X

آرشیف

نسل کشی در میانمار

کشور میانمار(برمه یا برما) با نام رسمی « اتحادیۀ جمهوری میانمار» در شمال شرق خلیج بنگال همجوار بنگله دیش موقعیت دارد. پایتختش شهر «نای پیداو» و نفوس آن طبق آخرین بر آورد 75 ملیون نفر است. زبان رسمی میانمار، بر مه ای و واحد پول آن کیات میباشد. در این کشور 89 فیصد مردم ماگ(بودائی) ، 4 فیصد مسلمان به نام روهینگیا ، 4 فیصد عیسوی ، یک فیصد هندو و بقیه اقوام مختلف هستند. روهینگیا مردمی مسلمان و هند و آریایی اند که در ایالت راخین سمت غرب میانمارهمسرحد بنگله دیش، زندگی می‌کنند ، فرهنگ، زبان (مخلوطی از عربی ، فارسی و ترکی) و هویتی خاص دارند. مردم میانمار متشکل از 144 قوم میباشند که حق تابعیت 135 قوم در آنها برسمیت شناخته شده و سایر طوایف از جمله مسلمانها از حق تابعیت محروم اند. میانمار توام با نیم قارۀ هند مستعمرۀ انگلیس بود و در سال 1948 به استقلال رسید ، در آن زمان مسلمانان تمایل داشتند که راخین ضمیمیۀ پاکستان شرقی ( بنگله دیش) شود اما امکان پذیر نشد. کشورمیانماراز زمان استقلال تا اکنون شاهد در گیری های دراز مدت میان اقوام پرشمار خود بوده ، طولانی ترین جنگ ها را تجربه کرده ، تا چند سال قبل توسط حکومات نظامی اداره می شد. طوفان طبیعی نرگس در سال2008 یکصدو چهل هزارنفر مردم میانمار را سر به نیست کرد و اقتصاد مملکت را تباه نمود، سیستم تحصیلات عالی در میانمار از سال 1988 تا حال به طور مطلق فلج گردیده است.
تضاد بین بودایی ها و مسلمانان سابقۀ طولانی دارد که فعلا به اوج خود رسیده ، در این میان مسلمانان نیز دست زیر الاشه ننشستند ، از خود سازمان های چریکی فعال ،حساس، مجهز و مدافع داشتند ، دارای کارنامه های بودند و هستند. در این روز ها صحنه های دلخراش ازنسل کشی، قتل عام ومهاجرت روهینگیا ازطریق رسانه ها ی بین امللی گزارش داده می شود. هرچند دشوار است تمام این حوادث فجیع را فقط برای مسلمانهای روهینگیا در مقطع همین چند روز ، مطلق پذیرفت اما آفتاب به دو انگشت پنهان نمی شود، واقعیت اینست که در میانمار یک نسل کشی تمام عیار با شقاوت و بربریت جریان دارد. دولت میانمار اقلیت مسلمان روهینگیا را به عنوان مهاجران غیرقانونی که از بنگلادش وارد شده‌اند تلقی می‌کند. روزنامه‌های دولتی از آنها با الفاظی چون «سیاهه»، «عربه» ، «بنگلادشیه» و «تروریست» نام می‌برند.
رئیس جمهور این کشور«هیتین چیاو» است و همکار قدیمی اش خانم «آنک سانگ سوچی» رهبر حزب اکثریت(لیگ ملی) پرقدرت ترین شخصیت میانمار می باشد. سوچی زنی که در زمان حکومت نظامی ، 15 سال در بازداشت خانگی سپری کرد، برندۀ جایزۀ نوبل ، دارندۀ چندین جایزۀ بین المللی ، گویا حامی دیموکراسی وعدم خشونت توصیف می شد ، از موضعگیری آشکار دربارهٔ نسل کشی روهینگیا خودداری کرده بود ، او اخیراً سکوت را شکست ، بیشرمانه گزارش های بین المللی را به تمسخر گرفت ، روهینگیا را تروریست خواند و کشتار آنهارا موجه دانست که بلا فاصله توسط سازمان ها ، شخصیت های جهانی ، برندگان جایزۀ صلح نوبل از جمله شیرین عبادی و ملالی یوسف زی شدیداً محکوم گردید.
بلی ، دربرابر این همه شقاوت و نسل کشی مسلمانان روهینگیا ، هیچ عقل سلیم بی تفاوت بوده نمیتواند و ما که تلخی جنگ ، خشونت ، فلاکت و مهاجرت را خوب چشیده ایم ، جنایات جاری بودایی ها و حکومت میانمار را محکوم می کنیم ، در عین زمان باید ازاین واقعیت خود را باخبر سازیم که چه اقدامات عاقلانه ای در زمینه به نفع آرامش و قطع تشنج میتوان انجام داد. و ها ، فراموش نکنیم که وقتی پیرزنی بر جنازۀ همسایه اش حضور میابد ، فریاد می کشد ، یک دقیقه به مردۀ حاضر گریه می کند تا آنکه غم های خودش تازه می شود ، آنگاه یک یک از غمهایش را یاد آوری مینماید و فقط به حال خودش میگرید( عین غمشریکی). القصه ما افغانهاهم وقتی رنج های مردم سایر کشور ها ( مثل روهینگیا) را شاهد هستیم اندکی به حال ایشان گریه کنیم و باز غم های روز گار کشور خویش را بیاد بیاوریم و بحال خود و روزگار خود بیشتر شیون سردهیم و تدبیر سنجیم (عین غمشریکی).
یک نمایندۀ شورای ولایتی بدخشان گفته « تپه های بامیان را که بت های بودایی ها در آن جای داشته باید هموار نمود» بلی اینست نظرعمیق نمایندۀ مردم بدخشان بزرگ سرزمین هنر، فرهنگ و تاریخ ؟ من می گویم آری « خودیت ، خورجینیت و تیاقیت» اگر مردی یک بار تا بامیان بیا. به حوالۀ تاریخ زمانی یک دیپلومات کشور ما به لندن رفته بود و در یک مجلس بزرگ در محضر ژورنالیست ها ، اولین سوال وی از جانب مقابل این بوده که « بادرنگ های ملک ما کلانتر است؟ یا با درنگ های ملک شما؟» .
بـادۀ حــق راســت باشـــد نـی دروغ
دوغ خوردی دوغ خوردی دوغ دوغ
مولوی

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.