X

آرشیف

معاهده دوحه ۲۰۱۹: معامله سیاسی یا فتح و یا نصرت الهی؟

 

هر نتیجه که به نفع معنوي و دنیایی مردم ما٬ تمام گردد عبارت از: رحمت و نصرت پروردگار استکه٬ جوهره نیت با سیر نمودن اندر خرد محض٬ به هدف نتیجه مطلوب٬ واقعیت در عمل را٬ اخلاص وجدانی می بخشد. تا چنین اعمال مقبول از سیاست های معقول٬ برای چندین نسل میراث گذاشته شود٬ و تسلسل آن در واقع٬ ثبات سیاسی می باشد.

اما٬ در جریان مذاکرات رییس جمهور آن زمان آمریکا٬ آوردن صلح را٬ به ارزش گشته شدن بیشتر از میلیون نفر عنوان کرد و خارج شدن افغانستان از نقشه دنیا٬ مترداف آن٬ نیز گفته شد٬ که ما آمریکای ها٬ از گشته شدن افغانها خسته شده ایم …

حالا در تکاپوی عنوان تحلیل٬ که معاهده دوحه ۲۰۱۹: معامله سیاسی یا فتح و یا نصرت الهی؟ باید وارد متن معاهده شده و ماده های آنرا به دقت بررسی کرد٬ که در کجای معاهده کلمه نصرت٬ فتح و پیروزی طالبان به معنای واقعی به رسمیت شناخته شده است؟‌

و آیا٬ بحث غرامت در معاهده بالای طرف آمریکای تکلیف تعیین شده است یا خیر؟

 

در نتیجه:

بیدون شک از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ هیچ عملیاتی نظامی طالبان بالای آمریکای ها٬ صورت نگرفت. و اکنون پول هفته وار از طرف آمریکا به طالبان و حضور یا اشراف استخباراتی آمریکای در کشور در ابعاد زیادی مصداق می پذیرد. که عدم و یا فقدان حکومت همه شمول و یا حکومت قانون٬ از لویه جرگه حقیقی می توانست: نقطه پایان بی ثباتی و نجات افغانستان٬ در برابر مبدل نشدن افغانستان هراسی برای منطقه شود٬ که تا اکنون نشده است.

 

محمدآصف فقیری

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.