آرشیف

2015-1-14

aqghafory

مهره‌ هــــــــاي کلیدی مقاومت، يكي پـــــــي ديگر، چيده مي‌شوند

 
افغانستان امروز در یک بحران مهیب و سمگینی دست بگریبان است که با توجه به این بحران  همه روزه به تعداد بیوه زنها و اطفال یتیم افزوده میشود که این خود نشانگر ضعف عمیق مدیریت در سطح رهبری وکم ظرفیت بودن نهاد های استخباراتی و امنیتی کشور میباشد. ما شاهد کتله گسترده از نیروهای بین المللی با هزینه انگفت  در افغانستان هستیم با ان هم زخمهای ژرف و نمک زده ملت افغانستان هیچ تداوی ندارد.
طی چند ماه اخیر ما میبینیم كه تلاش‌هايي براي از ميان برداشتن چهره‌هاي درشت و كليدي مقاومت بر ضد طالبان، به شدت آغاز شده است..
حالا با كشته شدن استاد برهان الدین ربانی رهبراسبق حزب جمعیت اسلامی افغانستان  جنرل داوود داوود ،مولانا سید خیلی، كه از مهمترين و اثرگذارترين چهره‌‌هاي دوران مقاومت بودند در حكومتِ آقاي كرزي از ميان برداشته شده اند..
طالبان و حاميانشان، تا هنوز هم فكر مي‌كنند كه در نبرد با جريان مقاومت قرار دارند و با توجه به نشانه‌گيري‌هايي كه اخيراً اين گروه داشته‌اند، می‌توان فهمید که آنها در پي آن‌اند تا ميدان را نخست، از چهره‌هايي دوران مقاومت خالي سازند. و اين هدف، بدون شك از حمايت قوی سازمان استخبارات پاكستان برخوردار است.ملت افغانستان نیز میدانند که پایه ریزی و طرح این چنین موضوعات خایفانه کار پاکستانی ها میباشد..

در چنين جنگي، طالبان در يك سياست، موفق عمل كرده‌اند و توانسته‌اند تا حدي چهره‌هاي موثر را از سر راه خويش بردارند. در كنار اين تحليل، به نظر مي‌رسد كه نوعی دشمني با جريان و مهره‌هاي مقاومت در درون نظام آقاي كرزي هم وجود دارد.
گفته مي‌شود كه چهره‌هايي در داخل نظام‌اند كه در مخالفت با جريان مقاومت، عمل مي‌كنند و اخيراً اين گمان به شدت تقویت شده است كه اين دست‌ها از درون، طالبان را ياري مي‌رسانند تا در برداشتن چهره‌هاي مشخص، موفق شوند و دليل اين گونه برداشت‌ها هم، سوال چگونه رخنه كردن افراد انتحاري در لباس های نظامي ویا شخصی به هدف‌هاي مهم بوده است كه هيچگاه قبل از عمل، شناسايي نشده‌است..
هم‌اكنون، طالبان و هواداران آن‌ها در ميان ارتش و پوليس كشور، نفوذ قابل توجهي پيدا كرده‌اند..
حالا بايد به انتظار نشست و با دقت و حوصله، دريافت كه تار اين توطئه‌ها، در صورت صحت چنين نظريه‌ها، به كدام كاخ و منصب منتهی مي‌شود.
آنچه واضح است اينكه كشته شدن استاد برهان الدین ربانی، پيام آشكاري به ديگر چهره‌هاي مقاومت در دولت آقاي كرزي و بيرون از حكومت، است.
در كنار اين مسأله، شهادت استاد برهان الدین ربانی ، نشان داد كه ديگر پروسه‌ به بن‌بست رسيده، زير نام گفت‌وگوهاي صلح كه حكومت آن را به قصد آشتي با طالبان روي دست گرفته است و هیچ کارای نیز نداشت، و اين رويدادها به عنوان شديدترين زنگ خطر براي افراد و چهره های مشخص است. اما به آن هم آقای کرزی میگوید که این راه را(پروسه صلح)را ادامه خواهیم داد.همچنان ایالات متحده امریکا  با داشتن فرصت های طلائی نتوانست که دامنه کشت و خون را در افغانستان کاهش بدهد و همچنان اعتماد ملت افغانستان نسبت به دولت هرروز به شکل گسترده ای روبه نزول و پائینی قرار دارد.درین اواخر کشته شدن مهره های جهاد و مقاومت افغانستان که اشخاص کلیدی و مبارز بودند  بشهادت رسیدند و طالبان توانستند داکتر عبدالله لغمانی معاون ریاست امینت ملی، جنرال خان‌محمد مجاهد فرمانده امنيه‌ي ولايت قندهار، جنرال سيدخيلي فرمانده امنيه ولايت كندز و انجنير عمر والي ولايت كندز را كه از چهره‌هاي شاخص دوران مقاومت بودند، مورد حمله قرار داده،و بکشند. اناالله و انااله راجعون
برای همگان معلوم است که دستگاه استخباراتی پاکستان در تمام مداخلات امور داخلی افغانستان سهم بزرگ و فعال دارد،و نطفه طالب در همانجاه خلق شد و توسط همین دستگاه این نطفه رشد وبزرگ شد و با تمام اکمالات از هر لحاظ حملات تخریبی و کشتاری خود را در افغانستان اجرا میکند  که امروز بنام طالب آنرا میشناسیم.
دولت افغانستان با ایجاد شورای عالی صلح به ریاست استاد برهان الدین ربانی برای دعوت طالبان به روند صلح وبا خطاب کردن به طالبان بعنوان برادران ناراضی هرروز در تلاش بود تا برای ایجاد هماهنگی و تفاهم و کشیدن آنها به پروسه صلح و دادن امیتاز برای طالبان آنها را متقاعد بسازد تا به پروسه صلح به پیوندند اما متأسفانه پیامد  ناگواری از طرف گروهک طالبان مشاهده کردیم که آن هم ترور وحشتناک ریس شورای عالی صلح بود . شیوه تضرع دولت افغانستان موجب این شده که حملات طالبان بشکل گسترده ای تشدید یابد.و همچنان قائل شدن امتیاز برای طالبان است  که امروزه ما از وجود برادران ناراضی رنج میبریم.