X

آرشیف

قرآن و انسان

 

قرآن در متون ثانوی و اختیاری- مقدم هستی انسان است. از آنجاییکه در فزیک از لوح محفوظ، از فرشته ای بنام جبرئل، دست نوشته ای در سمبول ها یا در حروف نداریم. پس معنی و عقل و عقل کل یا الله و کلامش همانا قرآن در وجود انسان کامل و مکمل، در حقیقت وحدت پیدا می کند. و گفتن آن توسط این وجود کامل یا حضرت محمد(ص) به اصحاب٬ در واقع ثانوی و پذیریش آن، توسط دیگر انسان ها٬ اختیاری و نه اجباری می باشد.

حالا درک قرآن از متون: نخست الزامیت سیر تکمیلی دارد (عقل اصل و در محور آن٬ نقل تا قرآن در وحدت با عقل = مفسر زمان پدیدار گردد در مقابل سلفيت یا نقلگرایی) به همین اساس هرکس نظر به فطرت و مناسب فطرت خود، یا قدر استعداد و توانی خود از دریا یا معدن قرآنی برمیدارد. و یا اگر کسی به قرآن باور ندارد، طبق گفته قرآن که هدایت از جانب الله می باشد، و جهت نظم در جامعه آزادی اعتقادی و اعلامیه های آزادی اعتقادی و برابری انسانی در جوامع مردم سالار را، تکریم کرد. زیرا برتری جوی و استبداد از منشاء جهل بوده، و در تضاد انسانیت که بایستی در جوامع عقب مانده مسلمین، الخصوص افغانستان اذهان شود٬ که باور و اعتقاد تکلیف فردی بوده و سرشت دین در نهایت امر٬ نیز در غایت فردی خلاصه می شود.و در بین عام مردم ما مشهورست: بز از پای خود و گوسفند از پای خود و یا٬ وا گور و تنها گور …

در نتیجه:

چیستی عقل را٬ مقدم متون مقدس دانست٬ که لینک ذیل را٬ در مورد تماشا کنید:

https://youtu.be/2EIPNgYl3lE?si=HrwZyeWS6erzeyGA

محمدآصف فقیری

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.