كان لنفس أن تؤمن إلا بإذن الله ويجعل الرجس على الذين لا يعقلون () 
* [قال تعالى : (أفأنت تكره الناس ) أي : تلزمهم وتلجئهمحتى يكونوا مؤمنين )
يضل من يشاء ويهدي من يشاء فلا تذهب نفسك عليهم حسرات )
ليس عليك هداهم ولكن الله يهدي من يشاء ) [ البقرة : 272 ] ، 
لعلك باخع نفسك ألا يكونوا مؤمنين) [ الشعراء : 3 ] ،
إنك لا تهدي من أحببت ) [ القصص : 56 ] ،
 فإنما عليك البلاغ وعلينا الحساب ) [ الرعد : 40 ] ،
 فذكر إنما أنت مذكر لست عليهم بمصيطر ) [ الغاشية : 21