آرشیف

2015-6-21

نظیر ظفر

چهره هـــــــای جاودان در آزمون خوانش

کتاب چهره های جاودان در 337 صفحه با قطع و صحافت متوسط در کشور کانادا به چاپ رسیده که پشتی آن مزین با تصویریک پر که سمبول قلم نویسنده گی است و تصویر یک خانم در آخر صفحه آراسته شده است ؛ اسم نگارنده در با لای صفحه و عنوان کتاب در میانه قرار دارد.
کتاب چهره های جاودان با فهرست مندرجات به تر تیب الفبای فارسی دری ، تر تیب گردیده که در صفحه نخست با ذکر اسم پروردگار عقیده نویسنده توسط خودش ( ماریا دارو ) نوشته شده است 
درین کتاب از بانوان افغان تذکری دیده نمیشود چون نویسنده برای بانوان سر شناس افغان قبلا کتابی را به چاپ رسانده بود و از تکرار آن اجتناب نموده است .
در پشتی عقبی این کتاب یاد داشت مختصر نویسنده با آدرس اش و مرجع طبع کتاب دیده میشود .
معرفی نویسنده گان و شعرا و هنر مندان با اقتضای معلومات دست داشته نویسنده مهیا گردیده است و شناخت شخصی خود نویسنده و خاطرات پر بارش در مورد بعضی از شخصیت های ادبی و هنری ذوق خواننده را تحریک بیشتر به خوانش کتاب میدهد .
در کتاب چهره های جاودان زنده گینامه رجال سر شناس چون روان شاد میر غلام محمد غبار ؛استاد بر شنا؛ شفیع رهگذر؛ عبد الله افغانی نویس؛ محمد حیدر ژوبل ؛ استاد بهره ؛ استاد علی اصغر بشیر هروی؛استاد مشعل هروی ؛ صابر هروی و سایر شخصیت های دیگر فر هنگی معاصر بدون هیج نوع تبعیض و تفوق گنجانیده شده که اکثر از شخصیت های معاصر کسانی اند که از آتش جنگهای داخلی به کشور های مختلف دنیا متواری گردیده اند 
تقریظ این کتاب توسط شخصیت سر شناس فر هنگی کشور جناب استاد داکتر عنایت الله شهرانی با خلوص نیت و همه جانبه نگاشته شده است که گواه بر کار دانی نویسنده میکند.با وجودیکه تیراژ نشر آن کمتر است مگر تقاضای خواننده گان بیشتر از تیراژ آن است که مبین ضعف تمویل مالی نویسنده میباشد. زیرا مشکلات مالی هر نویسنده بخصوص نویسنده گان مهاجر در کشور های خارج باعث عدم چاپ آثارشان میگردد که این خود غنای معنوی ما را کمرنگ میسازد . شاید هم سوالی مطرح شود که چرا عده یی که باید اسمهای شان با سوانح شان درین کتاب میبود ؛ نیست ؛ بخاطریکه نویسنده در نحستین صفحه مقدماتی خود اشاره نموده که بعضی روی ملحوضات مختلفی که مد نظر داشتند از ارسال زنده گینامه و تصویر شان ابا ورزیدند مگر عده هم با درک رسالت نویسنده و همکاری متقابل با وی ؛ معلومات مفصل را جع به زنده گی و عملکرد های فر هنگی شان ارسال و کتاب چهره های جاودان را پر غنا گردانده اند.
کتاب قسمیکه نویسنده ( خانم ماریا دارو) وضحات داده اند تقریبا مدت چار سال را در بر گرفته تا بمعراج چاپ رسیده است و این یک کار بزرگ و با ارزش فر هنگیست که از توان هرکس پوره نیست ؛ آنهم در شرایط محدود خارج از کشور که همه تلاش برای دریافت قوت لایموت دارند و خانم دارو با تقبل تمام مشکلات مادی و معنوی توانسته اند خود را به هدف مقدس فر هنگی یعنی نشر چنین یک کتاب پر محتوا عیار سازد . من شخصا اولین بار کتابی را بمطالعه گرفتم که در آن از یک هموطن هنر مند اهل هنود افغانستانی یاد اورشده است ؛ این هنر مند محترم پران ناته غنیمت است که سا لیان دراز دوشادوش هنر مندان ما هنر نمایی داشتند و آنقدر مقرب قلوب همکارانش گردیده بود که روابط همکارانه رادیو به رفت و آمد های دوستانه فامیلی کشانده شد و این هنر مند که با صفای خاطر در پهلوی شغل تجارت ؛ هنرش را گرامی میداشت ؛ توانست از شهرت بسزایی مستفید گردد و با تحولات سیاسی و اجتماعی سر انجام این هنر مند از عملکرد های عده یی جبار هم شغل تجارت اش را ازدست میدهد و هم فرار را بر قرار ترجیع میدهد و به کشور هند پناه میبرد و در آنجا در سانحه جان به حق میسپارد ؛ نویسنده کتاب با تفصیل کلی این حکایت را مینگارد و آلام اجتماعی را بدون جانبداری بیان میکند و رسالت اش را صادقانه انجام میدهد .
در ختم کتاب سپاسگذاری نویسنده از افراد و اشخاصیکه وی را درین عرصه کمک نموده اند دیده میشود . در کتاب چهره های جاودان قیمت کتاب نوشته نشده چون قاطبه نویسنده گان ما از نوشتن قیمت کتاب خود داری میکنند .
چاپ این کتاب پر محتوا به زودی در شهر کابل صورت خواهد گرفت چون بودجه مالی نویسنده برای چاپ دوم کتاب به تیراژ بیشتر بسنده نیست بنا با همکاری فر هنگیان در کابل به چاپ خواهد رسید.
برای خانم ماریا دارو نویسنده توانا و حق بین مو فقیت های بیشتری ارزو مندم.