X

آرشیف

چگونگی جمهوری سازی در افغانستان!

 

در حیطه جمهوریت سازی٬ تفکر انتقادی را٬ در برابر اسطوره سازی جامعه توده در قضایای سیاسی افغانستان به نتیجه مطلوب٬ در این نوشته خاتمه می دهیم.

 

تفکر انتقادی:

انتقاد از مبانی لامنتهی بودن توسعه و کیفیت٬ در اعمال مجریان٬ نیروی برق آسای هدف اندر اهداف می شود.

بطور مثال در ۲۰۱۴ قابل هضم بود٬ که اشرف غنی انتخابات را٬ در دور اول مغلوب و رفتن به دور دوم انتخاباتی مسبب اتحاد شوم و منفور بین تیم اشرف غنی و طالبان٬ به منظور غالب شدن و دربرگیری بیشتر رای٬ چون از مسیر قوم و سمت میشد که شد.

انتقاد وارده بالای تیم عبدالله عبدالله اینستکه: بجای دور دوم انتخابات و بعداً ریاست اجرایی٬ تعدیل نظام بسوی پارلمانی شدن را٬ نهادینه می کردند. و یا در صورت پا فشاری آمریکا به منظور رییس جمهور شدن غنی٬ تعدیل قانون اساسی ۱۳۸۲ جایگزینی ریاست اجرایه در غیر متمرکز شدن نظام اداری که به معنای فدرالیسم نیز نیست – تا مردم هر ولایت٬ والی شانرا انتخاب٬ که در ۲۰۲۱ تحویل دهی ولایات به طالبان توسط والی ها صورت نمی گرفت و ماهیتاً اقتدار مردمی عبدالله عبدالله نیز محفوظ و در سیر تعالی می شد…

 

اسطوره سازی جامعه توده:

چنان رهبر سیاسی توسط اطرافیان شان٬ اسطوره می شود٬ که تفکر انتقادی را چون معصیت و گناه به رهبر شان می دانند.

بطور مثال: عطا محمد نور در مبانی غزل خود می توانست٬ با والی مقرر شده مرکز٬ بسوی انتخابات درون ولایتی بلخ می رفت – و پسا انتخابات شفاف انتخاب والی٬ این جریان عرف سیاسی می شد٬ تا تحول تلخ ۲۰۲۱ صورت نمی گرفت. اما متاسفانه در اطراف عطا همه چاپلوس ها و اهل تملق جمع بود.

 

اکنون چرا:

چرا اکنون٬ از سفارتخانه ها٬ به هدف انتخاب رهبر تغییر افغانستان و شبه پارلمان بالای رهبر یا کمیته حقوقدانان را٬ انتخاب نکنیم؟

در صورتیکه اقدام نظامی توسط مبارزین بالای طالبان لازم شود٬ حملات نظامی در پای یک قوم و یک سمت و چند ولایت تمام نشود. که دشمنی های قومی بیدون شک زهر بی نهایت خطرناک می باشد.

با شکل گیری رهبریت و کمیته حقوقدانان٬ آجندای هر نشست چون دوحه و غیره را٬ با برگذاری همه پرسی های انترنتی در داخل و بیرون از مردم مشوره بگیریم – آیا این سیر جمهوریت سازی در برابر اسطوره سازی نیست؟

اسطوره سازی در واقع ماهیت منوکراسی یا یکتن پرستی در تضاد جمهوریت دانسته می شود.

 

درنتیجه:

جمهوری سازی فکری را٬ عبارت از معرفت علم و تفکر انتقادی در برابر اسطوره سازی تعریف می کنیم.

محمدآصف فقیری

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.