آرشیف

2015-6-25

jameghor

گزارش از سفر هیات ناتو در ولایت غور

دوشنبه مورخ 19/حوت سالی جاری
برای اولین بار قوماندان عموی  ناتو جنرال مکین همرای معاونین خویش ومشاورین بخش انکشافی ناتو در افغانستان  از ولایت غور دیدن نمودند .
  در معقر دفتر پی ارتی غور با والی غور سید اقبال منیب ، قوماندان امنیه  جنرال نورستانی و ریس امینت حیدبی الحاج محمد گل صدیقی  مسول سیاسی  دفتر یوناما به شکل تفصیلی ملاقات و صحبت همه جانبه نمودند .
در این جلسه سفیر لتوانیا در کابل و قوماندان پی ارتی غور و مشاورسیاسی پی اری غور نیز اشتراک داشتند .
هدف سفر قوماندان عمومی  ناتو بررسی از پیشرفتها  انکشافی و اوضاع امنیتی و مشکلات که در سری راه مردم غور قرار دارد بوده که در تفصیل با  مسولین ولایت غور  و مسول دفتر یونما به تفصیل صحبت نمودند .
والی غور در مورد چگونکی سفر خویش در کابل و از ملاقات های که با وزارت های مربوط نموده بودند به تفصیل به هیت ناتو تشریحات دادند و هم در مورد  مشکلات مردم غور نیز به طور فشرده صحبت نمودند در مورد مشکلات امنیتی ریس امینت غور و قوماندان امینه از کمبود پولیس و مشکلات شان اظهار داشتند .
مسول دفتر یونما آقای صدیقی  در مورد اینکه توجه دولت در این ولایت نهایت در طی چند سال در همه عرصه ناجیز بوده وحتی از 80 پروژه که باید از طریق وزارت های مربوطه ومطابق به  استراتیژی انکشافی افغانستان در ولایت غور در سال 1387 باید تطبیق میشد صرف 11 پروژه در غور تطبیق گردیده و یا در حالت تطبیق است که این مشکل مردم غور را کفایت نمیکند و هم مسول یونما علاوه نمود که مشکل اساسی مردم غور نداشتن راه مواصلتی که بتواند غور را به کابل و هرات وصل نماید ونداشتن میدان هوای درست که در  ایام زمستان مردم بتوانند به شهر های بزرگ دست رسی نماید مشکلات خویش را رفع نمایند به تفصیل تذکر داد .
وهم  در قسمت سفر هیت که از غور به کابل رفته  تحت ریاست جناب والی صاحب از وزارتهای مختلف  دیدن نمودند و هم مانند سابق از طرف وزارت های مختلف  و هم از طرف ریس صاحب جمهورو معاونین شان وعده داده شده که این وعده ها بعید به نظر میرسد زیرا بودجه انکشافی قبلا منظور گردیده است .
مسول یوناما علاوه نمود که امنیت غور به همکاری مردم غور تامین گردیده است بناعا ایجاب میکند ناتو بخصوص ایالات متحده امریکا و ملل متحد این همکاری مردم را بدیده قدرد ببینند و احترام بگذارند موقیت استراتیِژی غور خیلی مهم است .
وهم علاوه نمود که یوناما  در افغانستان مسول هماهنگی را  دارد و در غور بعضی از گروپهای مسلح مانع فعا لیتها ی موسسات میشوند توجه جدی قوای ناتو را آرزو نمود زیرا پولیس غور نمیتواند این مشکل را حل نماید .
قوماندان ناتو در مقابل چینن اظهار نمودند که هدف سفر ما ارزیابی از پیشرفتها و مشکلات که مردم محل به آن روبرو هستند میباشد و هم وظیفه ما آن است که موانع که در سری کار انکشافی میشود باید انرا از بین ببریم ما بطور جدی در باره آنکسانیکه سد راه کار موسسات میشوند  اقدام خواهیم نمود ووالی غور وعده سپرده که موضوع به تفصیل بدفتر شان گذارش خواهد داد .
در دومورد اساس یعنی ساختن سرک و میدان هوای باید قیر ریزی شود ووسعت بخشیده شود نیز به شکل جدی تیم پی ارتی غور کوشش دارد وما هم کوشش خواهیم کرد که این دومشکل اساسی مردم غور بزودی از بین برداشته شود.
وهم در تطبیق بشتر پروژهای انکشافی نیز ما توجه جدی خواهیم نمود و هم در اخیر تذکر دادند که ما میخواهیم از طریق شما به مردم افغانستان ومردم غور اطمنان بدهیم که قوای ناتو تا وقتکه امنیت صد در صد در افغانستان تامین نشود در افغانستان باقی خواهد ماند .هیت ساعت دونیم بجه بعداز ظهر غور را به قصد کابل ترک نمود.