آرشیف

2015-6-20

امان معاشر

مصاحبه بـا آصف آهنگ به ارتباط انتخابات افغانستان

(خود کوزه و خود کوزه گر و خود گل کوزه)
 
انتخابات جهت تعيین سرنوشت در حیات اجتماعی، سیاسی واقتصادی جامعه رول سازنده دارد. هر فرد آگاه در رابطه به تعيین سرنوشت خود و ملت خود بی تفاوت نبوده، امید و آرزوی بهتر شدن شرايط را به دل می پروراند ومیکوشد با يافتن راه های بهتر، به سر منزل مقصود برسد. بررسی واقعبينانه از گذشته باعث می گردد تا اشتباهات تکرار نگردند. 
مردم ما چندی قبل بار دیگر با اشتراک درانتخابات، آرزوی بهتر شدن ِ حد اقل شرايط زندگی را برای خود و اولاد در پای صندوق های انتخاباتی رفته ورقه رای خود را به صندوق  شخص مورد اعتماد خود انداختند.
دو ما قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با سوالی نزد مؤرخ و دانشمند کشور ما محترم آصف اهنگ که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به نظر جناب محترم شان چگونه برگزار خواهد شد، فرموده بودند.  
 
(اینکه چگونه برگذار خواهد شد ، نظر امریکایی ها و افغانهای امریکایی رول عمده خواهد داشت.)
 
براساس نتایج مقدماتی از شمارش 100 درصدی آرأ ریخته شده به داخل صندوق ها ، حامد کرزی با کسب 54.6 درصد پیروز میدان است.
خانم لوانو، معاون گروه نظارتی اتحادیه اروپا بر انتخابات افغانستان می گوید، از مجموع یک و نیم میلیون آرای که در مورد آنها شک و تردید وجود دارد، 1.1 میلیون آن به نفع حامد کرزی، رئیس جمهور کنونی افغانستان به صندوق ها ریخته شده است.
خانم لوانو همچنین گفت سه صد هزار رای دیگر به نفع عبدالله عبدالله، رقیب اصلی آقای کرزی و 92 هزار رای دیگر نیز به نفع رمضان بشردوست، که در جایگاه سوم قرار دارد، به صندوقها ریخته شده است.
مردم ما نسبت گزارشات ضد و نقیص که از ناظران بین المللی شنیده اند، به تردید شده باز هم بر رسم اعتبار و اعتماد به شخصیت ملی و بی تعصب کشور مان محترم استاد اصف اهنگ با سوالی مراجعه نمودم که چرا و چگونه تقلبات در جریان برگزاری انتخابات با حضور داشت ناظران بین المللی از پنجاه کشور جهان رخ داد؟
ایشان چنین جواب ارائـه نمودند.
"هر کس که بر حکومت است، قدرت بدست اوست. در رابطه به اینگه چگونه وچطور تقلب رخ داده اوراق تقلبی به منظور به پیروزی رسیدن دوباره نهایت سازماندهی شده به نفع آقای کرزی  اجرا گریده است. مثلا مقدار کافی به صندوق اقای کرزی انداخته شده و مقدار ناچیز به صندوقهای اقایان داکتر عبدالله و رمضان بشر دوست انداخته شده که خود را از بد نامی و کمکشهای بعدی نجات دهند. در حالیکه معلوم است با این امکانات کم که اقای بشردوست دارد، هیج قادر به تلقب شده نمی تواند.   
ناظران اتحادیه اروپا که یک گروه هفتاد نفری از بیست و پنج کشور جهان است، از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواسته است که به ادعاها در مورد تقلب در انتخابات به شکل جدی رسیدگی کند.
این اظهارات در پی آن مطرح می شود که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، دستور داد، ده در صد از آرای محلات رای گیری در انتخابات بیست و نهم اسد / مرداد، به دلیل موجودیت شواهدی در مورد تقلب در آن، بازشماری شود.
گزارش گه گروه هفتاد نفری از بیست و پنج کشور در رابطه بررسی ده در صد از آرای محلات رای گیری است باز هم همان فرموده دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری است که جناب استاد اهنگ فرموده بودند ((نظر امریکایی ها و افغانهای امریکایی رول عمده خواهد داشت)) بخاطر آن ده فیصد آرای محلات باز شماری شود این رقم در برنده شدن اقای کرزی هیچ سد شده نمی تواند. بخاطر آنکه در رابطه به باز شماری (خود کوزه خود کوزه گر و خود گل کوزه اند) درینجا مسئله تعیین سرنوشت مردم هیچ قابل بحث نیوده است.
 امان معاشر خبرنگار ازاد