X

آرشیف

نگاهی به مجلۀ شورای ولایتی غور

شمارۀ ماه سنبلۀ مجلۀ « ارادۀ مردم» ارگان نشراتی شورای ولایتی غور، در هفتۀ دوم ماه جدی ، یعنی با بیشتر از چهار ماه تأخیر، در چغچران در دسترس خوانندگان قرار گرفت. نفس نشر مجله و بازتاب کارکرد ها و دست آورد های شورای ولایتی و همین طور رسانیدن پیام نمایندگان به مردم، یک امر نیک و پسندیده و یک اقدام ضروری و مهم است که باید به آن قدر گذاشت. کیفیت ظاهری چاپ و نوعیت کاغذ و رنگ و طرح مجله هم زیبا و تاحدودی تجملی است و روی همرفته، شکل و شمایل مرغوبی دارد. عکس ها وتصاویر گوناگونی هم ، از جلسات و گردهمایی های مختلف شورا در این مجله به نشر رسیده است که مخصوصا از رهگذر ماندگاری وثبت این تصاویر در تاریخ شورای ولایتی غور، یک گام خوب و با ارزش به حساب می آید.
از نکات مثبت و نکات قوت مجلۀ « ارادۀ مردم » که زیاد هم هست ، اگر بگذریم و به خاطر بهبود آن در آینده ، بیاییم روی نارسایی ها و نکات به اصطلاح ضعیف انگشت بگذاریم ، این ضعف ها و کم توجهی ها را در دوبخش می توان بررسی کرد. یکی در بخش مسایل شکلی و فورمی و دیگری در قسمت مباحث درونمایه ای و محتوایی.
نخست به صورت شماره وار مواردی را که از لحاظ شکلی و صوری می توانست به سادگی بهتر ازین باشد ، برمی شماریم و بعد ازآن می رسیم به مسایل محتوایی:

1- نخستین موردی که می توان به آن اشاره کرد ، تأخیر در چاپ مجله است و همانگونه که عرض شد چیزی کم ، پنج ماه تأخیر دارد و تمام مطالب آن تازگی خویش را ازدست داده اند.

2- طرح جلد مجله در کنار مرغوبیتی که دارد ، بیش از اندازه شلوغ و بیروبار به نظر می رسد. به طور نمونه گذاشتن پنج قطعه عکس تقریبا مشابه ، در پشت جلد در کنار قلب و گل و آرم ، واقعا کمی اسراف و پرخرجی شمرده می شود. از جانب دیگر سه سطری که به زبان انگلیسی شامل ایمیل آدرس و نشانی ویب سایت شورا در قسمت پایین روی جلد مجله ، گذاشته شده نوع فونت (قلم) آن تاحدودی ناخوانا و پیچیده است و به سادگی برای مخاطب معمولی قابل فهم نیست.

3- کاغذ براق و گلاسه که برگهای داخلی مجله ازآن شکل گرفته ، هرچند زیبا و تجملی هست ؛ اما خیلی گران و پرهزینه است و برای تمویل کننده شاید چندان راحت تمام نشود. اگر برگ های مجله از کاغذ معمولی می بود ، نرخ آن می توانست خیلی ارزان تر از هزینۀ فعلی باشد و پرداخت آن برای دونر ، زیاد سنگین نباشد.

4- اسراف وسخاوتی که در کاربرد عکس های پشت جلد به کار گرفته شده ، در صفحات داخلی نیز، با رونق بیشتر جریان دارد.( 12 قطعه در جلد داخلی) زمانی که ازین منظر و ازین زاویه به مجله نگاه کنیم ، بیشتر از اینکه کار ما به مجله شباهت داشته باشد به آلبوم عکس یادگاری می ماند. هرچند می گویند یک تصویر هزار کلمه را می رساند ؛ اما اگر از این کلمات هزارتایی ، پی در پی استفاده کنیم ، شاید کمی پرحرفی به حساب بیاید و باعث ملال مخاطب گردد.

5- عناوین و تیتر های مقاله ها یا به تعبیر دقیق تر گزارش ها، خرد تر و ریز تر از حد معمول هستند و شباهتی چندانی به عناوین مقالات مجله ها ندارند. خطوط « هیدر وفوتر» که در تمام صفحات مجله تکرار می شود ، در حقیقت درشت ترین فونتی است که با سایه در روی صفحه چهره نمایی می کند و عنوان های نوشته ها را تحت الشعاع قرار می دهد.

6- فونتی ( قلم) که در نگارش مقاله ها از آن استفاده شده ، همان فونت کلیشه ای « آریل» است که بدون در نظر گرفتن فاصلۀ مناسب به کار گرفته شده و نوشته ها را بدخوان تر ساخته است. این فونت در روزنامه ها و مجله ها در حال حاضر اصلا رایج نیست و فقط کسانی از آن استفاده می کنند که فونت های زبان فارسی در کمپیوتر شان موجود نباشد.

7- از لحاظ ویژگی های درست نویسی ونگارشی ، در حقیقت کم توجهی های بسیاری در مجلۀ ارادۀ مردم پیش آمده است و نشان می دهد که اصلا روی این نکات عنایتی صورت نگرفته است. گذشته از این، اشتباهات تایپی فراوان ، فاصله های بجا وبیجا و غلطی های املایی بیسیار، از مسایل دیگری است که به کیفیت کار صدمه وارد کرده است. به طور نمونه در صفحه هفتم مجله کلمه های :« فیصله» ، « مهم» ، « برگزار» ، « فراروی» و« گفتند» به صورت: فیضله، مهیم، فراه رای و گفتن ، درج شده است.

از نظر محتوا و درونمایه نیز مجلۀ ارادۀ مردم نارسایی ها وضعف های دارد که به برخی از آنها به صورت بسیار گذرا اشاره می شود:

1- از جملۀ 23 عنوانی که در فهرست مطالب مجله درج شده است 19 مورد آن ( 83%) را جلسۀ فلان و جلسۀ فلان تشکیل می دهد. معنای این سخن آن است که اکثریت صفحات مجله را گزارش ها و صورت جلسه های معمولی پر می کند و مجله را بیشتر از اینکه یک کار رسانه ای باشد ، به شکل یک راپور معمول دولتی در می آورد.

2- مجله ها معمولا حاوی مطالب علمی ، سیاسی ، فرهنگی و معلوماتی هستند که با ادبیات جذاب ، تحریر می شوند. متاسفانه جای چنین مطالبی در « ارادۀ مردم» خیلی خالی است و مجله چنانکه ذکر شد فی الواقع یک گزارش رنگه است که در 27 صفحه و در جلد مرغوب گرد آوری شده است.

3- جای خالی استدلال و برهان و تجزیه وتحلیل نیز در مجله به سادگی احساس می شود. روایت مطلق رویدادهای معمولی برای مخاطب ، نه جذاب هستند و نه قناعت بخش. مقاله ها و نوشته ها متناسب به قدرت منطق و هنر بیانی که در آنها نهفته هستند خواننده ومخاطب پیدا می کنند. سیاه کردن روی سفید کاغذ های معصوم ، آن هم به سبک وسیاق میرزاقلم های رادیو تلویزیون ملی افغانستان ، نمی توانند خواننده را به مطالعۀ نوشته ها وادار نمایند و قناعت اش را فراهم بسازند.
4- یکی از اهداف اساسی رسانه ها،کوشش در جهت ارتقای سطح سواد عمومی و بهبود شیوه های واژه گزینی و نگارشی خوانندگان است. شوربختانه از این زاویه هم چندان چیز تازه ای در مجلۀ ارادۀ مردم دستگیر خواننده نمی شود و تعهد و مسوولیت فرهنگی رسانه روی زمین باقی می ماند.

به هرحال ، مجلۀ شورای ولایتی در فضای کنونی که به کمبود شدید رسانه های اطلاعات جمعی مواجه هستیم غنیمت بزرگی است و چاپ آن در حقیقت یک دست آورد مهم به حساب می آید. توقع می رود که قلم به دستان و نویسندگان عزیز در حد توان از این نشریه حمایت نمایند و برای غنامندی و بهبود کیفیت آن خود را شریک بدانند. از دست اندرکاران مجله و به ویژه مدیر مسوول آن ، دوست ارجمند ودانشمند ما ، جناب آقای یوسفی نیز انتظار برده می شود که این کار فرهنگی سترگ را با جدیت و علاقه مندی بیشتر دنبال نمایند. مجلۀ ارادۀ مردم بدون شک در تاریخ غور باقی خواهند ماند و با پشتکار و تجربه و زحمت کشی ،نارسایی ها و کاستی های آن به زودی رفع خواهد شد و این نشریه جایگاه خود را در میان مخاطبان به زودی خواهد یافت.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.