آرشیف

2015-2-4

سادات علوی

غور در چنگال هــــــــــــــزاران مسلح غیر مسؤول

 

مرکز حمایت از خبرنگاران غور از وجود ده هزار مسلح غیرمسؤول در این ولایت خبر می دهد.
محمد حسن حکیمی نمایندۀ مرکز حمایت از خبرنگاران غور و ارگان ملی جوانان خلیل پارسا مسؤول شبکۀ نهادهای جامعه مدنی هرات دریک نشست خبری مشترک از مشکلات ولایت غور سخن گفتند.
محمد حسن حکیمی گفت که پس از یازده سال حمایت مردم غور از دولت، حکومت مرکزی این ولایت را به فراموشی سپرده و مردم این ولایت با چالش های گوناگونی مواجه اند که مهم ترین آن افزایش ناامنی و جنگ های داخلی است.
او افزود که به دلیل ناامنی، ارگان های عدلی و قضایی در شش ولسوالی این ولایت غیرفعال اند و اکثر قضایای دعوایی در این ولایت توسط افراد مسلح غیرمسؤول حل می گردد.
به گفتۀ وی، از آغاز سال تا اکنون پنجاه مورد قتل در غور صورت گرفته، اما تاکنون یک نفر هم به اتهام این قتل ها بازداشت نشده است.
وی از افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت نیز خبر داده و گفت که از آغاز سال روان سیزده زن در غور به قتل رسیدند که هفت مورد آن خودکشی بوده است.
وی گفت که در حالی که 1300 پولیس در این ولایت فعال اند، ولایت غور در اختیار افراد مسلح غیر مسؤول قرار دارد. اکنون ده هزار فرد مسلح غیرمسؤول در غور وجود دارند که از سوی فرماندهان جهادی، غیر جهادی و افراد زورمند و نماینده گان شورای ملی حمایت مستقیم می شوند.
حکیمی گفت که نگرانی دیگر مردم در راستای معارف است، زیرا هفتاد درصد کودکان این ولایت از رفتن به مکتب محروم اند. در غور 863 باب مکتب وجود دارد که 743 باب آن فاقد ساختمان اند. ششصد باب آن به نام فعال، اما کاملن غیر فعال است. 4200 آموزگار در غور است که هشتاد درصد آنها قراردادی می باشند و در حقیقت مکاتب وسیله یی برای گرفتن معاش افراد زورمند است.
وی از مشکلات نبود برق، آب، سرک و بیمارستان در این ولایت نیز انتقاد کرده و گفت که قیمت یک کیلووات برق چهل افغانی می باشد و یک بیمارستان هشتاد بستری در این ولایت وجود دارد که ساختمان آن چهل سال پیش اعمار گردیده و اکنون روزانه بیش از 250 بیمار به آن مراجعه می کنند.

سادات علوی – هرات