آرشیف
قرآن و انسان
محمد آصف فقیری
قرآن در متون ثانوی و اختیاری- مقدم هستی انسان است. از آنجاییکه در فزیک از لوح محفوظ، از فرشته ای بنام جبرئل، دست نوشته ای در سمبول ها یا در حروف نداریم. پس معنی و عقل و عقل کل یا الله و کلامش همانا قرآن در وجود انسان کامل و مکمل، در حقیقت وحدت پیدا می کند. و گفتن آن توسط این وجود کامل یا حضرت محمد(ص) به اصحاب٬ در واقع ثانوی و پذیریش آن، توسط دیگر انسان ها٬ اختیاری و نه اجباری می باشد.
حالا درک قرآن از متون: نخست الزامیت سیر تکمیلی دارد (عقل اصل و در محور آن٬ نقل تا قرآن در وحدت با عقل = مفسر زمان پدیدار گردد در مقابل سلفيت یا نقلگرایی) به همین اساس هرکس نظر به فطرت و مناسب فطرت خود، یا قدر استعداد و توانی خود از دریا یا معدن قرآنی برمیدارد. و یا اگر کسی به قرآن باور ندارد، طبق گفته قرآن که هدایت از جانب الله می باشد، و جهت نظم در جامعه آزادی اعتقادی و اعلامیه های آزادی اعتقادی و برابری انسانی در جوامع مردم سالار را، تکریم کرد. زیرا برتری جوی و استبداد از منشاء جهل بوده، و در تضاد انسانیت که بایستی در جوامع عقب مانده مسلمین، الخصوص افغانستان اذهان شود٬ که باور و اعتقاد تکلیف فردی بوده و سرشت دین در نهایت امر٬ نیز در غایت فردی خلاصه می شود.و در بین عام مردم ما مشهورست: بز از پای خود و گوسفند از پای خود و یا٬ وا گور و تنها گور …
در نتیجه:
چیستی عقل را٬ مقدم متون مقدس دانست٬ که لینک ذیل را٬ در مورد تماشا کنید:
https://youtu.be/2EIPNgYl3lE?si=HrwZyeWS6erzeyGA
محمدآصف فقیری
نوشتن دیدگاه
دیدگاهی بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مطالب مرتبط
پر بیننده ترین مقالات
مجلات و کتب
پیوند با کانال جام غور در یوتوب
صفجه جام غور در فیس بوک
Problem displaying Facebook posts.
Type: OAuthException
Subcode: 460
گزارشات و مصاحبه ها
-
قاری رحمت الله بنیان گزار گروه داعش و سرکرده گروه طالبان ولایت غورطی یک عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت فاریاب کشته شد
-
کارگاه سه روزه آموزش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه برای نیروهای امنیتی و دفاعی در ولایت غور
-
گرامیداشت شانزدهمین سالروز تأسیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت غور
-
امضاء تفاهمنامه نشر برنامه های حقوق بشری با چهار رادیو در ولایت غور