X

آرشیف

هفت و هشت ثور به یک روایت دیگر! 

 

تغیرات و تحولات در جوامع بشری و نیرو ها و استقامت دهنده  در آن با اهداف ، تاکتیک ها و ستراتیژی های مختلف، قرار گرفته و مختلف عمل میکنند. تاکتیک ها و ستراتیژی ها و در داخل تاکتیک ها استراتیژی های محدود ګاهی در استقامت اهداف بزرګ سوق میشوند و ګاهی هم عملا موارد أند و عملا به وقوع میپوندند که استراتیژی ها قربانی تاکتیک ها میشوند. ( خروج فزیکی ، زمینی أخیر آمریکا از افغانستان). این موارد و حالات  گاه به خواست ما و گاه به اساس عوامل بالاتر از خواست ما مسایل و حوادث را استقامت میدهند. اینکه خواست چه بود و در عمل چه شد، بحث قابل تعمق نیز هست که هر حالت ضرورت به موشکافی های مشخص یافتن ملامت و سلامت  نیز مطرح است و درین استقامت رفتن به روش و راه جدا کردن مسؤولیت اخلاقی، وجدانی، دینی، سیاسی، و جنایی بس مهم و ضرورت است. نداشتن شهامت دید نقادانه با در نظر داشت  تفکیک این مسؤولیتها و نداشتن شهامت اعتراف نقادانه به ګذشته و از جمله به ګذشتهٔ خود مشکل ما را به خاطر امروز و فردای ما جدی تر میسازد. 

 

در یک دید ګاه دیګر و متفاوت ضرورت و اهداف هفت ۱۳۵۷و هشت ثور ۱۳۷۱و ضرورت های شعاری و بازیګران آن به اساس و تحت تاثیر چه عوامل خوب و خراب درین میان موقف داشتند و نقش بازی کردند، چه اهداف خېر داشتند و به چه اهداف شر قرار ګرفتند و یاقرار داده شدند، برای فردای هریک ما منحیث ساکت و غیر فعال، منحیت چک چکی، منحیث مفردات جز بخش امواج شدن، منحیث فعالین و مجریان امواج را استقامت دادن، و بالاخره بازیګران نقش های معین فوق و دید نقادانه به آن برای هریک ما سخت مهم است! 

ما عادت داریم و خوش داریم، بشنویم:« حق بګو خو به نفع من! » ، حق ګویی و حق شنویی ما تا حد خوش آیند بودن و خوش آمدن ما از آن منحصر میماند! اما هست افرادیکه از آن فراتر میروند و شهامت قبول مسؤولیت دارند. هست موارد یکه  اګر باز زنده شوند، دیدن بعضی موقف های دیروز را در زندګی خود انتخاب نمی کردند و یا دیدن آنرا دیدن نمی خواستند بوقوع بپیوندد! اینکه از موضع مشخص چه هدف داشتند و در عمل چه شد و يا با انتخاب شان چه شده میتوانست و بنا بران حد اقل برای قضاوت خود شان به نحوی مبرر دارند، معذور و یا مسؤول شناخته میشوند، جوانب قضایای اند که جدا قابل دقت و ممد شهامت دید نقادانه ما را برای فردای خوب و تلافی لغزش ها کمک و استقامت خوب داده میتواند و میدهد! 

با چنین مقدمهٔ در عمل هشت ثور ادامهٔ هفت ثور شد و ما درین امواج عملا قرار ګرفتیم! هیچ کس و هیچ مرجع تولد شده و بالغ درین زمان نمی تواند خود را با تفکیک تخلف، اخلاقی، وجدانی، موقف فعال و غیر فعال، کف زننده، ساکت و ګرداننده، مسؤولیت اخلاقی و سیاسی، مسؤولیت جنایی و …. و قبول جز و یا کل این مسؤولیتها خود را برائت دهد. تلاش برای برائت مطلق خود و یا همه را در یک جوال انداختن، کنتر پرودکتیف و تأثیرات منفی و معکوس دارند! 

موارد اینکه ما قربانی دسایس دیګرانیم، به هیچ صورت کم جلوه داده مسؤولیت ما دربن میان نیست!

لذا انګیزه و برنامه هرچه بود اما در عمل هشت  ثور ادامهٔ هفت ثور شد! 

به یقین که جهاد و مجاهدت، قربانی ها و عرق ریزی های مردم افغانستان و فراموش کردن قهرمانی های انفرادی افراد و عدهٔ از مجاهدین و جهاد بر حق ملت مجاهدپرور ما، غیر قابل انکار بود و هست! یکسره همه و هر چیز را در هفت و هشت ثور منفی تلقی کردند و انګاشتن نه انصاف و نه معقول و نه هم برای فردای ما، خوب است! 

اما دید آشتی ناپذیری طبقاتی، تعریف دولت در کتاب : دولت و انقلاب و درسهای از کمون پاریس و … به جز اشک، خون و باروت به بار آورده نمی تواند و نه آورد! 

و ها جوامع بشری و مقارنهٔ اروپا با دین و مذهب غیر اسلامی و با تأریخ و کلچر مربوط و مختص به خود شان در موارد قیاس مع الفارق و غیر قابل مقایسه  هم اند! 

مسئلهٔ اینکه قانون مندی ها در علوم طبعی و علوم اجتماعی به میتود های دررموارد متفاوت اند و در علوم اجتماعی اکثر به اساس ستاتیستیک و احصایه ګیری های رقم زده میشوند و ممکن قاعدهذو قانون در ۵۰ مورد یک قانونمندی و در مورد ۵۱ قانونمندی دیګر عمل کند، نیز با احتیاط تحت الذهن داشت! 

با یک تعبیر آشتی ناپذیری خشو و سنو و آشتی ناپذیری طبقانی با دیدګاه های چپی و دید آشتی پذیری طبقاتی در قرن بیسو یکم و واقع نه شدن فکر که در همه چیز طبقات و مبارزات طبقاتی است و بعد سرمایه داری سه مرحله دارد و آخرین مرحله امپریالیزم است که به انقلاب سوسیالستی میانجامدو … مارا  وامیدارد که جذم های معین در علوم اجتماعی با موقف متفاوت، قانونمندی ها و شناختهای متفاوت داشته میتواند و دارند! 

 

با چنین دید باید به مسایل نګاه داشت و جایګاه مسؤولانهٔ خود رادرک و شناخت و با یک دید مثبت و نیک و با عزم و تعهد جدید خدمت،  به فردا و تعهدات نیک به فردا و ادای رسالت درین میان با دید باز، عاری از عقد رفت! ماندن در دیروز وګریه به دیروز و شیر ریخته کار و مشکل ما را

حل نمی کند!!

به أمید فردای روشن و انسجام تمام نیرو های سالم، خېر خواه و خیر اندیش ادای رسالت میکنیم. 

الهی ما را هدایت نیکی کن و توان ادای رسالت ده!

آمین

داکتر صلاح الدین  سعیدی 

۲۸/۰۴/۲۰۲۴ 

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.