آرشیف

2015-6-2

محمد اسحاق ثنا

نگاهی گذرا برکتاب جدید شگوفه هـــــای ادب
 
 

خوننده گان گرامی !

 بی هیچ تردیدی قوام و بقای هر ملت بسته گی به فرهنگ – ادب و زبان آن ملت دارد . هرگاه قومی با فرهنگ و زبان و داشته های فرهنگی خویش بیگانه گردد و ارتباط او با گذشته های فرهنگی اعم از شعر ، نظم و نثر و غیره قطع شود ، واضح است که این ملت ، هویت خود را از دست داده و آن ملتی خواهد بود که چون درختی که ریشه بر زمین ندارد و با هجوم تند بادی از جای می بر آید و خشک میشود.

 خوشا به حال ملتی که چنان دانشمندان، محققان ، پژوهشگران و نویسنده گانی دارد که شب و روز ، در پی رشد فرهنگی ملت خود بوده ، و در بار وری زبان و ادبیات ملت خود است و نمی خواهد داشته های فرهنگی اش به خشکه و چون درخت بی بار نهایتاً از ثمر بماند .

 

 یکی از این فرهنگ دوستان کشور ، جناب دانشمند گرامی ، شاعر ذوالسانین ، محقق و پژوهشگر و ژورنالیست با سابقه، محترم استاد الحاج دکتور فیض الله ایماق است که ، در نزدیکی به ادامه ی آفرینشهای قبلی که معرفی همه ای اینها در این جا مقدور نیست ، دست به چاپ کتاب جدیدی تحت عنوان « شگوفه های ادب » که مشتمل بر تک بیتی ها ، دوبیتی ها و رباعیات زبان دری، پښتو ، تورکی اوزبیکی ، تورکی تورکمنی ، تورکی تاتاری و تورکی آذری یازیده و آنرا به حجم بزرگ در « ۷۱۶» برگ یا صفحه با قطع و صحافت خیلی زیبا و با کاغذ سفید درجه اول ، در « بنیاد فرهنگی غضنفر » به چاپ رسانده که دارای این مشخصات است :

نام کتاب : «شگوفه های ادب »

مشتمل بر تک بیتی ها ، دو بیتی ها ، رباعیات گلچین دری ، پښتو و تورکی،

 ناشر : « بنیاد فرهنگی غضنفر »،

، تاریخ نشر : سال ۱۳۹۳ خورشیدی

 محل نشر : کابل – افغانستان ،

طراحی پشتی کتاب: پوهاند زاهدی و علیشیر ایماق،

 تیراژ : ۵۰۰ جلد

 علاوه بر آن ، دو تقریظ بر این کتاب به خامه ی محترم شاعر ذواللسانین استاد محمد امین متین اندخویی و دیگری به قلم نویسنده ٔ آگاه و پر تلاش جناب همایون باختریانی و پیشگفتار هم به قلم خود گرد آورنده ٔ کتاب به چشم میخورد. گفتنیست هر یک از این نوشته ها، در جای خود قابل مطالعه است .

 در اینجا ، یکبار دیگر ، همچنانکه در معرفی کتاب دیگر استاد ایماق که توأم با همین عنوان کتاب به نام « سوز دل » جدیداً اشاعه یافته ، یاد آوری نموده بودم ، اینک بار دیگر به حسن تکرار خاطر نشان میسازم که همین کتاب و ۳ عنوان کتاب دیگر استاد ایماق ، همه از جانب بنیاد فرهنگی غضنفر با قطع و صحافت زیبا با کاغذ اعلی ، در شهر کابل اقبال چاپ یافته است . لازم دیده میشود از بنیاد فرهنگی غضنفر تحت سرپرستی محترم دکتور حسن بانو غضنفر و زیر پیشین امور زنان و محترم الحاج محمد یوسف غضنفر نماینده ی مردم در پارلمان کشور که در طبع و نشر ۴ عنوان کتاب استاد ایماق از هیچگونه همکاری و همیاری دریغ نکرده و هر چهار عنوان کتاب مذکور که مجموعاً به « ۲۰۰۰» جلد میرسد ، همه به صورت مجانی چاپ نموده و از جانبی هم صد جلد از این کتب چاپ شده را به مصرف شخصی خویش از کابل به آدرس استاد ایماق به شهر تورنتو ی کانادا ذریعه ٔ پست گسیل داشته است . گفتنیست بنیاد غضنفر متباقی کتب را نظر به لیستی که استاد ایماق تهیه دیده در اختیار بنیاد غضنفر گذارده بود ، به کتابخانه های مرکز و ولایات کشور ، ادبا ، نویسنده گان و قلم بدستان کشور، طور رایگان توزیع گردیده است .

 من منحیث خواننده این کتب ، این کار فرهنگی بنیاد غضنفر ر ادر رأس محترم حسن بانو غضنفر و حاجی صاحب محمد یوسف را می ستایم و در تمام عرصه های زنده گی برایشان موفقیت و سعادت از بارگاه ایزد متعال مسلٔت دارم .

 باید گفت در مورد کار و تلاش استاد دانشمند جناب دکتور فیض الله ایماق باید یاد آور شوم که :

 استاد- در ترتیب و تنظیم اشعار، با حوصله مندی تام ، سرود های هر زبان را به ترتیب الفبا باتمام رسانیده اند که این کار ، مشکل کسانی را که در مشاعره ها ی تلویزیونی ، رادیویی و یا هم در مکاتب بین شاگردان صورت میگیرد آسانتر میسازد . همچنان همه اشعار انتخاب شده در این کتاب بصورت عموم از اشعار شعرای مطرح کلاسیک و معاصر انتخاب شده که نمونه ای دیگر از محتویات بارز این کتاب است. اگر از واقعیت نگذریم استاد ایماق در این نقطه ٔ زمانی ، با چاپ نمونه های شگوفه های ادبی ملت های ساکن افغانستان ، وحدت و همدلی را بین ایشان ایجاد خواهد کرد .

 باید یاد آور شد که استاد ایماق از سالها باینطرف مینویسد ، شعر میگوید، تحقیق میکند و در رشد و احیای فرهنگ و زبان مردم خود کوشاست.

 استاد ایماق شخصیست فروتن ، خوش برخورد و شیرین گفتار. او در زمینه ادبیات شفاهی و عامیانه مردم سالهاست که کار چشمگیری انجام داده ، همچنان راه خود را ادامه خواهد داد و همچنان او همیشه از ملت خود جدا نبوده و بی درد وطن زنده گی نکرده است. او در سال ۲۰۱۰ میلادی در حدود ۴۰۰ جلد کتب ارزشمند کتابخانه ٔ شخصی خود راکه طی سالیان متمادی از داخل و خارج کشور خریداری کرده بود ، به کتابخانه ٔ عامه ٔ کابل اهدأ کرده است که خبرآن در وقت و زمانش در میدیای داخلی و خارجی انعکاس یافت. عشق به وطن ، عشق به انسان ، عشق به فامیل و اولاد و عشق به عدالتی که خدای بزرگ تاییدگرش بود ، زنده گی کرده و به مقدس ترین شیوه به پاکی قدم و قلم جنبانده است. وفا به عهد یکی دیگر از صفات خاصه ٔ این دانشمند است.او از غیبت و سخن چینی سخت دوری گزیده ، میگوید:

 « اگر سخن کسی را به دیگری میرسانی ، در برابر آن ، سخن شنو ، برایت پولی نمیپردازد،بر خلاف، اگر کسی از افشای راز و اسرارش آگاهی حاصل کند ، از تو تا ابد ناراض خواهد بود.پس چرا انسان از خاطر هیچ مفادی، مرتکب چنین کار ضد انسانی شود. واز طرف دیگر ، غیبت و سخن چینی در دین اسلام حرام بوده ، گناه نابخشودنی محسوب میشود ».

 در فرجام با این نوشته ٔ کوتاه و مختصر امید خواندن این مجموعه را برای شما خواننده گان ارجمند جدأ توصیه میکنم . نهایتاً چاپ این اثر را به تمام علاقمندان کتاب از صمیم دل تبریک گفته و برای استاد ایماق طول عمر و سعادت دارین از خداوند « ج » استدعا دارم و بحسن ختام ،این سرودهٔ شاعر ذواللسانین استاد متین اندخویی را که در شروع تقریظ در بارهٔ کتاب « شگوفه های ادب » نوشته ، به زمزمه میگیرم و میگویم :

« ایماق » ! تویی عاقل و فرزانه ٔ ما
از مهر تو خُرّم است کاشانهٔ ما

در هر دو  جهان  خدا  بتو لطف کند
این  است  مرامِِ  دلِِ دیوانه ٔ ما