X

آرشیف

مدنیت در افغانستان

 

 

برای یکبارهم که باشد، بایستی ، از عقلانیت پرسید:

درزمان های استبدادووحشتِ خلقی پرچمی وعصرسنگِ طالبان ـ مجاهدین اسلامی، برشیوهءزندگی مدنی افغانستان چی پیش آمد…؟

یک.

یمایمکنش درنبشتاری که درپیرامون تاریکی درعهد طالبان دارد، می نگارد:

«

طالبان عملاً تولید و نشر موسیقی را منع کردند. ریاست موسیقی وزارت اطلاعات و فرهنگ تبدیل شد به ریاست ترانه‌های اسلامی. آن‌ها در سه تا چهار سال آغاز امارت خود، حدود دو هزار ترانه (منیژه باختری، در کتاب نود و سه سال رسانه و قانون، ص۳۳۲)ثبت کردند. آنچه طالبان ترانه مینامیدند عبارت بود از موسیقی کلامی بدون ساز که اشعارش بیشتر در ستایش کشته‌شده گان طالب، نعت پیامبر اسلام، تشجیع مردم به جنگ با کافران و بعضی موضوعات دیگر بود.طالبان با ممانعت از پخش و ثبت موسیقی در یگانه مرجع دولتی که هم‌زمان بزرگترین مرجع در تمام کشور بود، یعنی رادیو تلویزیون افغانستان، عملاً تولید و نشر موسیقی را در افغانستان متوقف کردند. و برای نظارت و تفتیش در این کار اداره‌یی به وجود آورده بودند به نام وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر. 

وزارت مبارزه با موسیقی

آن گونه که احمد رشید در کتاب طالبان (نشر بقعه، ۱۳۸۲، تهران ص ۲۱۹) می‌نویسد، «این اداره از یک سازمان دولتی در عربستان سعودی الگوبرداری شده و هزاران مرد جوان که بسیاری از آنها تنها سواد اندکی در مدارس پاکستان آموخته بودند در آن استخدام شدند.»

ملا عمر در توصیه‌ی خود به تمام کارمندان ملکی و نظامی امارت افغانستان، ابلاغ کرد که:

… تمام نظام ما و شما به سبب همین وزارت استوار است اگر خدا ناخواسته در کارهای این وزارت سستی رونما گردد ما و شما هم مانند سایر حکومت‌ها فنا خواهیم شد…

»

دو.

تااین زمان ،بشیوهء آماروپژوهش وارسته با موازین دانش، هویدا نمیباشد که خادواگسای حزب ستمگرخلق وپولیس های بیشمار<مخفی> آن ، چی تعداد مردم بینوای افغانستان رادرسراسرکشور، وفرهنگی هارا، باشکنجه ، کشته اند. تنها <حدس> زده میشود که هزاران را.

وچند ملیون، مهاجروپناهنده شدند؟…..

تهداب گذار تباهی افغانستان ودُورشدنش ازموازین زندگی مدنی، حزبِ بیداد گرخلق بود!!!!

 

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.