X

آرشیف

مینویسد و مینویسم! 

 

مینویسد: 

اختلافات (جنگ ملا و مکتبی ها) را باید پایان داد. 

نظام سیاسی افغانستان باید! مطابق به  اساسات اسلام باشد! 

آموزش علم  به زن و مرد واجب است! 

 

مینویسم:

من ملا با مکتب اختلاف ندارم و تعداد ما کم هم نیست که به این باور دارند، مدرسه و مکتب هردو جایگاه خود را در جامعهٔ اسلامی و افغانستان دارد. 

مکتب را در زبان عربی، مدرسه ګویند. اما در اصطلاح امروز مدرسه را به محل آموزش علوم دینی و مکتب به آموزش بقیه علوم اطلاق میکنند. 

آما من در ابتداء مدرسهٔ را خوانده ام که هم علوم اسلامی و هم بقیه علوم را درآن تدریس میکردند. 

در جهان معاصر در کشورهای پیشرفته شاګرد را در زندګی به  آموزش تعلیمات مصروف میسازند و نیز آماده میکنند که وی فرصت داشته باشد، در زندګی روز مره و همان محیط از تعلیمات خود  استفاده کرده بتواند. به طور مثال شاګردیکه در منطقهٔ آبی و بحری باشد باید آب بازی، ماهیګري، قایق راني بلد باشد. تعلیمات و سیستم تعلیمی نورمال انسانها را چنان درس میدهند و آماده میکنندکه شخص و شهروند، حد اقل امکان داشته باشد که در زندګی اګر بخواهد سه مرتبه مسلک خویش را تغیر دهد. 

ما را در مدرسهٔ امام أبوحنیفه رح در کابل، هم قاضی، هم ملا میګفتند و ما را به خطابت، قضا   و هم برای معلمی تربیت  میکردند.  

 

هېج مرجع و هېچ حاکمیت  و خاصتاً حاکمیت ایکه مشروع متداول نیست و به زور تفنګ و سرنیزه حاکمیت میکند و به مسلمان بودن و انتخاب ملت باور ندارد، توتالیته و تمامیت خواه است، قانون مدون و قانونیت را نمی شناسد و  فرصت انتخاب را که الله متعال برای انسان داده تا در اثر انتخاب و ایمان به انتخاب خودش پاداش بګیرد، 

حاکمیت ایکه به ملت باور ندارد که خدمات اسلامی اش و جهادی اش را انتخاب خواهد کرد و یا نه خواهد کرد، و از انتخاب ملت مجاهد و مسلمان ترس دلرد و به آن بی باور است، حق ندارد اولاد وطن را از تعلیم و کسب علوم، محروم و چنین حرکت، حزب و یا جنبش حق ندارد بر ملت حاکمیت کند! 

 

اضافه بر این در لغت ترجمهٔ دری  نظام سیاسی باید صفات مشروع و متداول مانند اسم با مسما تحقق یابد! در غیر آن اطاعت أز آن واحب نیست! 

نظام  سیاسی باید در  توافق به ارزشهای ملت  باشد! 

من فرد چرا و به کدام صلاحیت  (باید) را برای انتخاب نوع  حاکمیت بکار برم! ( نظام باید …باشد). حد اکثر  گفته میتوانم و حق من است که بگویم انتخاب من  مسلمان حاکمیت و نظام اسلامی است! 

 

این دقت ها و در نظر اول بی اهمیت!؟ ما را از تمامیت خواهی و تصرف در حق دیګران و فضول اندیشی ( اصطلاح فقهی و آن تصرف ملکیت در ملک غیر ) باز میدارد! 

داکتر  صلاح الدین سعیدی 

۲۵/۳/۲۰۲۴

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.