آرشیف

2015-6-20

امان معاشر

مـعـــرفـــــی کـتـــــاب

رنگ به‏بر نشسته
مجموعه شعر
سال 20011 ونکوور کانادا
ناشر: بنیاد فرهنگی کاتب
شاعر: محمدبشیر رحیمی
 
"رنگ به‏بر نشسته"، مجموعه‏ای از اشعار محترم محمدبشیر رحیمی منتشر شد. این مجموعه، به مناسبت گرامیداشت از شانزدهمین سالروز شهادت شهید عبدالعلی مزاری از سوی "بنیاد فرهنگی کاتب" محمل چاپ یافت و در اختیار علاقمندان شعر ادب قرار گرفت.
مجموعه‏ی "رنگ به‏برنشسته" دربرگیرنده‏‏ی آن دسته از اشعار بشیر رحیمی است که طی سالیان دراز در سوگ شهید عبدالعلی مزاری، صدای همیشه رسای عدالت و برابری در افغانستان و منطقه، سروده است.
این مجموعه، با طرح جلدی از خود شاعر، شامل 18 شعر، عمدتاً غزل است که دو شعر آن، به دو شهید دیگر تقدیم شده است.
محترم محمد بخش فاضلی در مقدمه‏ای، مجموعه "رنگ به بر نشسته " را یک نمونه از انعکاس شخصیت مزاری در شعر شاعران مردم هزاره می‏داند و می‏افزاید "بعضي از اشعار موجود در مجموعه‏ی حاضر در جمع بهترين گلواژه‏های شعر معاصر فارسی قرار دارد."

روح تو چشمه ای ست که در خاک جاری است
روی که خاک در جریانش بهاری است
هر جای غنچه‏ای که سر از گل کشیده است 
زنگ به بر نشسته خون مزاری است

به تحلیل مولاناشناس و سخنران همیشگی محافل شعر و شهود خانه‏ی فرهنگی مولانا، آقای فاضلی، جناب رحیمی در این دو فرد جامعه را به زمین و روح مزاری را به آب تشبیه کرده، همچنان که آب در اعماق خاک به زمین حیات می‏بخشد، روح مزاری نیز در باطن ناپیدای جامعه، به جامعه زندگی می‏بخشد و آن را بهاری می‏کند.
محور های عمده‏ی این مجموعه، بیان حق، افشای چهره‏های ظالم و معامله‏گر، جاه‏طلب و حمایت از مردم همیشه مظلوم و پاک نهاد کشور است. این مجموعه در محفل گرامیداشت از شانزدهمین سالروز شهادت شهید عبدالعلی مزاری که روز دوازدهم ماه مارچ در شهر ونکوور کانادا در حسینیه شهر سوری با اشتراک جمعی کثیری از مخلصان و عرادتمندان مرحوم مزاری ترتیب یافته بود، به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفت.