X

آرشیف

تعطیلی انجمن‌های فرهنگی در غور

شماری از شاعران و نویسندگان در غور می‌گویند که با روی‌کارآمدن طالبان، فعالیت‌های فرهنگی در این ولایت متوقف شده است.

آنان می‌گویند که در گذشته انجمن‌های فرهنگی و ادبی هر هفته گردهمایی داشتند و برنامه‌های شعری و نقد ادبی برگزار می‌کردند؛ اما اکنون از این برنامه‌ها خبری نیست.

امان‌‌الله وفایی، شاعر و نویسنده غوری می‌گوید: «اکنون ما حتا جایی برای نشستن و نقد و جلسه انجمن ادبی را نداریم. در گذشته ما هر هفته جلسه نقد و نظر را در ریاست اطلاعات و فرهنگ برگزار می‌کردیم».

او همچنین می‌افزاید شاعران و نویسندگان، بی‌کار و خانه‌نشین شده‌اند.

گل‌رحمان فراز، یکی دیگر از نویسندگان در غور می‌گوید که با روی‌کارآمدن طالبان، شاعران و نویسندگان کشور با مشکلات اقتصادی و روحی مواجه شده‌اند.

نویسندگان در غور می‌‌گویند که طالبان به فعالیت‌های فرهنگی و مدنی بی‌توجه هستند.

برخی دیگر از شاعران در ولایت غور می‌گویند که پس از تصرف قدرت توسط طالبان، به‌دلیل عدم حمایت و مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند آثار شعری شان را چاپ کنند.

آنان از حکومت طالبان و نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که از فعالان فرهنگی و مدنی حمایت کنند.

برخی از ساکنان غور فعالیت نهادهای مدنی را مؤثر می‌دانند و می‌گویند که این نهادها برای تحقق خواست مردم دادخواهی می‌کردند.

محمدعارف، از باشندگان غور می‌گوید: «در حکومت گذشته فعالان مدنی غور همواره دست به تظاهرات و دادخواهی زده و فعالیت‌های دولتی را نقد می‌کردند، اما با تسلط طالبان در کشور فعالیت‌های این نهادها متوقف شده و حالا هیچ فعالیتی انجام داده نمی‌توانند؛ به‌خاطر این‌که نمی‌توانند فعالیت کنند».

در همین حال، عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور می‌گوید که آنان برای حمایت از فعالان فرهنگی تلاش خواهند کرد.

او می‌گوید که به‌زودی برنامه‌های فرهنگی را نیز دایر خواهد کرد.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت غور با نشر اطلاعیه‌ای از شاعران و نویسندگان این ولایت خواسته که نام‌نویسی نموده و فعالیت‌های‌شان را ثبت کنند.

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.