آرشیف

2015-6-29

jameghor

برای ورزش ولایت غور متاسفیم

از طرف اعضای تیم فوتبال آزاد ولایت غور

به همه گان معلوم است که ورزش ضامن صحت وسلامتی است و باورزش کردن است که یک انسان سلامت جسمی ,فزیکی و روحی اش شاداب تر بوده و بخوبی میتواند بر کارهای روزمره اش فایق آید. هرگاه یک شخص از سلامتی کامل برخوردار باشد و بدن قوی و تنومند داشته باشد, بخوبی میتواند در برابر امراض مختلفه وحمله میکروب ها مقاومت نماید. با وجود که ورزش دارای این همه خوبی ها است و چقدر بر زندگی ما تاثیر به سزا دارد اما متاسفانه در غور باستان ورزش را بجز گپ بیهوده و ضیاع وقت چیزی دیگری فکر نمیکنند. کسی به اندازه نیم فیصد هم به ورزش در غور اهمیت نمیدهد و اگر کدام کسی گاهی وقت بنابر توصیه داکتر ویا برای سلامتی و توانائی جسم اقدام به ورزش کردن نماید از یکطرف زمینه ورزش برایش مساعد نیست و ازطرف دیگر به مسخره گرفته شده و برایش گفته میشود (بچه فلانی شکمش سیر شده که حالا خیزک خیزک میزند) خوب حالا خود تان قضاوت کنید در عصرکنونی وقرن 21 که  دنیا با فن آوری و تکنالوژی  جدید ومدرن اشنائی دارد و رفتن به سیارات دیگر را تجربه میکنند, ولی ما متاسفانه تا اکنون فرق بین ورزش و خیزک را درک نکرده ایم .امروز در کشور های خارجی مردم ملیارد ها دالر و یورو را به ورزش فوتبال سرمایه گذاری میکنند و بزرگترین در امد را از فوتبال کسب میکنند. و فوتبال را به عنوان بهترین و دلچسب ترین ورزش برگزیده اند اما در غور تاحال جوانان و نواسه های بااستعداد سلاطین گذشته به قوانین آن آشنائی ندارند که مارا دقیقا برمیگرداند به قرن 18 میلادی که فوتبال در انگلیس کشف و به نمایش گذاشته شد,واقعا جای شرم وتاسف است. امروز در لیگ های معتبر فوتبال اروپا وآسیا در بدن  ورزشکاران آله های مخصوص  نصب میکنند تا سرعت دوش بازیکن کیلومتر فی ساعت ,فزیکی ,ضربان قلب وغیره مشخصات بازیکنان را معلوم نماید اما در غور جوانان ما تا به حال با همان لباس عادی پیراهن تنبان و یا همرای دریشی کارشان داخل میدان میشوند. زمانی که یک مسابقه فوتبال در چمن ورزشی که بجز ریگ و خاک در ان چیزی دیده نمیشود برگذار میشود نخست مسئولین ورزش حاضر نمیباشند, دوم در حین بازی هستیم که سکل سوار از وسط میدان دونفره رد میشوند و دقیقا توپ با موتور سوار تصادم کرده یا سکل سوار به زمین می افتد ویا ورزشکار پا به توپ به سکل میخورد که نشان دهنده ضعف مسئولین این اداره میباشد. با دیدن و شنیدن چنین وضعی هرکه باشد تحت تاثیر قرار میگیرد.در غور از زمان های سابق تابحال به اندازه سر سوزن در ورزش تغیرات نیامده که ما جوانان کاملا ناامید شده ایم.کدام محل خاص برای تمرین  ویا آموزش قوانین فوتبال وجودندارد. نی مربی است که حداقل برای یکروز هم اگرشده جوانان را از قوانین روتین این ورزش که خیلی ساده هم است اگاه بسازد.صرف تعداد پنج و یا شش تیم بنام های ازاد, استقلال, پیروزی, میوند  در غور نیمه فعال میباشند که گاهی وقت از طرف امریت مواد ورزشی تهیه شده و گاهی خود بازیکنان برای خود توپ ولباس ورزشی میخرند. با وجودکه امریت ورزش  در غورفعال است اما واقعا فعالیت های آن چشمگیرنیست که  قناعت کننده باشد و در واقع مسئولین ورزشی این اداره میتوانند با کوشش بیشتر وضعیت را بهتر بسازند. سال یکبار در هرات مسابقات فوتبال زون غرب برگذار میشود و برای یکهفته ادامه دارد  که اشتراک در چنین مسابقات واقعا امادگی قبلی و جسمی روحی بازیکنان را نیاز دارد. برای اشتراک در چنین مسابقات مشکلات ذیل موجود است.

  •  عدم بودجه کافی که در ین مدت هزینه ومصارف ورزشکاران را مهیا سازدپوشد, چنانچه سال گذشته زمانی که تیم فوتبال غور از مسابقات زون غرب برمیگشت مدت چند ساعت در ولسوالی چشت ولایت هرات به خاطر نداشتن پول برای پرداختن  قیمت نان چاشت به هوتل منتظر میمانند وقرض میکنند.
  •   عدم دانش کافی ورزشی بازیکنان تیم ها. اکثریت از بازیکنان تیم ها اخلاق ورزشی ندارند و اغلبا در مسابقات سرکشی نموده باعث جنجال ها و سر و صداها میشوند.

راحل ها :
اگر امریت ورزشی غور باهماهنگی جوانان که از این مسائل آگاهی دارند بعضی اقدامات مشترک را انجام دهند بدون شک تغیرات قابل ملاحظه خواهد امد.

  1.   از طرف مقام ولایت به کمیته ملی المپیک افغانستان رسما این مشکلات راپور داده شود. وبرای مسئولین این اداره از طرف مرکز ورکشاپ های ورزشی دایرگردد تا این محترمین خودشان مسئولیت خودرا درک و به اساس لایحه وظایف  شان کارکنند.حد اقل چیزی خو از ورزش بفهمند.
  2.  نظارت قوی مقامات ولایت از بودجه و تخصیص این آمریت که چگونه  به مصرف رسیده و به چه مقیاس است.
  3.     هماهنگی این اداره با ارگان های نظامی که تخصیص و بودجه در رشته های ورزشی دارند.
  4.     راپوردادن تمام مشکلات ورزشی غور به کمیته ملی المپیک و درخواست همکاری همه جانبه برای تخصیص بودجه بیشتر.
  5.  ایجاد کمیته انظباطی در این آمریت :با ورزشکاران که بد اخلاقی میکنند و باعث بی نظمی در میدان ورزشی میشوند باید این کمیته  با  ورزشکار متخلف برخورد جدی نموده و برایش سخت ترین جزای ممکن که به قوانین ورزش مطابقت داشته باشد داده شود

دوستان عزیز باور کنید وضعیت ورزش غور از زمان های حکمروائی والیان گذشته آقایان افضلی ,احمدی و اقبال منیب  تاحال به همان وضع  سابق میباشد که  طی این چهار پنج سال هیچ نوع دست آوردی دیده نمیشود.طوریکه کار کرد والی جدید غور را درین مدت کم مبینیم و میشنویم تحسین بر انگیز وامیدوار کننده است. ما ورزشکاران ولایت غور در رشته های مختلف از جناب داکتر عبدالله هیواد که خود زاده این مرز و بوم است خواهشمندیم با در نظرداشت مشکلات ورزشکاران این ولایت توجه و فکر جدی به حال شان بکنند تا دست آوردی در بخش ورزشی هم داشته باشند. حتی ازغوریان خارج از کشور و جوانان که این مقوله را میخوانند خواهشمنیدیم  لطفا در قسمت زیر نظریات خویش را نوشته و یک را حل به حال فلاکت زده ورزشکاران غور پیداکنند.