X

آرشیف

چند پیشنهادِ فرهنگی و اجتماعی در غور !

 

هر جامعه یی که خواسته باشد فرهنگش باقی و ماندگار بماند، میباست که به سیقل و جلایشِ مسایل فرهنگی خود کوشا باشد. فرهنگ ها و خُرده فرهنگ ها زمانی روبه زوال و نابودی میروند که به یاد فراموشی سپرده شوند. جهت زنده نگهداشتنِ داشته های فرهنگی از طروق مختلف میشود که مبارزه نمود. یکی ازین روش ها، مبارزه ی زبانی و گفتاری است. درین اواخر نامِ خدا طوری هویدا شده که شهروندانِ غور اعم از روحانیون و مکتبیون به شعر و مشاعره دستِ طولا و زبانِ گویایی دارند. مسایل فرهنگی همیش به نحوِ از انحا با داشته ها و باورهای مردم همراه است. این داشته ها میتواند ذهنی و فکری باشد ویا طبیعی و محیطی/اجتماعی. زبانِ شعر و ادب، بهترین گزینه برای هویت سازیست.

آنچه که در غور متاسفانه درموردش توجه صورت نگرفته و به آن کمتر اهمیت داده شده است، عدم احترام به نظریه ها و مفکوره های آحاد مردم و داشته های فرهنگی است. بیایید، قضیه را اینگونه بررسی نماییم:

  • میله گُل سرخ در بلخ که مُبَیَن پیوندِ بهار و زمستان و بهار و تابستان است، گذشته ازینکه یک میله یا جشنِ بهاریست، یک بزرگذاشت فرهنگی-محیطی/اجتماع و طبیعی نیز میباشد. گل سرخ عبارت از همان گل لاله است.
  • میله گل نارنج در ننگرهار نیز پیوند فرهنگی – محیطی/اجتماعی دارد.
  • میله انار در قندهار همچنین پیوندِ فرهنگی – محیطی/اجتماعی دارد.
  • میله پسته در بادغیس مشهور به پسته لیق نیز پیوندِ فرهنگی – محیطی/اجتماعی دارد.
  • میله گلِ ارغوان در پروان نیز پیوندِ فرهنگی – محیطی/اجتماعی دارد.
  • و ….

سال های متمادی همه تجربه کردیم و به چشمِ سر نظاره گر بودیم که در غور نه از سوی دولت های سرِ قدرت کدام برنامه ی آینده ساز جهت زنده نگهداشتن و احیای مسایل فرهنگی – اجتماعی انجام نشده است و نه هم از سوی کدام نهادِ فرهنگی و اجتماعی. آنچه که شاهدش در بعضی از ولایت های دیگر بوده ایم، نمایانگرِ این نکته است که شوربختانه غور به دستِ فراموشی/ها سپرده شده است. اگر ملت و دولت در غور منتظر باشند که کسی از ننگرهار، قندهار، کابل و مزار و هرات میآید و برایشان جشن میگیرد و به داشته های شان ارج مینهد که این خواب است و خیال و محال. پالایش موضوعات فرهنگی و اجتماعی متعلق به مردم و متولیان امورِ ساکن درین ولایت است.

در ولایت غور منهای اماکن تاریخی، داشته های تاریخی و طبیعی و محیطی/اجتماعی نیز است که میشود به شکلِ از اشکال در فرهنگ سازی غور و برجسته سازی هویتِ غوری ها کمک نماید. به گونه نمونه من به چند داشته ی طبیعی  و محیطی اشاره میکنم که با تدویر نمودنِ بزم ها و نشست های فرهنگی درین موارد، میشود که داشته های غور را برملا ساخت و به دیگران بهتر و بیشتر معرفی نمود:

  1. عسلِ ساغر: ساغر با داشتن میوه ها و گیاهانِ گونگون، از قدیم الایام زبان زدِ عام و خاص بوده است. درین میان بهی، خنجک و عسلِ ساغر بی نظیر اند. ولی، متاسفانه ازینکه این داشته های مهم و ارزشمند فقط در غور مکتوم مانده، محصور به غور شده اند. بیایید “میله ی عسلِ ساغر” را به راه اندازیم و شهدِ ساغر را از حالت مکتوم به حالتِ مکشوف برگردانیم.
  2. چهار مغز/جَوزِ غرچستان: درختِ چهار مغز به ولسوالی های مرغاب، چهارسده، غرچستان/شویج/الفاروق و الله یار به گونه ی وافر میروید. بیایید “میله ی چهارمغزِ غرچستان” را نهادینه سازیم.
  3. توتِ غرچستان: درختِ توت نیز در چندین ولسوالی غور میروید. منجمله در ولسوالی های مرغاب، شویج/غرچستان/الفاروق، الله یار و چهار سده. بیایید “میله ی توت غرچستان” را در غور برپا نماییم.
  4. زیره ی غور: زیره یکی از گیاهانِ خوش ذایقه و خوشبو میباشد. ازین گیاهِ مفید در غذا و چای استفاده صورت میگیرد و به غذاها رایحه ی بهتر میبخشد. بیایید “میله ی زیره ی غور” را ماندگار سازیم.

در جریان بیست سال گذشته الی اکنون شاهد بوده ایم که نشست های متعددی تحت نامِ “شبِ شعر” در غور برگزار میگردد و درین بزم ها؛ شعرا و شخصیت های فرهنگی غور، سروده های خویش را به خوانش گرفته و باعث گرم شدنِ محفل و سرگرمی دیگران میشده اند. اما، نکته اساسی اینست که درین میان هیچگونه پیوندِ فرهنگی – اجتماعی مشاهده نشده است. فقط به این اکتفا شده است که “شبِ شعر” برگزار شد. به نظرِ من، در فحوای هر مجلس و محفلِ اگر به مسایل فوق الذکر ویا دیگر مسایل که به نحوِ از انحا بتواند احیاگرِ مسایل فرهنگی و اجتماعی غور باشد، توجه شود؛ کاری قابل قدر و ستودنیست.

 

بااحترام

غلام رسول مبین

چغچران؛ غور

سه شنبه، 12 سرطان 1403 هجری شمسی.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.