X

آرشیف

مکثی بر بعضی جوانب حالات امروز! 

 

ما از علاقمندی جهان برای مداوای زخم ناسور شدهٔ افغانستان توسط جهان استقبال میکنیم نشست کنفرانس دوحه از قبل، بنابر لجاجت و بلند پروازی های طالبان در بخش حل سیاسی و اساسی  ناکام است! 

اصل ګپ مشروعیت حاکمیت سیاسی در افغانستان بود و است! 

افغانستان حل قومی، زبانی، اولویت منافع دیګران نداشت و ندارد. 

تکرار ایجاد حاکمیت خارجی ها مانند بن اول خطاء بود و هست! 

جهان برای حل موضوع، نسخه های نادرست و نمایندهٔ در جنب یوناما تعین میکرد. 

طالب و منابع نزدیک به استخبارات دشمن پاکستان  قبول نه کردند و ګفتند: حاکمیت ماست و همه ای مردم و جهان بیایند و ازما پیروی کنند و السلام. 

جهان عملاً درین قسمت ناکام و به خواست طالب قسماً تکمین ، کرونشو قبول کرد. 

و یا به قبول مجبور شد! 

به این ترتیب کنفرانس قریب الوقع دوحه ، اګر تدویر یابد، از حل اساسی به سطح تعامل با حاکمیت دیفکتوی طالب و در سطح کار یوناما تنزل و تقلیل کرد و در نتیجه جهان پاء به عقب ګذاشت و تیم کاری و تخنیکی را برای  تعامل با طالب جهت هماهنګی بخش از کار های ضروری در کنغرانس قریب الوقوع تعین کرد و از اهمیت کنفرانس در نتیجه ای سخت سری و لجاجت جانب طالب و مطالبات ناروای ابر قدرتها تنزل کرد. 

جهان سطح اشتراک را پایین آورد و طالب عوض بخش اجرائیهٔ حکومتی به انتخاب تیم و فرد سیاسی به نام مجاهد مانند ګویندهٔ حرکت طالب و نمایندهٔ نزدیک به ملا هبة الله رویهٔ به نحوی بالمثل اختیار کرد. 

اشتراک از سطح وزیر خارجه را چنانچه ګفته آمدیم ، بنابر  تناسب افراد اشتراک کنندهٔ ملل متحد و جهان به سطح جامعه ای جهانی و سازمان ملل متحد بالمثل تنزیل داد. اینکه و اګر مرجع جانب افغانی را مرجع به نام امیر المؤمنین ( أمیر طالبان ) قبول کنیم، جانب طالب نیز مطابق انکشاف وضع عمل کرده و این در صورت است که پذیرفتم واقعیت دیفکتوی طالب یک انتخاب مرتبط به تصمیم طالب و فرد نزدیک به ملا هبة الله و در صورت قبول واقعیت، طالب، کاملاً در اختیار و انتخابش است. ایشان کسی را که خود مناسب ببینند انتخاب کنند و انتخاب کردند. اکر شیر را در نقش شیر و یا ګوسفند و روبا را در نقش شیر فرمان برای اجرای وظیفه و از جمله نماینده در نشست ۴ دوحه بدهند و بسازند، در آن مشلکی نیست و از صلاحیت شان است. 

 معلومات من به حیث کارمند طویل المدت اداری سفارت، ماستر حقوق بین الدول و پژوهشګر سیاسی، ګویای این است که در بخش از وزارتخانه های خارجهٔ جهان یک وزیر خارجه و دوسه تن شخص در سطح وزیر خارجه وجود میداشته باشند. در صورتیکه مهمان و یا وظیفهٔ باشد که خود وزیر خارجه در آن بنابر هر ملحوظی اشتراک نه کند، همین شخص در سطح و منصب و لقب وزیر را به اجرای کار مؤظف میسازند. 

درین صورت پروتوکل دیپلوماتیک مراعات  میشود که وزیر در مقابل و در سطح وزیر و سایر ملحوظات دیګر هم مراعات میشوند. 

بلی، جهان در نشست کنفرانس دوحه ۴ سطح حضور را پایین آورد، طالب رویهٔ بالمثل کرد و درین کدام مشکل نمی بینم. 

معضل  و تراژیدی ما و خطرات بعدی آن برای جهان ادامه دارد. این بحث به جای خود باقی ماند! 

آیا افراد و سازمانهای نشست اطریش و یا من و یا کس دیګر، خورد و بزرګ قایمقام و جاه نشین  طالب است؟ 

جواب در یک کلمه نه است! 

جانشین توافق بر ساختار و نظام است که  منجر به ملت سالاری، یک شهروند و یک رأی و حاکمیت قوانین مشروع و متداول ګردد! 

راه و انتخاب دیګر وجود ندارد و انتخاب موجود طالب، انتخاب زور، استکبار، نفیه حاکمیت ملت و راه ادامهٔ جنګ است! 

تا کجا و تا چه وقت دوام خواهد کرد؟ سوالی که جواب کوتاه ندارد! 

اما یکی از عاملین اساسی تراژیدی موجود ما خود خارجی ها و نوکران  شان أند! 

راه حل ممکن در عالم اسباب: 

 بیایید همه با هم دست به دست هم داده. منظور ایجاد حزب واحد، متفق الرأی تحت زعامت من از فرانسه  و یا … نیست و این خواب خیال کشنذه است! منظور به علت زخمهای تازه، ایجاد دو سه پلاتفورم و چتر بزرګ ملی و سیاسی برنامه محور،  با رهبری شورایی است، که دور کوتاه تعریف شدځ انتقالی داشته و همه پپروسه بسته ( پکیج) که منتج به ایجاد نظام مردم سالار، یک شهروند و یک رأی و حاکمیت  مردم سالار و حاکمیت قوانین مدون و مشروع متناسب به سطح انکشاف جامعه و با استفاده از تجارب ممکن و قابل دسترس بشری ګردد! 

مدافعان منافع ملی، محور ملی و مبارزان ملی و سازمانهای حزبی و غیرحزبی متعدد افغانی و شخصیت های مستقل سیاسی، برای ایجاد چنین تفاهم ملی کار منظم و قوی کرده اند و درهمین نزدیکی ها اعلام موجودیت و به ادامهٔ تلاشهای توافق شدهٔ ملی کار قوی تر را ادامه خواهند داد! 

ما باور داریم که افغانستان و مشکل ما راه حل دارد و درین زمینه برنامه های مشخص عینی و کاری وجود دارند. 

برماست تا نیرو های خویش را هماهنګ و کار را بیشتر و با وسعت بسیج ساخته و به همراهی شخصیت های باعتبار، صادق و کار دان امور را به پیش برد! 

درین میان هیچ کس وزیر و رئیس تولد نه شده و همه سربازان حق و ادای رسالت شدن در کار است! 

توبه  از تخلفات قبلی و کار برای ترمیم آنچه با کم کاری و یا بی کفایتی،  خود خراب کرده ایم وجیبه است و باید ادای رسالت کنیم! 

و من الله التوفیق

داکتر ص سعیدی 

۲۶/۶/۲۰۲۴ 

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸ 

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.