X

آرشیف

مـطـبـوعــــــــــات

 

مطبوعات آزادي در رشد فكري هر جامعه نقش بي بديلي را ايفا مي كند . زيرا مردم را آگاه مي سازد رهبران را مسئول و پاسخ گو به بار مي آورد . بر همين اساس دموكراسي حضور مطبوعات آزاد را يك فرصت مي داند و آن را رشد داده و تقويت مي كند . در نظام هاي مبتني بر د موكراسي مطبوعات از حمايت قانون بهره مند مي باشد . افزون بر اين مطبوعات در بازنمايي حقوق سياسي اجتماعي و فرهنگي شهروندان نقش مهمي را بازي مي كند . و اعمال و رفتار دولت را در معرض افكار و انديشه هاي كنجكاوانه شهروندان و قضاوت مردم قرار مي دهد . به اين ترتيب مطبوعات نقش يك پل را ميان شهرو ندان و دولت بازي مي كند . اگر مطبو عات آزاد نباشند نظام هاي اقتدارگر هر گز حاضربه پاسخ گويي در برابر فكار و انديشه هيا عمومي نيستند با توجه به همين اهميت است كه موضوع آزادي مطبوعات د ربند 2 ماده 19 ميثاق بين المل حقوق مدني و سياسي مورد اهتمام قرار گرفته و بر حق آزادي و تحصيل و اشاعه اطلاعات و انكار از هر مجرا به صورت شفاهي و نوشتاري تاكيد شده است .
قانون اساسي افغانستان نيز به تاسي از ميثاق مذكور بر آزادي مطبو عات تاكيد كرده و در ماده سي و چهار چنين مقرر نموده است به هر افغان حق دارد ، مطابق به احكام قانون به طبح و نشر مطالب بدون ارايه قبلي آن به مقامات دولتي بپردازند. احكام مربوطه به مطابع راديو تلوزيون نشر مطبو عات و ساير و سايل ارتباط جمعي . البته در صورتي كه مطبو عات به تحريكات خصومت آميز قومي نژادي و مذهبي دامن بزنند دولتها مي توانند مانع فعاليت شان شو ند ماده (20) ميثاق در اين باره چنين مقرر مي دارد ( هرگونه تبليغ براي جنگ و هرگونه دعوت به كينه ملي نژادي يا مذهبي كه محرك تبعيض و مخاصمه يا اعمال زور باشد به موجب قانون ممنوع است).
 
ادامه دارد…….
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.