آرشیف

2016-11-7

احمد سعیدی

پیامد نقش سعودی بر مدارس دینی افغانستان

کشور عربستان سعودی طور سنتی وطبیعی بخاطر موجودیت حر مین شریفین در آن سر زمین  در بین مسلمانان جهان از موقعیت ویزۀ بنام تبرک وقدسیت قرار داشت، وبسیاری از مسلمانان در کشمکش ها ومشکلات ذات البینی ویا بیرونی از کمک های تشریفاتی وسیاسی عربستان سعودی بهره میگرفتند.اما وابستگی بیش از حد برخی کشور ها به عربستان سعودی چینل ها وچشمه های افراط گرائی وحتی وابستگی به القاعده را فوران بیشتر داده واگر به تاریخ ونوع ارتباط پاکستان به عربستان سعودی نگاه کنیم این حقیقت از تحقیق وتوضیح بی نیاز است وبطور واضح دیده میشود که این همه افراط گری ریشه در نوع تفکر وهابی گری از نوع عربستان سعودی دارد وحالا درین نوشته به زمزمه ها وبگو نگوی های وابسته سازی شورای علمای افغانستان مدارس دینی این کشور به عربستان سعودی وپیامد های آن اشاره میکنیم.
نزدیکی عربستان سعودی وافغانستان:
بعد از آقای حامد کرزی حکومت جناب اشرف غنی وارکان آن بیشترین ارتباط را با عربستان سعودی دارد و حتی داکتر اشرف غنی رئیس جمهور روابط خود با ایران  کشور همسایه افغانستان را از دید وعینک عربستان سعودی عیار میکند.اینکه جناب اشرف غنی در زمان حج عمره چه وعده های به عربستان سعودی داده است درست مشخص نیست فقط طرز خرام ونوع سیاست گزاری های آن در منطقه حکایت از نزدیکی بیش از حدی دارد که در دعوت اخیر از داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به سعودی بیشتر بر جسته شد وفهمیده شد که سعودی بخاطر جبران شکست خورده خود در یمن و سوریه میخواهد تمام جهت های افغانستان را با خود داشته باشد وتلاش های غیر مرئی را در جهت راه یابی به مسائل درونی افغانستان واستفاده از ظرفیت ها وفرصت ها درین زمینه انجام داده است که صلح حکومت و حدت ملی با جناب گلبدین حکمتیار یکی ازین تلاشهاست.وحالا در صدد وابسته سازی کل مدارس دینی افغانستان به سعودی است.اشتباه بزرگ را که پاکستان در زمان جنرال ضیا الحق مرتکب گردید سپردن تمام مدارس دینی آن کشور بشمول مصارف همه جانبه شان به عربستان سعودی بود از همان زمان که سرپرستی مدارس پاکستان بدست عربستان سعودی افتاد  اندیشه های سلفی و وهابی در هر نقطه ای از پاکستان ریشه دواند و تا کنون نه تنها افغانستان بلکه پاکستان و کشور های دیگر در آتش جنگ و افراط گری همین سیاست میسوزند این همان تحفه ای سر مایه گزاری است که در عهد جنرال ضیاء الحق پایه گذاری شده  وحال لشکر های فراوان در آن سر زمین دارد که شرق تا غرب را تهدید میکند.واین گروپ های افراطی نامهای مختلف بازهم وابسته به کمک های سعودی اند که یکجا با ایالات متحده ازین نیرو ها در مسائل مختلف جهت حفظ توازن قدرت استفاده میکنند. اطلاعات وجود دارد که وزارت حج و اوقاف افغانستان توافق کرده با عربستان سعودی تا بعد از این کشور سعودی مصارف شورای علمای افغانستان و مدارس دینی افغانستان را بپردازد آنچه که از پاکستان آموخته ایم باید در این مورد محتاطانه گام برداریم به باور من
روابط سعودی با افغانستان جبران شکست در یمن است
عربستان سعودی میخواهد بر مساجد ومدارس دینی افغانستان سر مایه گزاری کند ودر آینده ازین نیرو به نفع خود استفاده کند وحتی نیروی پیاده نظام در جهت کو بیدن حوثی ها که امروز با پر تاب موشک دیوار های مکه را نشانه گرفته اند بنا بر گزارش وزارت حج و اوقاف در حدود یکصد و ده هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد. رهبری این مساجد به دست بیش از دو صد  هزار ملا و موذن است. بنا بر آمار های وزارت حج  واوقاف  حدود 900 مدرسه دینی در سراسر کشور فعالیت می کند اگر در هر مدسه ده شاگرد مصروف درس باشد  در این مدارس در حدود ده هزار طلبه مشغول تدریس است. آمار وزارت حج و اوقاف تنها شامل مساجد، ملا امامان و مدارسِ می شود که توسط این وزارت ثبت و راجستر شده است. اما مساجد و مدارس زیادی در سراسر کشور وجود دارد که تنها ارتباط با کشور های بیرونی دارد و منابع و نیازمندی های شان از سوی کشور های بیرونی تمویل می شود.خصوصا مدارس دینی که از طرف نهاد های خصوصی بشکل افراطی درس داده میشود وامامان از پشت پرده به دختران درس میدهند ونمونه های آن در بغلان وقندز  وهرات بیشتر از هر جای دیگر است بنابراین، آمار مذکور نشان میدهد که به چه تعداد نیرو های افراطی در حال سپردن بدام وهابیت وبعد القاعده است.واگر وضع بدین منوال ادامه پیدا کند اوضاع به سرعت به نفع القاعده وتروریزم تغییر میکند چون عربستان سعودی در دراز مدت نیرو های کار دارد که در گوشه گوشه دنیا علیه گسترش تشیع مبارزه کند که تنور جنگ مذهبی را در افغانستان نیز داغ میسازد.
نقش اما مان ومدارس جامعه سنتی افغانستان  : حکومت افغانستان با ضعف جامعه شناسی در حال ارتکاب یک اشتباه بزرگ بزرگ است .جامعه افغانستان یک جامعه سنتی محسوب می شود. از این لحاظ، مساجد و مدارس نقش برجسته در فرایند اجتماعی شدن انسان ها دارد. حد اقل در قریه ها وقصبات افغانستان تا هنوز مساجد و مدارس یکی از عوامل اجتماعی کردن انسان ها محسوب می شود. از آنجایی که انسان ها در فرایند اجتماعی شدن ارزش ها، هنجار ها و نقش های مختلف را می آموزد بنابراین، نقش آن ها در ایجاد صلح و ثبات و بی ثباتی  خیلی اساسی  وحیاتی است وما این نیرو هارا عملا به دشمنان افغانستان میسپاریم.
:حکومت های افغانستان این مشکل را دارند که نتوانسته اند به اندازه یک ملا امام در قریه نفوذ وصلاحیت داشته باشند.،وهمچنان ملا امامان مساجد و مدرسین مدارس موقعیت های اجتماعی برتر نسبت به مردم عادی دارد. به گونه‏ای که رفتار ها و کنش های ملا امامان و مدرسین مدارس دینی الگوی رفتاری برای مردم عادی محسوب می شود. بنابراین، تندروی و افراط گرایی ملا امامان و مدرسین مدارس دینی تاثیری بر رفتار های دانش آموزان مدارس دینی و مردم عادی می گذارد.اگر ملای های افغانستان از طرف بیگانه ها حمایت وکنترول شود در حقیقت جامعه ملیونی افغانستان از طرف بیگانه ها کنترول میشود. بنابراین، همانطوریکه نقش ملاامامان و روحانیون دینی در دست یابی به صلح پایدار و حفظ ثبات اساسی و جدی به نظر میرسد در بی ثباتی وبحران آفرینی نیز اثر خودرا دارد بناءٌ از حکومت افغانستان مجدانه میخواهیم تا درین زمینه محطاط بود اینده افغانستان را در نظر بگیرد.