X

آرشیف

چگونگی قهرمانی ملی بودن احمدشاه مسعود

 

در واقع همه اصول و یا ماده ها تا بندها و دیباچه یا مقدمه قانون اساسی برگرفته شده از منطق و استدلالات عقلی و بروز استکه محصول اراده جمعی مردمی یک مملکت می باشد. و حقوق و آزادی های شهروندان و مسوولیت تا پاسخگوی مجریان دولت را٬ ترسیم کرده است.

قانون اساسی ۱۳۸۲ که ریشه در قانون اساسی دهه دموکراسی ظاهرشاه و نظام نامه شاه امان الله خان دارد٬ مصداق برای قهرمانی احمد شاه مسعود بوده٬ که تاثیرگذاری و آزادی خواهی وی چون ارزش٬ برای نسل های آینده کشور میراث ارزشمندی می باشد.

اما پاسداری از ارزش ها و شخصیت های ملی در دوره بیست ساله جمهوریت به اهداف منافع خصوصی و شخصی که مسیر سمت و قوم را٬ نیز سیر می کرد٬ بود. و هیچ پدیده شوم در برابر تکریم نشدن احمد شاه مسعود بدتر از یارانش که پسا مسعود وارد صحنه سیاست شدند نبوده و نیست.

 

درنتیجه:

اکنون و نسل امروزی اگر در پی این ارزش ها و پاسداری آن٬ هستند: بایستی از چهره های منفور دوره جمهوریت که در قدرت بودند٬ تُهی شوند. ورنه نفرت افکار عمومی و وجدان جمعی در برابر آنها بطور روزافزون عمیق تر می شود. و محرکه های بیرونی به خصوص سیاست آمریکا برای افغانستان نیز٬ طالبان را نسبت به آنها ترجیح داده و بیدون شک حکومت قانون برای افغانستان٬ در آینده اگر شکل گیرد با موجودیت طالبان یا محوریت آن٬ انجام خواهد شد. و می توان یکی از دلایل عدم حکومت فراگیر یا حکومت قانون را٬ حضور منفور چهره های دوره جمهوریت در صحنه سیاست دانست.

 

محمدآصف فقیری

نویسنده و کارشناس ارشد حقوق عمومی

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.