آرشیف

2017-7-26

احمد سعیدی

غور سرزمین فراموش شده

اگر ولسوالی تیوره بزودی بدست حکومت نیفتد ؛ پنج ولسوالی دیگر غور هم سقوط می کنند
متاسفانه صبح روز شنبه 31 سرطان 1396 ولسوالی تیوره ولایت غور در اثر کج اخلاقی های سیاسی حکومت وحدت ملی به دست طالبان سقوط کرد بعد از سقوط این ولسوالی ولسوالی‌های ، پسابند و شهرک دولینه و ساغر آن ولایت نیز با تهدیدات جدی مخالفان مواجه شده اند . بعد از سقوط این ولسوالی نا امنی‌ها در این ولایت افزایش چشم‌گیری داشته  بد بختانه با گذشت چند روز تا کنون هیچ توجهی از سوی حکومت مرکزی صورت نگرفته تردیدی وجود ندارد که عدم توجه دولت مرکزی به ولایت غور باعث این همه ناامنی در این ولایت گردیده است. حکومت مرکزی پیش از رخ دادن این حمله از موضوع آگاهی داشتند اما باز هم اقدامات جدی را روی دست نگرفتند. به باور من که زاد گاه اصلی من قریه سموچک ولسوالی تیوره است هرچه عاجلتر در مورد امنیت ولایت غور توجه ای جدی صورت نگیرد سقوط ولسوالی های شهرک تولک ساغر پسابند و دو لینه ولایت غور  نیز یک امر حتمی است بعد از سقوط ولسوالی شهرک راه بخاطر رسیدن به منطقه دره تخت و ولسوالی چشت هرات بخاطر برهم زدن اوضاع در بند سلما به آسانی فراهم میشود . حالا بر میگردیم به معرفی ولایت غور  ولایت غور در مرکز افغانستان، در گذشته های نه چندان دور مورد بی مهری فراوان قرار داشت. حتی در زمان حاکمیت دولت هایی با شعارهای حمایت از مردم فقیر وبی بضاعت کوچکترین خدمات عام المنفعه دراین ولایت صورت نگرفته. سرک ها و جاده های شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور تا 1394 حتی به اندازه یک متر قیر نشده بودند. امید می رفت آغاز کار سرک هرات – غور- گردن دیوال در بهار سال 1391 عملی شود متاسفانه تا هنوز در این راستا نیز گام های موثری برداشته نشده مردم غور امیدوار بودند با طرح ایجاد بند برق بر روی دریای هریرود در محدوده مرکز ولایت غور  و تولید انرژی ارزان کار عملی آغاز گردد بدبختانه این کار نیز مانند وعده های سر خرمن به تاق فراموشی گذاشته شده همه میدانند که غور از جملۀ مناطق مرکزى افغانستان بوده یک ولایتی است عمداً عقب نگه داشته شده گرچه موجوديت منار جام از دورۀ غورى ها قدامت تاريخى آنرا بازتاب ميدهد. این منار در زمان سلطنت غياث الدين غورى در  سال ١٢٠٢ ميلادى در دورۀ غورى ها بنا يافته است، که بعد از منار قطب دهلى هندوستان دومين منار از لحاظ بزرگى و معمارى قديمه بوده و از جمله شاهکارهاى نادر جهان محسوب ميشود. فراموش نشود .

اين ولايت کوهستانى و برفگير از حيث موقعيت جغرافيايى در  31 درجه و 34 دقيقۀ عرض البلد شمالی و 25 درجه 65 دقيقۀ طول البلد شرقی موقعیت دارد و 2250 متر از سطح بحر بلند واقع است.

غور درحدود ٤٨٠ کيلو مترى کابل واقع شده و با ولايات هرات، بادغيس، فارياب،سرپُل، باميان، ارزگان، هلمند و فراه قندهار سرحد دارد.

مساحت غور  به بيش از 38600  هزار کیلو متر مربع میرسد و با داشتن  اضافه از٣٦٦ هزار تن نفوس تخمينى و اضافه از ١٩٠٠ قريه در ردیف نزدهمین ولایت کشور قرار گرفته است.
تمام مناطق اين ولایت به علت کوهستانى بودن آن، دارای موسم يکسان نيست.برخی مناطق نهایت سرد ، بعضی مناطق نسبتاً معتدل و قسمتی گرم هم می باشد.

فیروز کوه مرکز غور  دارای دو اَقلیم آب و هوا است. جنوب ، شرق و غرب فیروز کوه سرد و برف گیر بوده و غالباُ در موسم زمستان راه های مواصلاتی آن برای پنج ماه برروی ترافیک مسدود مى باشد. به گفته شاعر

بند باین شاخ سالنگ است

نیمه ای سال غور از آن لنگ است

به صورت عموم ساحات مرتفع اين ولايت برفگير و نهايت سرد بوده و ساحات هموار آن نسبتاً گرم است. ولايت غور داراى ١٠ واحد ادارى بوده و مرکز آن شهر فیروز کوه است.
 ولسوالى هاى آنرا تیوره ، تولک ،ساغر، پسابند، دولینه ،شهرک، دولتیار، چهار سده و لعل وسر جنگل تشکيل ميدهد.

اکثريت ساکنين ولايت غور به زبان درى تکلم مى کنند و در کنار آن مردم لعل و سرجنگل که با ولايت باميان همسرحد است به زبان دری هزارگى صحبت مى نمايند.

در غور بند آبی وجود ندارد، اما سه درياى مشهور بنام هاى هريرود، فراه رود و مرغاب از آن ميگذرد. قرار بود که يک بند بزرگ آب در منطقۀ گرماب مربوط مرکز غور بر فراز درياى هريرود اعمار شود متاسفانه که تا هنوز فراموش شده از سوی دیگر ضرورت پنداشته می شود تا بنویسم که چرا طالبان غور را مرکز تشنج قرار داده اند از چندی بدینسو پاکستانی ها بخاطر فشار مقامات امریکایی برای طالبان دستور داده اند تا ساز و برگ جنگی خویش را در داخل افغانستان انتقال دهند هم برای پاکستانی ها و هم برای طالبان غور مناسب ترین پایگاه برای ادامه جنگ است .

1.ولایت غور با 9 ولایت دیگر مانند هلمند ، قندهار ، فراه ، بادغیس، هرات، فاریاب، سر پل، بامیان، ارزگان هم سرحد است .

2.حکومت مرکزی در مورد ولایت غور در گذشته و حال هیچ توجه ای نداشته و سقوط آن و لایت را نیز حاکمیت مرکزی چندان اهمیت نمی دهد دولت موجود زیادتر متوجه ولایات کلیدی  و سرحدی است .

3.بیکاری فقر و تنگ دستی در ولایت غور بیداد میکند برای تروریستان زمینه جلب و جذب آسان تر است .

4.ولایت غور کوهستانی است عملیات نیرو های مسلح دولت بشمول بمباردمان ها بالای مخالفین تاثیر چندانی ندارد .

5.مردم غور در حکومت مرکزی از آن ولایت در حالیکه اشخاص تعلیم یافته زیادی دارند اما نه وزیری دارند نه معینی و نه والی بناً کسی نیست که مدافع این مردم باشد.

بعد از سقوط ولسوالی تیوره و احتمال سقوط ولسوالی های شهرک، پسابند، دولینه تشویش زیادی وجود دارد که بند سلما مورد تهاجم بخاطر تخریب قرار گیرد چنانچه روز گذشته گفته شد به دلیل بی‌توجهی شماری از کارمندان این بند دست‌کم ۱۱۰ بطری ذخیره‌گاه بند سلما در حال حاضر تخریب شده‌. این درحالیست که وزارت انرژی و آب به این باور است که دلیل صدمه واردشدن به این بطری‌ها، نقص فنی است و حکومت در حال بررسی است که چه‌کسانی در اجرای وظایف خود سهل‌انگاری کرده‌اند.

نتیجه :

بدون تردید از همین لحظه میگویم دولت باید هوشیار باشد و بداند سقوط ولسوالی تیوره و بعداً در صورت سقوط ولسوالی شهرک گامی برای تسخیر حتمی  بند سلما به وجود میاید بعد از سقوط تیوره و ادامه جنگ یا سقوط ولسوالی های شهرک و دولینه راه را برای طالبان از ولایت هلمند به شرق افغانستان همه جانبه باز کرده است بعد از این این مناطق راه ترانزیت برای مواد مخدر و انتقال ترورستان به شما و حوزه غرب افغانستان خواهد بود.